Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-139/12-4/MR
z 27 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-139/12-4/MR
Data
2012.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
podatek od towarów i usług
stawka
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy od sprzedaży gęstwy drożdżowej Wnioskodawca może naliczyć VAT 23%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży gęstwy drożdżowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży gęstwy drożdżowej. Wniosek uzupełniono w dniu 10 kwietnia 2012 r. o klasyfikację statystyczną gęstwy drożdżowej będącej przedmiotem wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma Wnioskodawcy jest producentem drożdży piwowarskich suszonych (materiał paszowy), alkoholu etylowego i posiada status Składu Podatkowego Jedynym surowcem do produkcji drożdży i alkoholu jest gęstwa drożdżowa, która jest kupowana z browarów na terenie Polski i UE. Gęstwa drożdżowa jest odpadem poprodukcyjnym nie nadającym się do spożycia przez ludzi, zawiera od 5% do 10% alkoholu etylowego oraz 9%-10% suchej masy drożdży, powstającym w fazie fermentacji piwa i stanowi ubytek piwa podczas jego produkcji, który na mocy art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podlega zwolnieniu od akcyzy, jeżeli mieści się w normie ubytków ustalonej przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego dla danego podatnika.

Z gęstwą drożdżową mamy do czynienia od chwili zebrania po fermentacji piwa do momentu ewentualnego przerobu lub utylizacji. Składa się ona z komórek drożdży piwowarskich (żywych i/lub martwych) oraz z piwa resztkowego zawartego w przestrzeni międzykomórkowej drożdży. Z uwagi na fakt, że proces fermentacji alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej nie został zakończony, jego procentowa zawartość w gęstwie jest zmienna. Brak jest ponadto znormalizowanych metod oznaczenia ilości alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej. Sprzedaż gęstwy drożdżowej przez browary nie musi odbywać się w procedurze zawieszenia akcyzy, ani w żadnej innej procedurze określonej w przepisach ustawy akcyzowej. Według wyjaśnienia skierowanego do Izb Celnych, Ministerstwo Finansów Departament Podatku Akcyzowego i Ekologicznego pismem z dnia 9 sierpnia 2011 r., które dotyczy gęstwy drożdżowej zawierającej alkohol stwierdza: „W związku ze stanowiskiem Komisji Europejskiej w sprawie alkoholu etylowego w gęstwie drożdżowej w opinii Departamentu AE, nie jest możliwe stosowanie do tego alkoholu etylowego zawartego w gęstwie, czy też do samej gęstwy drożdżowej – systemu kontroli i opodatkowania takiego jaki jest stosowany do wyrobów akcyzowych w tym alkoholu etylowego”. Firma Wnioskodawcy posiada umowy z browarami na odbiór gęstwy drożdżowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy od sprzedaży gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również Składu Podatkowego, która byłaby transportowana bezpośrednio z browaru (z którym firma Wnioskodawcy ma podpisaną umowę na zakup gęstwy drożdżowej) do Składu Podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego, Wnioskodawca, może naliczyć VAT 23%... (PKWiU na gęstwę drożdżową – 11.05.20. Gęstwa drożdżowa sprzedawana przez browary do firmy Wnioskodawcy jest opodatkowana stawką 23%)
  2. Czy od sprzedaży gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również Składu Podatkowego, która byłaby transportowana ze Składu Podatkowego Wnioskodawcy do Składu Podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego, Wnioskodawca może naliczyć VAT 23%... (PKWiU na gęstwę drożdżową – 11.05.20).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Czynność sprzedaży będzie opodatkowana stawką VAT 23%. Klasyfikacja PKWiU na gęstwę drożdżową – 11.05.20 „Pozostałości i odpady browarniane i gorzelniane”.

Ad. 2

Czynność sprzedaży będzie opodatkowana stawką VAT 23%. Klasyfikacja PKWiU na gęstwę drożdżową – 11.05.20 „Pozostałości i odpady browarniane i gorzelniane”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż firma Wnioskodawcy jest producentem drożdży piwowarskich suszonych (materiał paszowy), alkoholu etylowego i posiada status Składu Podatkowego. Jedynym surowcem do produkcji drożdży i alkoholu jest gęstwa drożdżowa, która jest kupowana z browarów na terenie Polski i UE. Gęstwa drożdżowa jest odpadem poprodukcyjnym nie nadającym się do spożycia przez ludzi, zawiera od 5% do 10% alkoholu etylowego oraz 9%-10% suchej masy drożdży, powstającym w fazie fermentacji piwa i stanowi ubytek piwa podczas jego produkcji, który na mocy art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podlega zwolnieniu od akcyzy, jeżeli mieści się w normie ubytków ustalonej przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego dla danego podatnika. Z gęstwą drożdżową mamy do czynienia od chwili zebrania po fermentacji piwa do momentu ewentualnego przerobu lub utylizacji. Składa się ona z komórek drożdży piwowarskich (żywych i/lub martwych) oraz z piwa resztkowego zawartego w przestrzeni międzykomórkowej drożdży. Z uwagi na fakt, że proces fermentacji alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej nie został zakończony, jego procentowa zawartość w gęstwie jest zmienna. Brak jest ponadto znormalizowanych metod oznaczenia ilości alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej. Sprzedaż gęstwy drożdżowej przez browary nie musi odbywać się w procedurze zawieszenia akcyzy, ani w żadnej innej procedurze określonej w przepisach ustawy akcyzowej. Zainteresowany wskazał klasyfikację PKWiU gęstwy drożdżowej – 11.05.20 „Pozostałości i odpady browarniane i gorzelniane”.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest wysokość podatku VAT w przypadku:

  1. dostawy gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również Składu Podatkowego, która byłaby transportowana bezpośrednio z browaru (z którym firma Wnioskodawcy ma podpisaną umowę na zakup gęstwy drożdżowej) do Składu Podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego,
  2. dostawy gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również Składu Podatkowego, która byłaby transportowana ze Składu Podatkowego Wnioskodawcy do Składu Podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego.


Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają definicji pojęcia „skład podatkowy”.

Natomiast zgodnie z definicją pojęcia „skład podatkowy” zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), pod pojęciem składu podatkowego należy rozumieć miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Z kolei w myśl art. 7 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Mając powyższe na uwadze w przedmiotowej sprawie w przypadku dostaw na terenie kraju nie ma znaczenia w jaki sposób Wnioskodawca dokona dostawy swojego towaru – gęstwy drożdżowej do kupującego, czy ze swojego Składu Podatkowego, czy też bezpośrednio z browaru, z którym ma podpisaną umowę na zakup gęstwy drożdżowej.

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 51 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono objęte symbolem PKWiU ex 11.05.20.0 – Pozostałości i odpady browarniane i gorzelniane – wyłącznie wywar.

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W przedmiotowej sprawie stawka podatku od towarów i usług zdeterminowana jest zaklasyfikowaniem wyrobu (towaru) według nomenklatury PKWiU mającej zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że w poz. 51 załącznika nr 3 do ustawy, jako korzystające z obniżonej stawki podatku VAT wymienione zostały pozostałości i odpady browarniane i gorzelniane – wyłącznie wywar (PKWiU ex 11.05.20.0).

Pojęcie „wywar” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 1193, kol. 1) – oznacza w gorzelnictwie: pozostałość po oddestylowaniu alkoholu z przefermentowanej brzeczki; używana jako pasza dla bydła.

Z opisu sprawy wynika, iż z gęstwą drożdżową mamy do czynienia od chwili zebrania po fermentacji piwa do momentu ewentualnego przerobu lub utylizacji. Składa się ona z komórek drożdży piwowarskich (żywych i/lub martwych) oraz z piwa resztkowego zawartego w przestrzeni międzykomórkowej drożdży. Jak wskazał Wnioskodawca, z uwagi na fakt, że proces fermentacji alkoholu etylowego zawartego w gęstwie drożdżowej nie został zakończony, jego procentowa zawartość w gęstwie jest zmienna. Gęstwa drożdżowa jest odpadem poprodukcyjnym nie nadającym się do spożycia przez ludzi, zawiera od 5% do 10% alkoholu etylowego oraz 9%-10% suchej masy drożdży, powstającym w fazie fermentacji piwa i stanowi ubytek piwa podczas jego produkcji, który na mocy art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podlega zwolnieniu od akcyzy, jeżeli mieści się w normie ubytków ustalonej przez właściwego Naczelnika Urzędu Celnego dla danego podatnika.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że gęstwa drożdżowa – sklasyfikowana przez Wnioskodawcę w grupowaniu w PKWiU 11.05.20 „Pozostałości i odpady browarniane i gorzelniane”, nie została wymieniona w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, jako towar podlegający opodatkowaniu stawkami obniżonymi, a zatem jej sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Reasumując, dostawa gęstwy drożdżowej do innego podmiotu, również Składu Podatkowego, która byłaby transportowana bezpośrednio z browaru (z którym firma Wnioskodawcy ma podpisaną umowę na zakup gęstwy drożdżowej) lub która byłaby transportowana ze Składu Podatkowego Wnioskodawcy do Składu Podatkowego kupującego, transportem kupującego lub sprzedającego, będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy – o ile nie stanowi ona wywaru, o którym mowa w poz. 51 załącznika nr 3 do ustawy.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych wyrobów (towarów) według PKWiU. Tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych wyrobów (towarów).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie podatku akcyzowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj