Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDFN/415-122/06/07
z 2 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDFN/415-122/06/07
Data
2007.02.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
delegacja służbowa
diety
podróż służbowa (delegacja)
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy w opisanych we wniosku okolicznościach do przychodów Wnioskodawcy znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy art. 21 ust. 1 pkt 20 ww. ustawy ?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w K.

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku

o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z dnia 19.12.2006 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 20.12.2006 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12.01.2007 r. (przesłanym do tut. Urzędu za pośrednictwem Fax w dniu 12.01.2007 r.), w kwestii:

- Czy w opisanych we wniosku okolicznościach do przychodów Wnioskodawcy znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy art. 21 ust. 1 pkt 20 ww. ustawy ?

UZASADNIENIE

Stan faktyczny opisany we wniosku. Wnioskodawca jest zatrudniony w firmie polskiej. W 2006 r. w ramach podróży służbowej Wnioskodawca przebywał za granicą od 24 września do 10 listopada – była to delegacja do Niemiec, podczas której odbyło się szkolenie.W tym czasie Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie w Polsce oraz diety w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991). W czasie pobytu w Niemczech od dnia 24 września do dnia 10 listopada 2006 r. podatnik zamieszkiwał w mieszkaniu wynajętym mu przez firmę.

Wnioskodawca podał ponadto, iż w czasie pobytu za granicą miał umowę o pracę w Polsce i w związku z tym pobyt za granicą nie wiązał się z zawarciem żadnej nowej umowy, ani zmianą treści tej umowy w zakresie miejsca wykonywania pracy z terytorium Pzeczypospolitej Polskiej na zagranicę.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie. Wnioskodawca uważa, że w jego przypadku powinien mieć zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ pobyt Podatnika za granicą związany był z podróżą służbową, nie był zaś przebywaniem czasowym zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych - w tej kwestii Wnioskodawca wskazał na wyrok SN z 20.12.2000 r. sygn. Akt III RN 31/00). Ponadto Podatnik podniósł, że praca za granicą nie była wykonywana na podstawie oddzielnej umowy o pracę podpisanej za granicą, wynagrodzenie bylo wypłacane i opodatkowane w Polsce, natomiast diety, jakie Wnioskodawca otrzymał, powinny pokrywać podwyższone koszty utrzymania za granicą, a nie stanowić dochodu.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. W rozpatrywanej sprawie istotne znaczenie ma kwestia wzajemnej relacji zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (który odnosi sie do dochodów ze stosunku pracy uzyskanych w okresie przebywania czasowego za granicą) oraz zwolnienia należności za czas podróży służbowej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a) podróży służbowej pracownika,

b) podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13 (wskazane zastrzeżenie odnosi się do podróży osób wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt. 16 lit. b), tj. osób nie będacych pracownikami).

A zatem, jeżeli pracownik wykonuje zadania związane ze stosunkiem pracy w ramach podróży służbowej w znaczeniu tego pojęcia podanym w art. 77(5) Kodeksu Pracy, otrzymane przez pracownika diety i inne należności za czas podróży służbowej podlegają zwolnieniu określonemu w wyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odmienną sytuację reguluje przepis art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w brzmieniu obowiązujacym w 2006 stanowił, iż zwolnieniu od podatku podlega część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 (tj. posiadających w Polsce miejsce zamieszkania), przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, z wyjątkiem wynagrodzenia uzyskiwanego przez członka służby zagranicznej, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet, z zastrzeżeniem ust. 15.

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2007 r. – w związku z nowym brzmieniem omawianego przepisu wprowadzonym ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) – z przedmiotowego zwolnienia korzysta część przychodów osób przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, za każdy dzień pobytu za granicą, w którym osoba taka pozostawała w stosunku pracy. Kwota zwolnienia nie może przekroczyć 30% diety określonej w przepisach dotyczących należności przysługujących pracownikom sfery budżetowej z tytuły zagranicznej podróży służbowej za każdy taki dzień pobytu. Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 i ust. 2 wyżej powołanej ustawy z dnia 16 listopada 2006 r., nowe brzmienie omawianego przepisu ma zastosowanie do dochodów uzyskanych przez podatników już w 2006 r., przy czym ustawodawca zastrzegł w stosunku do dochodów uzyskanych w 2006 r., że jeżeli kwota dochodu korzystającego ze zwolnienia, obliczona według zasad obowiązujących w 2006 r., byłaby wyższa niż obliczona zgodnie ze zmienionym przepisem, zastosowanie będzie miała regulacja korzystniejsza.

W literaturze podaje się (vide: artykuł Dominika Dragan-Berestecka, Kaja Zaremba – Jesiotr, Monitor Podatkowy Nr 9/2005), iż w przypadku czasowego odesłania pracownika do pracy za granicę, dotychczasowa umowa o pracę zostaje zastąpiona umową terminową, w której określone zostaje inne od dotychczasowego (stałego miejsca pracy pracownika) miejsce świadczenia pracy, tj. miejsce położone poza krajem, w którym znajduje się siedziba pracodawcy. Zmianie ulega na ogół również odbiorca efektów pracy odesłanego pracownika.

Natomiast udanie się w podróż służbową nie wymaga zmiany dotychczasowych postanowień umownych pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Przejściowe świadczenie pracy poza siedzibą pracodawcy lub stałym miejscem pracy pracownika odbywa się w sposób mniej sformalizowany, zazwyczaj w dokumencie polecenia wyjazdu służbowego, a za wyniki swojej pracy, w tym wykonanie zadania poza siedzibą pracodawcy, pracownik nadal odpowiada przed tą samą osobą. Stanowisko to znajduje również oparcie w orzecznictwie, np. w wyroku z 7.01.1999r. sygn. akt S.A./Sz 793/98 NSA stwierdził m. in.: „W przypadku świadczenia przez pracownika pracy poza granicami kraju może być ono uznane za wykonywanie zadań w ramach „podróży służbowej” jedynie wówczas, gdy wykonywanie tego zadania odbywa się w miejscu, które nie jest – według umowy o pracę – miejscem stałego jej wykonywania”. Natomiast w wyroku NSA z 24.11.1999 r. sygn. akt S.A./Sz 1780/98 podano: „Jeżeli pracownicy udają się do ustalonego miejsca wykonywania pracy, to nie odbywają podróży służbowej, a otrzymane przez nich dodatkowe wynagrodzenie nie stanowi wypłat wolnych od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 (...)

Reasumując: stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy stałe miejsce wykonywania pracy, zgodnie z postanowieniami umowy o pracę, znajduje się poza granicami Polski – to w takiej sytuacji zastosowanie znajduje przepis art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w sytuacji opisanej we wniosku, tj. gdy stałe miejsce wykonywania pracy pracownika, zgodnie z treścią umowy o pracę, znajdowało się w Polsce, natomiast za granicą wykonywał on jedynie zadania służbowe na polecenie swego pracodawcy – to zgodnie z brzmieniem wyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym, wypłacone przez pracodawcę diety i inne należności za czas podrózy służbowej podlegają zwolnieniu do wysokości wskazanej w odrębnych przepisach (tj. w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991).

Zatem, mając na uwadze okoliczności opisane we wniosku, stanowisko Wnioskodawcy, iż do uzyskanych przez niego przychodów z tytułu odbytej w okresie od 24 września do 10 listopada 2006 r. podróży służbowej znajdzie zastosowanie zwolnienie, o któtym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać za prawidłowe.

Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj