Interpretacja Izby Skarbowej w Kielcach
PP1-443-210/2005
z 13 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443-210/2005
Data
2006.02.13
Autor
Izba Skarbowa w Kielcach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne
Słowa kluczowe
eksport towarów
obowiązek podatkowy
przedpłaty
Pytanie podatnika
Czy spółka postąpiła prawidłowo wykazując sprzedaż eksportową w deklaracji VAT-7 w miesiącu zafakturowania i wysyłki towarów, a nie w miesiącu otrzymania przedpłaty za ten towar ?
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia „P.” Spółki z o.o., na postanowienie Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 22.11.2005 r. znak: RO/443/153/2005 w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach uchyla w całości postanowienie organu pierwszej instancji.
Towar został zafakturowany i wysłany w następujących transzach:
Po przeanalizowaniu powyższego wniosku w dniu 22.11.2005 r. Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wydał postanowienie znak: RO/443/153/2005, w którym stwierdził, iż przedstawione przez Stronę we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. W postanowieniu organ pierwszej instancji określił, iż w przypadku otrzymania przez Spółkę przedpłaty o równowartości wystanego w różnych terminach towaru, który został wystany w ciągu 4 miesięcy od dnia otrzymania w/wym. przedpłaty, obowiązek podatkowy w eksporcie towarów w myśl art. 19 ust. 6, 11 i 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) powstaje z chwilą otrzymania przedpłaty pod warunkiem, że wywóz towaru nastąpi w ciągu 6 miesięcy od dnia jej otrzymania. W związku z powyższym w momencie otrzymania przedpłaty tj. w dniu 16.06.2005 r. na Spółce ciążył obowiązek podatkowy, w związku, z czym była ona zobowiązana do zafakturowania całości otrzymanej przedpłaty i wykazania tej faktury w miesiącu czerwcu 2005 r. w ewidencji VAT i deklaracji VAT-7. Na w/w postanowienie Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach Spółka „P.” złożyła w dniu 05.12.2005 r. (data wpływu do tut. Izby Skarbowej 13.12.2005 r.) zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach, w którym nie zgadza się z zajętym przez Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego stanowiskiem. Spółka w złożonym odwołaniu stwierdziła, iż w rozliczeniach z kontrahentami musi często korzystać z przedpłat zwłaszcza z krajami wysokiego ryzyka jak Rumunia. Ponadto kontrahent często zmienia ilości towarów kierowane na daną budowę, więc Strona nie jest w stanie zrealizować zakupu i wystania towarów przeznaczonych na realizację transakcji eksportowej w miesiącu otrzymania przedpłaty. Ponadto zdaniem Spółki niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w art. 19 ust. 12 cyt. wyżej ustawy o VAT powoduje, że obowiązek podatkowy nie powstaje z chwilą otrzymania zaliczki, a z chwilą potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium wspólnoty. Zatem skoro obowiązek podatkowy powstaje tylko w przypadku łącznego spełnienia wszystkich warunków wynikających z przepisu ant. 19 ust. 12, podatnik ma wybór czy zaliczkę wykazać w deklaracji czy też nie. Po przeanalizowaniu materiału dowodowego Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza, co następuje: Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstaje z chwilą potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Stosownie do art. 41 ust. 6 cyt. ustawy o VAT stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli warunek ten nie został spełniony, to w świetle art. 41 ust. 7 podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie niedotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju. Stosowanie do ust. 8 w/w artykułu, przepis ust. 7 stosuje się, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu. W myśl art. 41 ust. 9 otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w cyt. wyżej ust. 7, upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazał dostawa towarów. Jednakże zgodnie z art. 19 ust. 11 jeśli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Jednocześnie, stosownie do ust. 12 w/w artykułu, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania tej części należności. Należy podkreślić, iż przepis cyt. wyżej art. 19 ust. 12 stosuje się fakultatywnie. To podatnik decyduje czy korzysta z przywileju wcześniejszego wykazania dostawy eksportowej, mając świadomość, że z pewnością dochowa warunku wywozu towaru w ciągu 6 miesięcy. Jeżeli jednak nie jest zainteresowany lub też nie ma pewności, co do spełnienia powyższego warunku, to nie jest zobligowany do wykazania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania zaliczki w eksporcie. Wówczas zastosowanie będą miały ogólne zasady, wynikające z wyżej przytoczonych przepisów art. 19 ust. 6 oraz art. 41 ust. 6 do ust. 9 ustawy o VAT. Należy zauważyć, że Spółka „P.” zwracając się o wydanie wiążącej interpretacji nie spełniła warunków formalnych wynikających z przepisu art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), bowiem Strona nie przedstawiła wyczerpująco stanu faktycznego sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie. W szczególności, w świetle wyżej przytoczonego stanu prawnego, nie można wydać wiążącej interpretacji skoro nie podano, kiedy nastąpiło potwierdzenie przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty, a także czy i kiedy podatnik dysponował dokumentami potwierdzającymi wszczęcie procedury wywozu oraz dokonanie wywozu. Z tych względów postanowienie Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z dnia 22.11.2005 r. znak: RO/443/153/2005 należało uchylić. Wiążąca interpretacja może być, wydana po uzupełnieniu braków formalnych wniosku. Decyzji niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.