Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PD-406/15/06
z 2 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-406/15/06
Data
2007.03.02


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
podatek dochodowy od osób fizycznych
program pomocowy
przychód z działalności gospodarczej


Pytanie podatnika
Czy otrzymana dotacja inwestycyjna oraz wsparcie pomostowe, podstawowe i przedłużone otrzymane w ramach udziału jako Beneficjent Ostateczny w programie ZPORR 2.5 "Promocja Przedsiębiorczości" stanowi przychód z działalności gospodarczej?
Tożsamy z
117115, 130460, 138978, 141702


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art.216 par.1 w związku z art.14a par. 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( tekst jedn. Dz. U z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku po analizie złożonego przez Panią wniosku z dnia 13.12.2006r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jedn. Dz. U.2000r. Nr 14 poz.176 ze zm.) stwierdza iż stanowisko zajęte przez Panią w przedmiocie postawionego pytania jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a par.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz.60 z późn. zm) stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika , płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art.14a par.3 i 4 ww. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w par. 1 , następuje w drodze postanowienia zawierającego ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Dnia 13.12.2006r. do tut. organu wpłynął wniosek Pani uzupełniony pismem z dnia 15.01.2007r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w przedmiocie:

- nie uznania za przychody z działalności gospodarczej udzielonej dotacji inwestycyjnej a tym samym nie uznania za koszty uzyskania przychodów odpowiednio odpisów amortyzacyjnych od części wartości inwestycji zrefundowanej tymi środkami

- nie uznania za przychody z działalności gospodarczej wsparcia pomostowego, podstawowego i przedłużonego przeznaczonych na pokrycie kosztów, min składek ZUS.

Przedstawiając stan faktyczny wyjaśnia Pani, że prowadzi działalność gospodarczą i jest uczestnikiem - beneficjentem ostatecznym projektu"Promocja Przedsiębiorczości”.

Program ten jest realizowany na podstawie umowy zawartej przez Panią w dniu 24.05.2006r. z Fundacją dla Dobra Publicznego w .............. w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju regionalnego Priorytetu 2 – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5- Promocja przedsiębiorczości. Pomoc finansowa dla beneficjentów ostatecznych projektu dostępna jest jako dofinansowanie:

- w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej,

- podstawowe wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej

- przedłużone wsparcie pomostowe na okres pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

W ramach tego programu ,finansowanego w przypadku wsparcia pomostowego podstawowego i przedłużonego w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 25% z krajowych środków publicznych, a w przypadku jednorazowej dotacji inwestycyjnej w 75 % ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i krajowych środków publicznych oraz w 25% ze środków własnych beneficjenta, funkcjonuje wskazana powyżej umowa.

Zdaniem Pani:

- otrzymana dotacja inwestycyjna nie stanowi przychodów z działalności gospodarczej a dokonywane odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji pokrytej dotacją nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów;

- otrzymane wsparcie pomostowe, podstawowe i wsparcie pomostowe przedłużone nie będzie stanowiło przychodów z innych źródeł.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku ustosunkowując się do powyższego stwierdza:

Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Fundusze strukturalne obejmują: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR), Finansowy Instrument Wspierania rybołówstwa (FIWR).

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

W ramach Priorytetu 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166 poz.1745) realizowane jest Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenie rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych , ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju ( Dz. U. Nr 116 poz. 1206 z póź. zm.).

Wskazać należy, że otrzymywana prze beneficjentów pomoc pochodzi ze środków pożyczonych przez Instytucję Wdrażającą z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Zgodnie z art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U.z 2000r. Nr 14 poz.176 z póź.zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21.52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że uczestniczy Pani w projekcie „Promocja Przedsiębiorczości”, realizowanym w ramach Priorytetu 2 ZPORR. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz dotacji z budżetu państwa. Celem projektu jest wsparcie finansowe i szkolenie osób rozpoczynających działalność gospodarczą. W ramach ww. projektu przyznane zostało Pani wsparcie finansowe w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz comiesięcznej dotacji pomostowej, wypłacanej przez okres 6 miesięcy.

W świetle art.21 ust.1 pkt.46 ww. ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca- bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1) bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie , o której mowa w tym przepisie,

2) podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Pomoc jaką Pani otrzymuje, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe otrzymywane prze z Panią nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej. Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowania zwolnienie określone cytowanym wyżej przepisem art.21 ust,.1 pkt.46 ustawy podatkowej. Zwolnienie na podstawie tegoż przepisu uwarunkowane jest bowiem pochodzeniem dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z budżetu Unii Europejskiej.

Katalog przychodów podatników podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej został określony w przepisie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art.14 ust.2 pkt,2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem , zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których zgodnie z art.22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W myśl art. 14 ust.3 pkt 3a ustawy podatkowej do przychodów o których mowa w ust.1 i 2 nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast zgodnie z zasadą wyrażoną w art.22 ust.1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23 tej ustawy.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesionym w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 23 ust.1 ustawy.

W myśl art.23 ust.1pkt.1 lit.b ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych . Kosztem uzyskania przychodów stosownie do art.22 ust.8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane zgodnie z art. 22a-22 o, z uwzględnieniem art.23 omawianej ustawy.

Zgodnie zaś z brzmieniem art.23 ust.1 pkt.45 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych , według zasad określonych w art.22a-22o, od tej części ich wartości która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonych od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że w przypadku jednorazowej dotacji inwestycyjnej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych , wydatki poniesione na ich nabycie – stosownie do postanowień art.23 ust.1 pkt,1 lit b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą stanowiły przychodów podatkowych – w myśl przepisów art.14 ust.3 pkt.3a ustawy podatkowej. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych – zgodnie z przepisem art.23 ust.1 pkt.45 ustawy podatkowej - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów , w tym zakresie stanowisko Pani przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Z kolei otrzymywana przez Panią comiesięczna dotacja pomostowa zarówno podstawowa jak i przedłużona, przeznaczona na pokrycie kosztów prowadzenia działalności – stosownie do postanowień art.14 ust.2 pkt.2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie stanowić przychód podatkowy i tym samym podlegać wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art.22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku tej części zapytania stanowisko Pani jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Zgodnie z przepisem art. 14a par.4 ustawy- Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które w myśl przepisu art.223 par.1 w związku z art.239 wskazanej powyżej ustawy należy wnieść do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu – w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 par.2 pkt powołanej ustawy).

Zażalenie stosownie do przepisu 222 w związku z art. 239 ww. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj