Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-49/06
z 2 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-49/06
Data
2007.02.02
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie wypoczynku
dopłata
emeryci
fundusz świadczeń socjalnych
renciści
świadczenie pieniężne
zapomoga pieniężna
Pytanie podatnika
Czy należałoby pobierać podatek zryczałtowany 10 %, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zmianami) od wszystkich wymienionych osób i wszystkich rodzajów wypłacanych świadczeń ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego w części za nieprawidłowe. Uzasadnienie W dniu 24.11.2006r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismem złożonym dnia 19.12.2006r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: Biuro wypłaca w oparciu o art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 roku o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy i ich rodzin ( tj. Dz.U. z 2004r., Nr 8, poz. 66 z późn. zmianami) oraz przepisy wykonawcze rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 roku w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz.U. z 2005 roku, Nr 216, poz. 1829) świadczenia socjalne dla osób pobierających m.in.: Rodzaje wypłacanych świadczeń są następujące: Biuro pyta: „czy należałoby pobierać podatek zryczałtowany 10 %, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 z późn. zmianami) od wszystkich wymienionych osób i wszystkich rodzajów wypłacanych świadczeń socjalnych ?”. W/w sprawie Biuro zajęło następujące stanowisko: Od powyższych świadczeń wypłacanych w/w osobom jest pobierany podatek na zasadach ogólnych zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. wg skali 19 %. W przypadku dopłaty do wypoczynku w wojskowych domach (zespołach) wypoczynkowych - zakładach budżetowych oraz dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego, biuro wystawi dla wszystkich korzystających z tej formy wypoczynku - PIT-8C za 2006 rok. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 78 ww ustawy, niektóre świadczenia są wolne od podatku. I tak Biuro nie pobiera podatku od świadczeń socjalnych otrzymywanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych albo długotrwałej choroby- ale tylko do wysokości w 2006 roku - 2280 zł, nie pobiera też podatku od dopłat do wypoczynku krajowego (zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych) - dzieci i młodzieży do lat 18. Taka forma opodatkowania podyktowana jest stanowiskiem, iż Biuro nie łączy bezpośredni, uprzedni stosunek służbowy z osobami pobierającymi emerytury i renty inwalidzkie. Świadczeniobiorcy nie są bowiem byłymi pracownikami Biura, ich łączy, zdaniem Biura, stosunek służbowy z jednostkami wojskowymi. Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco: W sprawie przysługujących świadczeń socjalnych emerytom i rencistom wojskowym mają zastosowanie przepisy: Zgodnie z art. 27 ust.1 i ust.3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i członków ich rodzin - osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych.Organem właściwym w sprawach tworzenia funduszu socjalnego oraz przyznawania świadczeń socjalnych jest wojskowy organ emerytalny. Na podstawie przepisów § 5 i § 6 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 roku świadczeniobiorca, tj. osoba pobierająca emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną, może korzystać z następujących świadczeń socjalnych: Świadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, który wypłaca świadczeniobiorcy świadczenia pieniężne z zaopatrzenia emerytalnego, na wniosek świadczeniobiorcy lub organizacji społecznej albo z urzędu na podstawie danych zawartych w aktach emerytalnych. Mimo, iż świadczenia socjalne przyznaje i wypłaca Biuro , który to organ nie jest w sensie ścisłym byłym zakładem pracy, to niewątpliwie istnieje związek otrzymanego świadczenia z faktem, iż emeryt, rencista był uprzednio żołnierzem zawodowym, a więc otrzymanie świadczenia nastąpiło w związku z łączącym go z poprzednim zakładem pracy stosunkiem służbowym. Jeśli chodzi o kwestie zapomogi to na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tj. Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zmianami) wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku : Należy przy tym zauważyć, że cechą charakterystyczną zapomogi jest fakt, że jest to świadczenie jednorazowe, mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z różnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, a podstawą do zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych jest stwierdzenie faktu wystąpienia określonego zdarzenia. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „zdarzenie losowe”, ale zgodnie ze znaczeniem, jakie ma ono w języku potocznym jest to zdarzenie nieprzewidywalne, niezależne od woli człowieka, nie do uniknięcia mimo zachowania należytej staranności. Przez „klęskę żywiołową” przyjąć z kolei należy zdarzenie spowodowane niszczycielskim działaniem sił przyrody, jak powodzie, huragany, ulewne deszcze, uderzenia piorunów, gradobicie itp. Zaś przez „długotrwałą chorobę” należy rozumieć chorobę, która wymaga długotrwałego leczenia, w tym choroby przewlekłe , nieuleczalne, wrodzone. W świetle powyższego , ze zwolnienia od podatku korzysta tylko zapomoga wypłacona w związku z zaistnieniem sytuacji określonych powyżej. Natomiast jeżeli zapomoga zostanie przekazana na skutek innych zdarzeń (np. trudnej sytuacji materialnej), wówczas zgodnie z przepisami art. 30 ust.1 pkt 4 ww. ustawy Biuro jako płatnik jest obowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym (...) - w wysokości 10 % należności i odprowadzić go w sposób określony w przepisach art. 41 ust. 4 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według stanu prawnego obowiązującego do końca 2006 roku, pobrany podatek płatnik ma obowiązek przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według (...) siedziby płatnika, przesyłając jednocześnie deklarację według wzoru PIT-8A o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto zgodnie z przepisami art.21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym (...) oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. W związku z tym, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia ekwiwalentu, rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Przez ekwiwalent należy rozumieć rzecz równą innej wartości, odpowiednik, równoważnik. Z powyższej definicji wynika, że świadczenia pieniężne wypłacone rencistom czy emerytom będą korzystać ze zwolnienia , gdy z odrębnych regulacji wynika prawo do uzyskania przez te osoby świadczenia rzeczowego, a wypłacane pieniądze stanowią jego ekwiwalent, czyli zostają wypłacone w zamian wykonania świadczenia rzeczowego będącego jego równowartością. Rzeczami z kolei są tylko przedmioty materialne, zatem ze zwolnienia korzystają jedynie świadczenia o charakterze rzeczowym np. bilety do kina, teatru, muzeum, karnety na basen czy siłownię, paczki świąteczne. Natomiast dofinansowanie lub refundacja kosztów leczenia, wypoczynku (wczasów), opieki paliatywno-hospicyjnej nie jest świadczeniem rzeczowym, gdyż otrzymujący to świadczenie nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym. Zgodnie z warunkami określonymi w § 8 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20.10.2005 roku przyznane świadczenia socjalne są przekazywane na rachunek bankowy świadczeniobiorcy lub przekazem pocztowym na jego adres zamieszkania i wyliczone są procentowo w stosunku do poniesionych wydatków lub na podstawie wystawionej faktury. Stąd też, w opisanym stanie faktycznym ,skoro dopłaty do kosztów leczenia, wypoczynku, opieki zdrowotnej są dokonywane w kwotach pieniężnych i nie stanowią równoważnika świadczenia rzeczowego , w związku z tym na podstawie art.30 ust. 1 pkt 4 ww ustawy będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10 % podatkiem dochodowym. Natomiast, na mocy przepisów art. 21 ust. 1 pkt 78 ww ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych będą dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu- dzieci i młodzieży do lat 18:
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Z dniem 01.01.2007 roku wprowadzono nowe brzmienie art.42 w związku z art. 41 ust.4 ww ustawy, które mają zastosowanie do opodatkowania dochodów , o których mowa w art.30 ust.1 pkt 4 ustawy, osiągniętych od tego dnia. W myśl znowelizowanych przepisów art. 42 ust. 1 i 1a ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według wzoru PIT-8AR. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.