Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/443-15/07
z 20 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/443-15/07
Data
2007.03.20



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
okulary


Pytanie podatnika
czy stosując 7% stawkę podatku VAT przy sprzedaży okularów korekcyjnych, uznanych za wyroby medyczne składające się z soczewek (szkieł) i oprawek, w których są one zamontowane, postępuje prawidłowo?


Uzasadnienie

W dniu 21.12.2006 r. do Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie , w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży miedzy innymi nowych okularów korekcyjnych oraz usług związanych z naprawą tych okularów. Wnioskujący pyta, czy stosując 7% stawkę podatku VAT przy sprzedaży okularów korekcyjnych, uznanych za wyroby medyczne składające się z soczewek (szkieł) i oprawek, w których są one zamontowane postępuje prawidłowo? Zdaniem Spółki zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr. 54 poz. 535 z późn. zm.) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Okulary zdaniem Wnioskującego są wyrobem medycznym i w związku z tym winny korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% jako wyrób wymieniony w pozycji 106 załącznika nr 3 do ustawy. Mając na uwadze przedstawiony w piśmie stan faktyczny zdaniem organu takie stanowisko jest prawidłowe.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr. 54 poz. 535 z późn. zm.) dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Wśród towarów opodatkowanych powyższą stawką podatku, pod pozycją 106 załącznika nr 3 wymieniono wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika bez względu na symbol PKWiU. Ustawodawca nie precyzując pojęcia wyrobów medycznych odesłał jednocześnie do definicji zawartej w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.). Z treści art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o wyrobach medycznych pod pojęciem wyrobu medycznego- należy rozumieć: narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu: diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób (...), który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane. Zgodnie zaś z art. 3 ust. 1 pkt 22 cyt. ustawy pod pojęciem wyrób medyczny wykonywany na zamówienie należy rozumieć wyrób medyczny wykonywany zgodnie z pisemną instrukcją wskazującą jego właściwości i zastosowanie, sporządzoną przez lekarza lub inne osoby, posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe, i na ich odpowiedzialność, przeznaczony do używania przez określonego pacjenta (...).Jednocześnie na podstawie art. 16 ust. 1 ww. ustawy wyrób medyczny wprowadzany do obrotu i do używania musi spełniać określone dla niego wymagania zasadnicze określone ustawą o wyrobach medycznych oraz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 3.11.2004 r. w sprawie wymagań zasadniczych dla wyrobów medycznych do różnego przeznaczenia (Dz. U. Nr 251, poz. 2514 ze zm.). Wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel, przed wprowadzeniem wyrobu medycznego do obrotu i do używania, jest obowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności z określonymi dla tego wyrobu wymaganiami zasadniczymi (ust. 2 cyt. art. 16). Z treści art. 53 ustawy o wyrobach medycznych wynika, iż wytwórcy wykonujący wyroby na zamówienie, mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mają obowiązek zgłoszenia do rejestru danych dotyczących wytwórcy oraz informacje o rodzaju wykonywanych wyrobów medycznych. Jeżeli zatem przedmiotem dostawy Spółki są okulary korekcyjne, uznane za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.) to ich dostawa podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 106 załącznika Nr. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.Jednocześnie informuje się , iż tut. Organ nie jest organem właściwym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielenia informacji, czy dany wyrób jest wyrobem medycznym w rozumieniu ww. ustawy o wyrobach medycznych. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (93- 176 Łódź, ul. Suwalska 29). Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.

Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art, 14a §1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b §5 zdanie drugie, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji (...).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj