Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-6-1/07
z 27 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-6-1/07
Data
2007.03.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
grunty rolne
podatek od towarów i usług
sprzedaż gruntów


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości rolnych będzie podlegała opodatkowaniu, a jeżeli tak to jakim podatkiem oraz w jakiej wysokości?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Podatnika przedstawione w piśmie z dnia 23 grudnia 2006r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a §1 ustawy – Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem z dnia 23 grudnia 2006r. Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny:

Podatnik w dniu 16.09.2003r. na podstawie aktu notarialnego nabył gospodarstwo rolne, położone w .............. w gminie .............. o powierzchni 1,375 ha wraz z zabudowaniami. W chwili obecnej Podatnik zamierza sprzedać dwie działki rolne o powierzchni 0,16 ha oraz 0,17 ha, wchodzące w skład ww. gospodarstwa. Na dzień złożenia wniosku gmina Ozimek nie posiada aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ponadto podatnik nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na tle tych okoliczności sformułowano pytanie:

  • Czy sprzedaż przedmiotowych nieruchomości rolnych będzie podlegała opodatkowaniu, a jeżeli tak to jakim podatkiem oraz w jakiej wysokości?

Stanowisko Podatnika

Zdaniem Podatnika sprzedaż przedmiotowych nieruchomości gruntowych nie będzie podlegała opodatkowaniu żadnym podatkiem, w tym podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zasadnicze znaczenie dla zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług ma występowanie danego podmiotu w charakterze podatnika VAT. O ile bowiem określenie czynności podlegających opodatkowaniu określa zakres przedmiotowy opodatkowania, to pojęcie "podatnik" wskazuje na podmiotowy zakres opodatkowania. W efekcie opodatkowaniu mogą podlegać te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika. W konsekwencji w odniesieniu do danej czynności podmiot powinien występować w charakterze podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podmiot, który jest producentem, handlowcem, usługodawcą, pozyskującym zasoby naturalne, rolnikiem lub wykonuje wolny zawód nawet jeżeli wykona tylko jedną czynność mając zamiar jej wykonywania w sposób częstotliwy w świetle art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o VAT staje się podatnikiem VAT niezależnie od tego czy po wykonaniu tej jednej czynności ostatecznie zaprzestanie wykonywania czynności. Okoliczność, iż podmiot wykonuje czynności wymienione w art. 5 ustawy o VAT (m.in. odpłatną dostawę towarów) nie jest wystarczającą przesłanką do ich opodatkowania podatkiem VAT, bowiem musi działać w charakterze podatnika, a zatem podmiotu wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Jednocześnie należy zauważyć, że wykorzystywanie majątku prywatnego przez osoby fizyczne stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik zamierza dokonać sprzedaży dwóch działek rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Z materiałów będących w posiadaniu tut. organu podatkowego wynika, iż prawo własności ww. nieruchomości posiada: do połowy Podatnik oraz do połowy małżonkowie: ******* i ******* w ustawowej wspólności majątkowej. Do dnia złożenia przedmiotowego wniosku Podatnik wraz z współwłaścicielami ww. nieruchomości, objętej księgą wieczystą KW nr 111715 złożoną z działki nr 1017/3, dokonał sprzedaży trzech działek wchodzących w jej skład. Na podstawie aktów notarialnych przedłożonych przez Podatnika w tut. Urzędzie stwierdzono, iż sprzedaż działek została poprzedzona podziałem nieruchomości na mniejsze części. Sprzedaży działek wchodzących w skład ww. nieruchomości dokonano:

  • 8 grudnia 2004r. działka nr 1017/9 o obszarze 0,0744 ha na podstawie umowy sprzedaży warunkowej sporządzonej w formie aktu notarialnego, w związku z prawem pierwokupu Agencji Nieruchomości Rolnych. Przeniesienie prawa własności przedmiotowej nieruchomości nastąpiło aktem notarialnym w dniu 29.12.2004r.
  • 28 września 2006r. działka nr 1017/6 o obszarze 0,1666 ha nie stanowiąca nieruchomości rolnej. Działka na podstawie decyzji Burmistrza Ozimka z dnia 11.09.2006r. nr ZRG.MW.7331/56/06 ustalającej warunki zabudowy terenu przeznaczona jest pod zabudowę budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym z poddaszem użytkowym i garażem, urządzeniami towarzyszącymi i, zielenią ozdobną.
  • 22 grudnia 2006r. działka nr 1017/5 o obszarze 0,1747 ha nie stanowiąca nieruchomości rolnej. Działka na podstawie decyzji Burmistrza Ozimka z dnia 20.12.2006r. nr ZRG.MW.7331-76/06 ustalającej warunki zabudowy terenu przeznaczona jest pod zabudowę budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym wraz z przyłączeniami i urządzeniami infrastruktury technicznej oraz budynku garażowo gospodarczego

Mając na uwadze powyższe tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż czynność dostawy ww. działek oraz zamiar sprzedaży kolejnych wyczerpuje znamiona częstotliwości, stąd też spełnia definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt ten potwierdza również podjęcie przez Podatnika oraz pozostałych współwłaścicieli gospodarstwa czynności mających na celu jego podział na działki w celu sprzedaży. W konsekwencji należy uznać, iż Podatnik dokonując sprzedaży działek realizuje działalność gospodarczą oraz występuje w myśl ustawy o VAT w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Jednocześnie zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast na podstawie art. 113 ust. 13 pkt. 1 lit d ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Podatnik dokonując sprzedaży działek budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę nie będzie więc korzystał ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia terenu budowlanego ani też terenu przeznaczonego pod zabudowę. Ze sformułowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlegają grunty, które nawet potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Tak więc miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa czy dana nieruchomość gruntowa stanowi teren budowlany bądź też inny teren przeznaczony pod zabudowę. Natomiast w myśl art. 4 ust. 2 wyżej powołanej ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Z będących w posiadaniu tut. Urzędu aktów notarialnych wynika, iż działki nr 1017/5 i 1017/6 stanowią tereny przeznaczone pod zabudowę. W związku z powyższym czynność sprzedaży przedmiotowych działek nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawi art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, natomiast będzie opodatkowana na zasadach ogólnych podstawową stawką podatku w wysokości 22% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT). W konsekwencji Podatnik obowiązany był dokonać rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług oraz rozliczyć podatek VAT od sprzedaży działki nr 1017/5 i 1017/6. Sytuacja analogiczna ma miejsce w przypadku sprzedaży pierwszej z działek, pod warunkiem, iż stanowiła ona teren budowlany bądź przeznaczony pod zabudowę.

Mając na uwadze powyższe w opinii tut. organu podatkowego Podatnik przy dostawie kolejnych działek (o których mowa w przedmiotowym wniosku) będzie działał w charakterze podatnika od towarów i usług oraz powinien dokonać opodatkowania tychże transakcji, w sytuacji gdy nieruchomości te będą stanowiły teren budowlany bądź przeznaczony pod zabudowę. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż powyższe przepisy będą miały analogiczne zastosowanie również w przypadku pozostałych współwłaścicieli nieruchomości.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj