Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423-152/06/SG/2
z 25 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423-152/06/SG/2
Data
2007.01.25



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
impreza integracyjna
kontrahenci
nagrody
przedstawiciel handlowy
środek obrotowy


Pytanie podatnika
Czy wydatki ponoszone na organizację imprez integracyjnych dla przedstawicieli kontrahentów Spółki (np. przedstawicieli handlowych), uczestnictwo w których stanowi formę „nagrody” za podejmowanie działań leżących w interesie Spółki, finansowane ze środków obrotowych Spółki, stanowić winny koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz, że nie dotyczą ich ograniczenia, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 03.11.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 03.11.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. potwierdzenia, że wydatki ponoszone na organizację imprez integracyjnych dla przedstawicieli kontrahentów Spółki (np. przedstawicieli handlowych), uczestnictwo w których stanowi formę „nagrody” za podejmowanie działań leżących w interesie Spółki, finansowane ze środków obrotowych Spółki, stanowić winny koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz, że nie dotyczą ich ograniczenia, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka podejmuje starania o stworzenie właściwej atmosfery pracy, integracji zatrudnionych pracowników i wzmocnienie ich więzi z firmą, a także dbając o tworzenie bezpośrednich relacji pomiędzy własnymi pracownikami i przedstawicielami swoich kontrahentów, organizuje dla pracowników imprezy okolicznościowe o charakterze integracyjnym (np. wigilia, wycieczka krajoznawcza, itp.), w których uczestnictwo jest dla pracowników dobrowolne. Ponadto zdarza się, że do uczestnictwa w tego rodzaju imprezach zaproszeni są przedstawiciele kontrahentów Spółki, analogicznie w celu tworzenia pozytywnych relacji pomiędzy kontrahentami, a bezpośrednio współpracującymi z nimi pracownikami Spółki.Spółka organizuje również imprezy, w których udział stanowi swego rodzaju „nagrodę” dla przedstawicieli handlowych zajmujących się dystrybucją produktów Spółki (niebędących jej pracownikami, zatrudnionych przez zewnętrznych kontrahentów). Przyznanie tego rodzaju wyróżnienia uwarunkowane może być, np. osiągnięciem przez daną osobę założonych przez Spółkę wyników sprzedaży w określonym czasie.Wszystkie ze wskazanych wyżej imprez integracyjnych i szkoleniowo-integracyjnych, zarówno przeznaczonych dla pracowników, jak i przedstawicieli kontrahentów Spółki, finansowane są przez Spółkę ze środków obrotowych.W związku z powyższym Spółka zwraca się o potwierdzenie, że wydatki ponoszone na organizację imprez integracyjnych dla przedstawicieli kontrahentów Spółki (np. przedstawicieli handlowych), uczestnictwo w których stanowi formę „nagrody” za podejmowanie działań leżących w interesie Spółki, finansowane ze środków obrotowych Spółki, stanowić winny koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz, że nie dotyczą ich ograniczenia, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowisko Spółki W ocenie Spółki, ponoszone wydatki związane z organizacją imprez integracyjnych dla przedstawicieli kontrahentów Spółki (np. przedstawicieli handlowych), uczestnictwo w których stanowi formę „nagrody” przyznawanej przez Spółkę na podstawie wyników osiąganych przez nagradzaną osobę w wykonywaniu czynności leżących w interesie Spółki, np. wykonanie planu sprzedaży produktów Spółki we wskazanym okresie czasu, stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniane w rachunku podatkowym na zasadach ogólnych.Powyższe stanowisko Spółka uzasadnia tym, że przyznanie przez Spółkę „nagrody” w postaci możliwości wzięcia udziału w imprezie organizowanej przez Spółkę (z atrakcyjnym programem rekreacyjnym) służy wyłącznie motywowaniu osób, do których adresowany jest ów program, do osiągania jak najlepszych wyników, np. realizację planów sprzedaży na określonym poziomie, co w sposób bezpośredni i niepodważalny przyczynia się do zwiększania przychodów osiąganych przez Spółkę. Wartość tego rodzaju nagrody (suma wydatków ponoszonych na zorganizowanie imprezy dla nagrodzonych przedstawicieli kontrahentów Spółki) stanowi z punktu widzenia Spółki koszt uboczny sprzedaży własnych produktów.Ponadto, wg Spółki organizowanie imprez integracyjnych, udział w których stanowi formę „nagrody” za osiągnięcie pożądanych przez Spółkę efektów (np. realizację określonego poziomu sprzedaży produktów), nie może być utożsamiane w jakimkolwiek zakresie z działalnością reprezentacyjną czy reklamową Spółki. W przedmiotowym przypadku nie dochodzi do działań mających na celu budowanie pozytywnego wizerunku Spółki (reprezentacja), czy promowanie sprzedawanych przez nią produktów (reklama), bowiem wyłącznym celem tego typu imprez jest „premiowanie” określonych osób za osiągnięte wyniki, przekładające się bezpośrednio na wynik finansowy (oraz podatkowy) działalności operacyjnej Spółki. Nie ma się tu zatem do czynienia z uatrakcyjnieniem oferty sprzedaży produktów Spółki jak w przypadku sprzedaży premiowej, ale z działaniami ukierunkowanymi na wzrost efektywności pracy osób zaangażowanych na różnych stopniach systemu dystrybucyjnego Spółki.W konsekwencji do wydatków na organizację imprez integracyjnych dla „nagrodzonych” przedstawicieli kontrahentów Spółki, nie będą miały, zdaniem Spółki, zastosowania ograniczenia wynikające z postanowień art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki te, w ocenie Spółki stanowić będą w całości koszty związane bezpośrednio z przychodami ze sprzedaży produktów.

Przepisy prawa podatkowego mające zastosowanie w sprawie:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wg brzmienia obowiązującego na dzień złożenia wniosku, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem więc uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Jednocześnie wydatek taki nie może być wymieniony pośród kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 powołanej wyżej ustawy. Pkt 28 tego artykułu wg stanu prawnego obowiązującego do końca 2006r, stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „reprezentacji". W celu jego wyjaśnienia można więc posłużyć się „Słownikiem języka polskiego" pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka (PWN, Warszawa 2002). Reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. W potocznym rozumieniu „reprezentacja" - to wszelkie działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku o firmie. „Reprezentacja" ma na celu przede wszystkim stworzenie oczekiwanego wizerunku firmy czy ułatwienie zawarcia umowy, kontraktu, itp.Na podstawie wykształconej praktyki wśród typowych wydatków reprezentacyjnych można wymienić:1) zakup kwiatów, upominków i poczęstunków dla gości, kontrahentów, klientów i partnerów rozmów handlowych,2) wydatki związane z przyjęciem, utrzymaniem i zakwaterowaniem zagranicznych i krajowych delegacji,3) uczestnictwo w przyjęciach, spotkaniach, konferencjach i innych imprezach organizowanych z okazji świąt, rocznic oraz typowych imprez reprezentacyjnych, zarówno kontrahentów, jak i gospodarzy,4) koszty poczęstunków członków organów statutowych (np. organów nadzorczych),5) tzw. "kieszonkowe" dla gości zagranicznych,6) usługi gastronomiczne dla kontrahentów firmy przybyłego na rozmowy, negocjacje, sfinalizowanie transakcji,7) zakupy przeznaczone na cele reprezentacyjne, tj. kawa, herbata, napoje, słodycze a także zastawa stołowa, artykuły dekoracyjne do biura.

Nie jest to oczywiście katalog zamknięty, a każdy wydatek podlega indywidualnej ocenie. Jednakże, imprezy z udziałem przedstawicieli kontrahentów należy traktować jako działalność reprezentacyjną Spółki. Wydatki na reprezentację powinny być ponoszone ze środków obrotowych Spółki. Jak już wcześniej przytoczono, aby określony wydatek poniesiony na działalność reprezentacyjną Spółki mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Należy zauważyć, że przychód ten nie musi być realny, wystarczy, że podatnik wiarygodnie uzasadni, że ponosząc wydatki, oczekiwał, że uzyska z tego tytułu przychody.W świetle powyższego należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż imprezy organizowane dla przedstawicieli kontrahentów są kosztem uzyskania przychodów, o ile spotkania organizowane są w celu lepszego ułożenia stosunków handlowych, wpływających w konsekwencji na zwiększenie przychodów. Jednakże, w związku z tym, iż są to wydatki na reprezentację, należy tu zastosować ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 cyt. wyżej ustawy, tj. wydatki te ponoszone do końca 2006r. mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, ale do wysokości 0,25% osiągniętych przez Spółkę przychodów.W tym miejscu należy zwrócić jednak uwagę, iż treść art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dniem 01.01.2007r. została zmieniona ustawą z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 217, poz. 1589). Zgodnie z art. 1 pkt 11 lit. a tej ustawy przepis otrzymał następujące brzmienie: za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.Z powołanego przepisu wynika zatem, iż od dnia 01.01.2007r. podatnik nie ma możliwości nawet w części zaliczenia w koszty uzyskania przychodów poniesionych kosztów reprezentacji, pomimo tego, że mogłyby one mieć wpływ na powstanie przychodów. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowejw Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj