Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włodawie
NPD-406/20/NO-26/06
z 6 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NPD-406/20/NO-26/06
Data
2007.03.06
Autor
Urząd Skarbowy we Włodawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
opłata
specjalistyczna praktyka lekarska
wpis do rejestru
Pytanie podatnika
1.Czy wydatki poniesione przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej na wpis do rejestru działalności gospodarczej, rejestrację specjalistycznej praktyki lekarskiej w Lubelskiej ......., zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lekarza, zakup pieczątki firmowej stanowią koszty uzyskania przychodu z tej działalności?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3, § 4, art. 14 b § 1 , § 2 i art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa / j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 /, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie postanawia uznać stanowisko zawarte we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 21.12.2006 r. za prawidłowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych UZASADNIENIE W związku z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 21.12.2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w powyższej sprawie i informuje. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku Podatnik rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej – Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Lekarska w Miejscu Wezwania lek. med. .... z dniem 1.05.2006 r. Przed tą datą poniósł wydatki związane z tą działalnością:100,00 ł – wpis do rejestru działalności gospodarczej,450,00 zł – rejestracja specjalistycznej praktyki lekarskiej w Lubelskiej ......105,00 zł – zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lekarza,47,75 zł – zakup pieczątki firmowej.Powyższe wydatki podatnik udokumentował przedkładając:kopię pokwitowania wpłaty za wpis do rejestru działalności gospodarczej,kopię dowodu wpłaty za rejestrację praktyki lekarskiej,kopię faktury VAT za zakup pieczątki,kopię dowodu wpłaty za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej lekarza. Wszystkie dowody wpłat opiewają na kwoty w/w oraz zostały uiszczone przed datą 1.05.2006 r. Pytania wnoszącego podanie:1.Czy wydatki poniesione przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej na wpis do rejestru działalności gospodarczej, rejestrację specjalistycznej praktyki lekarskiej w Lubelskiej ......., zawarcie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej lekarza, zakup pieczątki firmowej stanowią koszty uzyskania przychodu z tej działalności? Stanowisko wnoszącego zapytanie:Wszystkie te koszty są jednoznacznie związane z prowadzeniem przeze mnie działalności gospodarczej, dlatego uważam, że mogę je odliczyć od przychodów rocznych. Stanowisko organu podatkowego Pojęcie "koszty uzyskania przychodów" określa art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), który wprowadza generalną zasadę uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów. Uznaje się za nie wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ust. 1 tej ustawy. Gramatyczna wykładnia art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnik ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem, że mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wydatki poniesione w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej, a o których była mowa wyżej, niewątpliwie mają związek z uzyskiwanymi przychodami z tej działalności.Sprawę udokumentowania wydatków należy rozpatrywać w kontekście przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).Zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ww. rozporządzenia podstawą zapisów w księdze są faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:- wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dotyczy dowód,- datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym, że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,- przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,- podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.Z treści § 13 pkt 5 rozporządzenia wynika, że za dowody księgowe uważa się również inne dowody opłat, w tym dokonanych na podstawie książeczek opłat oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 cytowanego rozporządzenia.Natomiast przepis § 14 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Jednakże dowody te zgodnie z ust. 2 pkt 8 tego paragrafu dotyczą opłat uiszczanych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sądowych i notarialnych. Ustosunkowując się do daty zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, należy zaznaczyć, że stosownie do art. 22 ust. 4 cytowanej na wstępie ustawy o podatku dochodowym, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i ust. 6, są potrącalne tylko w roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Natomiast przepisy ust. 5 i ust. 6 umożliwiają podatnikom prowadzącym księgę przychodów i rozchodów zaliczane do kosztów uzyskania przychodów roku podatkowego:- kosztów poniesionych w danym roku i wiążących się z przychodami tego roku,- kosztów poniesionych w latach poprzednich, lecz dotyczących przychodów danego roku,- kosztów (ściśle określonych co do rodzaju i kwoty) zarachowanych, chociaż ich faktycznie nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku,pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.Z pisma podatnika nie wynika, którą metodę kosztową przyjęła podatnicza w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Z przedłożonych dokumentów wynika jednak, iż koszty dotyczyły roku 2006, a zatem powinny być uwzględnione w rozliczeniu za ten rok w rozliczeniu rocznym. Reasumując, należy stwierdzić, iż poniesione przez podatniczkę koszty są kosztami uzyskania przychodów. Powyższe koszty podlegają wykazaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszty roku 2006 przy czym podstawą do ich wykazania będą faktury oraz dokumenty wewnętrzne wystawione na podstawie dowodów poniesienia wydatków. Powyższa interpretacja podatkowa dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym w dacie wydania powyższej interpretacji. POUCZENIE Interpretacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Powyższa interpretacja, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na powyższe postanowienie przysługuje stronie zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włodawie (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.