Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-399/06/AJ
z 26 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-399/06/AJ
Data
2007.02.26



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
fundusz
fundusz pomocowy
konkurencja
korekta zeznania
koszty uzyskania przychodów
limit
moment
odpisy amortyzacyjne
otrzymanie
podstawa
pomoc
program pomocowy
przedsiębiorstwa
przychód
refundacja
reklama
reprezentacja
rozporządzenie
środek trwały
środki pomocowe
świadczenie pieniężne
zwolnienie
zwrot wydatków


Pytanie podatnika
Czy otrzymana w lipcu 2006 r. dotacja do środków trwałych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowi przychód wolny od podatku? Środki zostały oddane do użytkowania we wrześniu 2005 r., amortyzowane od października 2005 r. Dotacja stanowi w przypadku jednego środka 100%, w przypadku drugiego 87% wydatków na ich nabycie. Czy korekty kosztów poniesionych w 2005 r. można dokonać w bieżącym rozliczeniu podatkowym, nie korygując CIT-8 za 2005 r., z uwagi na moment otrzymania środków pieniężnych? Czy przychód z dotacji uwzględnia się w przychodzie stanowiącym podstawę wyliczenia limitu wydatków reprezentacyjno-reklamowych?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 21.12.2006 r., złożonym w tutejszym Urzędzie w dniu 22.12.2006 r.

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe w zakresie pytań nr 1, 3 i 4.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku, Spółka (dalej: “Podatnik”, “Spółka”) w lipcu 2006 r. otrzymała dotację w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z przeznaczeniem na dofinansowanie dwóch środków trwałych. Środki te zostały oddane do użytkowania we wrześniu 2005 r., amortyzowane od października 2005 r. Kwota przedmiotowej dotacji stanowi w przypadku jednego środka trwałego 100%, w przypadku drugiego 87% wydatków poniesionych na ich nabycie.

W sierpniu 2006 r. w ramach tego samego programu jednostka otrzymała dofinansowanie do nowo powstałych miejsc pracy. Dotacja wyniosła 21,26% kosztów wynagrodzeń i składek ZUS określonej grupy pracowników.

Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego:

1) Otrzymana dotacja do środków trwałych stanowi przychód wolny od podatku?

2) Dotacja do nowych miejsc pracy korzysta ze zwolnienia od podatku?

3) Korekty kosztów poniesionych w 2005 r. można dokonać w bieżącym rozliczeniu podatkowym, nie korygując rozliczenia CIT-8 za 2005 r., z uwagi na moment otrzymania środków pieniężnych?

4) Przychód z tytułu dotacji uwzględnia się w przychodzie stanowiącym podstawę do wyliczenia limitu wydatków reprezentacyjno-reklamowych?

Jak uważa Podatnik, w miesiącu otrzymania pełna kwota dotacji stanowi przychód dla celów podatkowych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy, wolne od podatku są dotacje otrzymane jako zwrot wydatków związanych z zakupem środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Podatnik stoi na stanowisku, że dofinansowanie do nowych miejsc pracy nie stanowi przychodu wolnego od podatku, gdyż sposób finansowania nie spełnia warunków określonych w art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy nie stanowią kosztu uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych od pierwszego środka w 100%, od drugiego w 87%.

W opinii Spółki, korekta rozliczenia rocznego CIT-8 za 2005 r. nie jest konieczna. Korekty kosztów o odpisy amortyzacyjne z 2005 r. należy dokonać w bieżącym roku z uwagi na moment wpływu środków pieniężnych.

Zdaniem Podatnika, otrzymaną dotację uwzględnia się w przychodzie, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącym podstawę do wyliczenia limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną, uznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, stwierdza co następuje:

Ad. 1

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych i Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, a także ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowanej ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych obowiązujące przepisy w zakresie podatków dochodowych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - u.p.d.o.p. - według którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a) nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b) nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c) ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Jednocześnie otrzymane środki pomocowe, jako zwrot wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów nie będą przychodami zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p.

W związku z powyższym zwrot wydatków na nabycie środków trwałych otrzymany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego będzie dla Spółki obojętny pod względem podatkowym.

Ad. 3

W myśl art. 16f u.p.d.o.p., podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych ustalonej zgodnie z art. 16g u.p.d.o.p. Jak stanowi art. 16h ust. 1 pkt 1, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p. odpisy amortyzacyjne dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m stanowią koszt uzyskania przychodów, z uwzględnieniem art. 16.

Jednak jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Wobec tego nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych w części, w jakiej nastąpił zwrot wydatków na nabycie środków trwałych otrzymany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kosztem uzyskania przychodów nie są zatem odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od pierwszego środka w 100%, od drugiego środka w 87%.

Ponieważ Podatnik oddał przedmiotowe środki trwałe do użytkowania we wrześniu 2005 r. i amortyzował je od października 2005 r., a zwrot poniesionych wydatków na ich nabycie nastąpił dopiero w lipcu 2006 r., Spółka do dnia otrzymania zwrotu zaliczała do kosztów uzyskania przychodów całość dokonywanych odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p.

Jednak od chwili dokonania zwrotu odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środków trwałych, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tych środków, zwróconym podatnikowi, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zatem zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w sposób niezgodny z art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p.

W związku z powyższym wcześniej zaliczane w ciężar kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne należy skorygować (zmniejszyć) w momencie otrzymania dofinansowania o naliczone odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego, w części zwróconej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

Ad. 4

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. wyłączała w art. 16 ust. 1 pkt 28 z kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Ponieważ jak zostało wyjaśnione powyżej, otrzymane środki tytułem refundacji wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych, jako zwrot wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów nie stanowią przychodów zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a u.p.d.o.p., w związku z czym otrzymana kwota z tego tytułu nie jest zaliczana do sumy przychodów stanowiących podstawę do obliczenia limitu wydatków na reprezentację i reklamę podlegających zaliczeniu do kosztów podatkowych.

Należy również dodać, że nawet gdyby zaliczyć wartość w/w zwrotu wydatków do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., to będą to przychody zwolnione od podatku.

Natomiast podstawą obliczenia limitu kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób "niepubliczny" (0,25% przychodów) jest tylko ta część przychodu, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. (wyrok NSA z dnia 7 grudnia 1998 r. sygn. akt I SA/Ka 531/97).

Obowiązek obliczania limitu na potrzeby ustalenia wysokości kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej w sposób "niepubliczny" zaliczanych do kosztów podatkowych, nie występuje od dnia 1 stycznia 2007 r. Zgodnie bowiem z nowym brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Natomiast koszty reklamy mogą w obecnym stanie prawnym stanowić w całości koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 22.12.2006 r. w części dotyczącej pytania nr 2 zostanie zawarta w odrębnym postanowieniu.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez Pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj