Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PP/443-1/07/JJ
z 27 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-1/07/JJ
Data
2007.03.27
Autor
Urząd Skarbowy w Nysie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku
Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
ewidencja przychodów
ewidencja sprzedaży
prowadzenie ewidencji
Pytanie podatnika
Czy X obowiązany jest prowadzić dla podatku od towarów i usług oddzielne rejestry w celu ewidencjonowania wydatków i kwot podatku naliczonego w przypadku wykonywania robót budowlanych na zlecenie oraz realizowanej w ramach prowadzonej działalności budowy 5 -segmentowego budynku mieszkalnego przeznaczonego do dalszej odsprzedaży?
P O S T A N O W I E N I E U Z A S A D N I E N I E W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy,udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,o której mowa w §1,następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.W dniu 02 stycznia 2007r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku: Pytanie brzmi: Stanowisko podatnika: Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Jednostki w jej indywidualnej sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 02.01.2007r wyjaśnia co następuje : Zgodnie z przepisem art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy (...) są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Z przedstawionego stanu prawnego wynika,iż ewidencja dla potrzeb podatku od towarów i usług musi być prowadzona w sposób zapewniający prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej,gdyż deklarację podatkową VAT-7 sporządza się na podstawie danych zawartych w tej ewidencji. Zgodnie z dyspozycją cyt. powyżej przepisu art.109 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług,prawidłowo prowadzona dla celów podatku od towarów i usług ewidencja musi zawierać:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie wskazuje,iż ustawa o podatku od towarów i usług nie narzuca obowiązku - w przypadku wykonywania przez jednego podatnika kilku rodzajów działalności ,świadczenia usług lub różnych czynności w ramach prowadzonej działalności obowiązku prowadzenia osobnych ewidencji dla celów podatkowych. Jednocześnie należy zauważyć, iż przedmiotowa ustawa nie zakazuje także prowadzenia osobnych ewidencji dla poszczególnych rodzajów działalności lub świadczenia usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Ustawodawca wyraźnie wskazuje,iż podatnik ma obowiązek prowadzić ewidencję dla celów podatku od towarów i usług oraz ustanawia co taka ewidencja zawierać powinna. Przy czym, nie jest to katalog zamknięty. Ewidencja prowadzona dla celów podatku VAT może być prowadzona odrębnie lub zawierać także inne dane – jeżeli mają one na celu prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej. Podatnik ma zatem obowiązek tak prowadzić ewidencję zakupu VAT jak i ewidencje sprzedaży VAT ,aby w sposób prawidłowy- zgodnie z rzeczywistym stanem faktycznym i prawnym – sporządzić deklarację podatkową. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust 10 pkt 1 tegoż art. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast w myśl ust. 11 jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. W świetle powyższego podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług przeznaczonych na budowę trwającą kilka miesięcy, podlega odliczeniu zgodnie z w/w przepisami na bieżąco czyli w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym. Nabycie towarów i usług wykorzystywanych do budowy budynku, który zostanie zaliczony do środków trwałych podlegających amortyzacji i będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, powinno być wykazywane w poz. 41 i 42 deklaracji VAT-7 , a w przypadku zaliczenia u podatnika ponoszonych wydatków do nabycia towarów i usług pozostałych w poz.43 i 44 dekl.VAT-7Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Zgodnie z art.14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawców oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia. Interpretacja nie jest wiążącą dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku,wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawców organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia -art 14b§1 i §2 Ordynacji podatkowej Na postanowienie służy zgodnie z art 236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.