Interpretacja Urzędu Celnego w Ciechanowie
447000-PA-9100I-15/06/07/10494/AF
z 11 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
447000-PA-9100I-15/06/07/10494/AF
Data
2007.01.11



Autor
Urząd Celny w Ciechanowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
akcyza
deklaracje
paliwo silnikowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Sposób wypełnienia załącznika AKC-3/D - Informacji o podatku akcyzowym od paliw silnikowych


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na Państwa wniosek z dn. 23.10.2006 r. (data wpływu 25.10.2006 r.),uzupełniony pismem z 10.11.2006 r., dotyczący stosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./

Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie

p o s t a n a w i a

uznać przedstawione stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym wypełnienia deklaracji AKC-3 załącznik D

za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

W dniu 25.10.2006 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wpłynął wniosek /uzupełniony pismem z 10.11.2006 r./ złożony przez XXXXXXXX, XXXX XXXXXXXXXXXX, zwaną dalej Podatnikiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14 a Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podatnika zobowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, natomiast na podatniku ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów bazowych o symbolu CN 27101999, PKWiU 23.20.18, które następnie wprowadza do składu podatkowego. Ilość olejów bazowych nabytych wewnatrzwspólnotowo wykazuje w załączniku AKC-3/D - Informacji o podatku akcyzowym od paliw silnikowych w części B.1. pole 10 /Ilość wyrobów akcyzowych przyjęta na skład/. Wyżej wymienione oleje bazowe Podatnik zużywa do produkcji wyrobów akcyzowych zakwalifikowanych do PKWiU 24.66.31 na które ustalona jest stawka ”0” zgodnie z poz. 29 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego /Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm/. Ilość olejów bazowych zużytą do produkcji wykazuje w załączniku AKC-3/D w części B.2. pole 12 /Ilość wyrobów akcyzowych zużytych do produkcji/. Wyprodukowaną ilość oleju o symbolu PKWiU 24.66.31, wykazuje w załączniku AKC-3/D w części B.2. pole 11 /Ilość wyprodukowanych wyrobów akcyzowych/. Jak dalej podaje Podatnik całą produkcję wyrobu akcyzowego na podstawie dokumentu „MM”- przesunięcie między magazynowe, wyprowadza ze składu podatkowego do punktu handlowego poza składem, z którego systematycznie dokonuje sie sprzedaży. Ilość wyrobów akcyzowych zharmonizowanych- PKWiU 24.66.31 wyprowadzonych ze składu podatkowego wykazuje w załączniku AKC-3/D w części B.2. pole 13 /Ilość wyrobów akcyzowych wydana ze składu/ i pole 15 / Ilość wyrobów akcyzowych wydana ze składu poza procedurą zawieszenia/ oraz w części E kolumna e pole 183 /Ilość wyrobów w tysiącach litrów/.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego Naczelnik Urzędu Celnego postanowił uznać przedstawione przez Podatnika stanowisko za prawidłowe, co uzasadnia się następująco:

Polski system podatkowy w głównej mierze oparty jest na zasadzie samoobliczenia kwoty należnego podatku. W związku z tym podatnicy, w tym podatnicy podatku akcyzowego zobowiązani są do samodzielnego obliczania kwoty należnego podatku oraz do jej wykazania w deklaracji podatkowej.

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./, zwanej ustawą, podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Stosowanie do art. 18 ust. 3 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, uwzględniając konieczność przedstawienia objaśnień co do sposobu prawidłowego składania deklaracji podatkowych, terminu i miejsca ich składania, pouczenia podatnika o odpowiedzialności za niezłożeni deklaracji podatkowej, jak również zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Niniejszy przepis ustawy reguluje jeden z podstawowych obowiązków formalno-administracyjnych nakładanych na podatników podatku akcyzowego. Na podstawie tego przepisu podatnicy podatku akcyzowego są zobowiązani do przygotowywania deklaracji podatkowych oraz składania ich do właściwego organu podatkowego, jakim w przypadku podatników podatku akcyzowego są naczelnicy urzędu celnego.

Artykuł 18 ust. 3 ustawy zobowiązuje ministra finansów do określenia w rozporządzeniu wykonawczym wzorów deklaracji podatkowych dla celów rozliczania podatku akcyzowego. Zgodnie z treścią delegacji ustawowej minister finansów wydając przedmiotowe rozporządzenie był zobowiązany do uwzględnienia konieczności przedstawienia objaśnień co do sposobu prawidłowego składania deklaracji podatkowych, terminu i miejsca składania deklaracji podatkowych, pouczenia podatnika o odpowiedzialności za nie złożenie deklaracji podatkowej, jak również zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego /Dz. U. Nr 246 poz. 2090/ został określony wzór formularza głównego deklaracji podatkowej dla podatku akcyzowego - AKC-3 /załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia/. W związku z tym, że deklaracja AKC-3 stanowi jedynie podsumowanie podatku akcyzowego należnego z tytułu obrotu poszczególnymi rodzajami wyrobów akcyzowych, podatnik akcyzy zobowiązany jest również do wypełnienia odpowiednich załączników stanowiących rozliczenie podatku akcyzowego z tytułu produkcji oraz obrotu poszczególnymi rodzajami wyrobów akcyzowych. W przypadku gdy przedmiotem czynności opodatkowanych są paliwa silnikowe inne niż gaz podatnik akcyzy zobowiązany jest złożyć załącznik AKC-3/D - informacja o podatku akcyzowym od paliw silnikowych /załącznik nr 5 do ww. rozporządzenia/.

Załącznik do deklaracji zawiera standardowe części odnoszące się do danych identyfikacyjnych, danych o składzie podatkowym, obliczenia podatku akcyzowego, rozliczenia podatku akcyzowego, informacje o należnych wpłatach dziennych oraz szczegółowego rozliczenia ilościowo-wartościowego kwot podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów wchodzących w skład danej grupy wyrobów.

W przypadku załącznika AKC-3/D zawiera on rozbudowaną część B dotyczącą ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych znajdujących się w danym składzie podatkowym.

W efekcie ww. załącznik określa nie tylko wysokość kwoty należnej akcyzy, lecz również pozwala na określenie:

- w części B.2. pole 8 zapasu początkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych znajdujących się w składzie podatkowym na początku danego miesiąca,

- w części B.2. pole 9 kwoty podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadająca zapasowi początkowemu,

- w części B.2. pole 10 ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przyjętych na skład podatkowy,

- w części B.2. pole 11 ilości wyprodukowanych w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,

- w części B.2. pole 12 ilości wyrobów akcyzowych zużytych do produkcji,

- w części B.2 pole 13 ilości wyrobów akcyzowych wydanych ze składu podatkowego z podziałem na:

* w części B.2. pole 14 wyroby wydane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,

* w części B.2. pole 15 wyroby wydane poza procedurą zawieszenia;

- w części B.2. pole 16 wysokości ubytków i niedoborów powstałych w danym miesiącu,

- w części B.2. pole 17 zapasu końcowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych znajdujących się w składzie podatkowym,

- w części B.2. pole 18 kwoty podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadającej zapasowi końcowemu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych znajdujących się w składzie podatkowym.

Dodatkowo w części E /obliczenie kwot podatku akcyzowego od poszczególnych wyrobów/ załącznika AKC-3/D, należy podać:

- w polach kolumny b nazwę grupy wyrobów, do których ustalono odrębne stawki podatkowe,

- w polach kolumny c symbol PKWiU/CN,

- w polach kolumny d kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku VAT i kwotę akcyzy, należne od wyrobów,

- w polach kolumny e ilość wyrobów w tysiącach litrów,

- w polach kolumny f stawka podatku,

- w polach kolumny g kwota podatku z zł.

Dokonując analizy opisanego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż obowiązek składania deklaracji podatkowych ciąży na podmiotach prowadzących składy podatkowe, nawet jeżeli w stosunku do tych podmiotów nie powstanie zobowiązanie podatkowe ze względu na dokonywanie wyłącznie czynności opodatkowanych zerową stawką akcyzy. Przedstawione przez Podatnika stanowisko dotyczące wypełniania deklaracji AKC-3 załącznik D w zakresie opisanym we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie postanawia jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj