Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/181/2006/PP/443-88/85/2007
z 8 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/181/2006/PP/443-88/85/2007
Data
2007.01.08



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
usługi gastronomiczne
usługi hotelarskie
usługi noclegowe
usługi turystyczne
usługi własne


Pytanie podatnika
Czy w sytuacji określonej w art. 119 ust. 5 ustawy o VAT należy zastosować od usług własnych (gastronomicznych, hotelowych i zwiedzania rezerwatu przyrody) stawkę właściwą dla tych usług (w tym przypadku 7%), czy też opodatkować je stawką 22% ?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.10.2006 r. złożonego w tut. Urzędzie przez Podatnika w dniu 09.10.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 05.10.2006 r. złożonym w tut. Urzędzie w dniu 09.10.2006 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z prośbą o udzielenie pisemnych wyjaśnień odnośnie stosowania przepisów podatkowych dotyczących podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiada w swoich strukturach Hotel, Restaurację, Biuro Podróży oraz udostępnia rezerwat w celach turystycznych. Świadcząc usługi hotelowe - symbol PKW i U 55.11.10-00.00, gastronomiczne – symbol PKW i U 55.30.11-00.00 i udostępniania rezerwatu – symbol PKW i U 92.53.12-00.00 stosuje opodatkowanie podatkiem VAT według stawek właściwych ze względu na te symbole, natomiast wykonując usługi jako Biuro Turystyczne stosuje opodatkowanie w sposób szczególny określony w art. 119 ustawy o VAT wyłącznie w sytuacji , gdy są one nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona wnosi o odpowiedź na pytanie:

1) Czy w sytuacji określonej w art. 119 ust. 5 ustawy o VAT należy zastosować od usług własnych (gastronomicznych, hotelowych i zwiedzania rezerwatu przyrody) stawkę właściwą dla tych usług (w tym przypadku 7%), czy też opodatkować je stawką 22% ...

Zdaniem Wnioskodawcy w art. 119 ust. 5 i 6 ustawy o podatku VAT zawarte są reguły, z których wynika, iż w przypadku, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej „usługami własnymi, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Podatnik zobowiązany jest wówczas do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

Strona wyraża pogląd, iż przepis ten pozwala Przedsiębiorstwu na zastosowanie do opodatkowania usług gastronomicznych, hotelowych i zwiedzania rezerwatu przyrody stawki właściwej dla tych usług, niezależnie od tego, że stanowią one usługi własne w ramach usługi turystycznej.

Zdaniem Spółki przy innym opodatkowaniu doszłoby do sytuacji, w której świadczenie poszczególnych (odrębnych) usług byłoby opodatkowane stawką 7%, a w sytuacji, gdy usługi te świadczone byłyby razem, tylko z tego powodu należałoby opodatkować je stawką 22%. Według Jednostki zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 22% nie ma w takiej sytuacji usprawiedliwienia.

Reasumując, Spółka uważa, że usługi własne powinny być opodatkowane w/g stawek właściwych ze względu na symbol PKW i U, a wiec dla usług hotelarskich, gastronomicznych i udostępniania rezerwatu w celach turystycznych według stawki 7%, a usługi nabyte od innych osób, stanowiące część usługi turystycznej, winny być opodatkowane według zasad określonych w art. 119 ust. 1

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania Strony, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z przepisami art.119 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej „usługami własnymi”, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29.

Stosownie zaś do art. 119 ust. 6 powyższej ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 5 podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności, za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści, a jaka na usługi własne.

Zatem Spółka obowiązana jest do odrębnego ustalenia podstawy opodatkowania dla usług własnych i dla usług, które nabyła od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W odniesieniu do usług własnych, podstawą opodatkowania będzie obrót, zgodnie z przepisami art. 29 ustawy o VAT, a w odniesieniu do usług obcych – marża – art. 119 ust. 1 tej ustawy.

Stawką podatku właściwą dla organizowania imprez i świadczenia usług turystycznych jest stawka 22% bowiem zarówno w ustawie o VAT, jak też w przepisach wykonawczych do ustawy, nie wymieniono usług turystycznych jako usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług lub zwalnia się je z opodatkowania. Co do zasady, właściwą stawką będzie więc stawka 22%, określona w art. 41 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy.

W przypadku opodatkowania w/w usług na zasadzie marży należy więc zastosować stawkę 22%. Natomiast gdy podatnik wykonuje część świadczeń we własnym zakresie, usługi te jako wchodzące w skład kompleksowej usługi turystycznej, podlegają opodatkowaniu według stawki podatku 22%, bez względu na to jaką stawką opodatkowane były poszczególne usługi wchodzące w skład usługi turystycznej.

W związku z powyższym dla udokumentowania usługi turystycznej świadczonej na rzecz jej nabywcy powinna zostać wystawiona jedna faktura na całą usługę, obejmująca zarówno część usługi opodatkowaną na zasadach ogólnych, jak i część opodatkowaną na zasadach marży.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika zgodnie, z którym świadczenie usług turystycznych, winno być opodatkowane według stawek podatku VAT właściwych ze względu na symbol PKW i U dla poszczególnych usług wchodzących w skład tych usług. Gdyby jednak Spółka świadczyła oddzielnie usługi hotelarskie, gastronomiczne, udostępnianie rezerwatu przyrody czy też inne usługi należałoby je opodatkować odpowiednio do odpowiadających im symboli PKW i U.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik tut. Urzędu postanowił jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj