Interpretacja Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce
SD/415-85/07
z 7 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SD/415-85/07
Data
2007.03.07



Autor
Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
prywatyzacja
przedsiębiorstwo państwowe
sprzedaż akcji


Pytanie podatnika
Czy przychody uzyskane ze sprzedaży akcji sprywatyzowanego przedsiębiorstwa państwowego, nabyte przed 1 stycznia 2004r. podlegają opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


W dniu 07-12-2006r., Podatniczka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w kwestii przychodów uzyskanych w 2005r., z tytułu zbycia akcji nabytych przed 1 stycznia 2004r.
Według stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej w Warszawie, na wniosek dyrektora Przedsiębiorstwa, dokonało likwidacji przedsiębiorstwa państwowego i przekształciło je w Spółkę Akcyjną. Podatniczka w 1992r., nabyła akcje Spółki serii I, na podstawie publicznej oferty, opłacając ich wartość w 100 procentach. Treść oferty ukazała się w gazecie „Rzeczpospolita”, nr 125 z dnia 28-05-1992r. Akcje te mógł kupić każdy zainteresowany ofertą.

W 1999r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy postanowiło podwyższyć kapitał akcyjny Spółki. Środki finansowe na podwyższenie kapitału akcyjnego zostały zgromadzone w ten sposób, że zysk z 1998 roku został przeznaczony m.in. na dywidendę dla akcjonariuszy, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału akcyjnego i opłacenie zryczałtowanego podatku dochodowego od udziału w zysku. Podwyższenie kapitału akcyjnego nastąpiło poprzez emisję akcji imiennych serii II, które podatniczka otrzymała w ilości proporcjonalnej do ilości posiadanych akcji serii I, tzn. - na każdą akcję serii I przysługiwała jedna akcja serii II. Ponadto w maju 2000 roku Podatniczka zakupiła akcje serii I i II od innych akcjonariuszy, którzy akcje te nabyli z wyżej opisanej oferty publicznej. W dniu 29-03-2005 roku sprzedała akcje, na podstawie umowy zawartej z S.A., otrzymując w tym samym roku należność za zbyte akcje. Sprzedaż akcji nie była przedmiotem działalności gospodarczej podatniczki.

Na wezwanie tut. Urzędu, w sprawie uzupełnienia stanu faktycznego sprawy, tj. wyjaśnienia, czy akcje Spółki, o których mowa w ww. wniosku, zostały nabyte przez wnioskodawczynię, jako pracownika przedsiębiorstwa przekształcanego w tę Spółkę, z transzy pracowniczej, w trybie przepisów art. 23 i 24 ustawy z dnia 13 lipca 1990r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1990r. Nr 51, poz. 298, z późn. zm.) - Podatniczka odpowiedziała, że nie zostały nabyte w trybie tych przepisów i jej zdaniem ww. Spółka nigdy nie była spółką Skarbu Państwa, a jej akcje nie były akcjami pracowniczymi. Ponadto wyjaśniła, że prywatyzacja przedsiębiorstwa państwowego Przedsiębiorstwo, nastąpiła w drodze likwidacji, na podstawie art. 38 ust. 1 ww. ustawy z dnia 13 lipca 1990r., o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1990r. Nr 51, poz. 298). Jednocześnie Podatniczka nie zaprzeczyła, że w 1992 roku była pracownicą tego przedsiębiorstwa.

W ocenie podatniczki przychody ze zbycia akcji nabytych w publicznej ofercie przed 1 stycznia 2004 roku, nie podlegają opodatkowaniu.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego, przedstawionego przez wnioskodawczynię, tut. organ podatkowy stwierdza, że przedmiotowa sprawa dotyczy sprzedaży:
1.Nabytych w 1992 roku akcji I serii.2.Uzyskanych przez akcjonariuszkę w 1999 roku imiennych akcji serii II, w wyniku podwyższenia kapitału akcyjnego Spółki.
3.Zakupionych w 2000 roku akcji serii I i II od innych akcjonariuszy.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Ponadto wg art. 9 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jednym ze źródeł przychodów wg art. 10 ust. 1 pkt 7 – są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c), a wg art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 6 tejże ustawy – za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in.:
dywidendy i inne przychody w tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną ( .... ),
należne, ( ... ) przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach ( ... ) oraz papierów wartościowych.

Z przepisów art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) wynika, że:
– przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r:- z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004r.;
Ww. przepisu nie stosuje się do odpłatnego zbycia papierów wartościowych, dokonywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (ust. 2 ww. art. 19).

Zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004r. - zwalnia się od podatku dochodowego: w okresie od 1 stycznia 2001r. do 31 grudnia 2003r. dochody: z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. nr 118, poz. 754 i nr 141, poz. 945, z 1998r. nr 107, poz. 669 i nr 113, poz. 715 oraz z 2000r. nr 22, poz. 270, nr 60, poz. 702 i 703, nr 94, poz. 1037 i nr 103, poz. 1099), - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003r., dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione warunki:
a) akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
b) nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004r.;
c) nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ww. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
d) sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Podatniczka nie przedstawiła jednoznacznie okoliczności, w jakich sprywatyzowano przedsiębiorstwo i wyczerpującej podstawy prawnej. Wg treści jej pisma z dn. 30-01-2007r.: „Prywatyzacja przedsiębiorstwa państwowego nastąpiła w drodze likwidacji na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z 13 lipca 1990r., o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych” i jednocześnie w tym piśmie mówi o dokonanej likwidacji i przekształceniu w spółkę akcyjną. Również nie wyjaśnia tego zagadnienia załączona do tego pisma oferta z Rzeczpospolitej.

W związku w powyższym stanem faktycznym i prawnym konieczne jest zdefiniowanie pojęć: „publiczny obrót papierami wartościowymi”, „oferta publiczna” oraz „regulowany pozagiełdowy wtórny obrót publiczny”.
Zgodnie z przepisami art. 1 § 1 ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i o funduszach powierniczych (w brzmieniu obowiązującym w 1992r., w którym Podatniczka nabyła akcje serii I) – publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw z emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowanie nabycia skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata, (z wyjątkami określonymi w pkt 1) i 2), w tym pkt 1) - udostępniania akcji pracownikom na zasadach preferencyjnych, zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych ( ... ). Natomiast wg art. 2 pkt 5 ilekroć w ustawie jest mowa o publicznym obrocie wtórnym – rozumie się przez to proponowanie przez osoby inne niż emitent sprzedaży praw z emitowanych w serii papierów wartościowych lub sprzedaży takich praw, jeżeli papiery wartościowe zostały dopuszczone do publicznego obrotu lub oferta ma charakter publiczny. Ponadto wg art. 4 pkt 14 – ilekroć w ustawie jest mowa o rynku regulowanym – rozumie się przez to system obrotu papierami wartościowymi dopuszczonymi do publicznego obrotu, zorganizowany w taki sposób, że przy kojarzeniu ofert nabycia i zbycia tych papierów zapewniony jest powszechny i równy dostęp do informacji rynkowej w tym samym czasie oraz zachowane są jednakowe warunki nabywania i zbywania tych papierów.
W przepisach tej ustawy, a także w ustawie o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nie zdefiniowano terminu „publicznej oferty”. Zawężone pojęcie „oferta”, wg art. 66 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny ( Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93, z późn. zm. ) oraz wg słownika języka polskiego - oznacza oświadczenie woli jednej strony przedstawione drugiej stronie w celu zawarcia odpowiedniej umowy na warunkach podanych w oświadczeniu. W tej sytuacji kwestię publicznego charakteru oferty należy rozstrzygać w oparciu o przepis ww. art. 1 § 1 ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Cechy przewidziane w tym przepisie dla publicznego obrotu winny również charakteryzować ofertę o charakterze publicznym. Pogląd ten znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego. M.in. w wyroku NSA z dnia 11-04-2002r. Sygn. akt I SA/Po 2944/00.

Należy podreślić, że w przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma kwestia wyjaśnienia, czy został spełniony warunek, że Pani (xxx) nabyła i zbyła papiery wartościowe - dopuszczone do publicznego obrotu. W świetle przepisów podanych w rozdziale 5 ww. ustawy prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych, m.in. wg art. 49 § 1 – wprowadzenie papierów wartościowych do publicznego obrotu wymaga zgody Komisji, tj. zgody Komisji Papierów Wartościowych, która jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach publicznego obrotu papierami wartościowymi (art. 6). W tym zakresie wnioskodawczyni nie przedstawiła żadnej informacji lub dowodu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Podatniczkę stan faktyczny – jeśli zostały spełnione ww. przesłanki dopuszczenia akcji do publicznego obrotu – to tylko dochody ze sprzedaży akcji serii I, nabytych przez Podatniczkę w 1992 roku, (skoro zostały nabyte poza transzą pracowniczą i na podstawie publicznej oferty z dnia 28-05-1992r.) - spełniają przesłanki uzasadniające zwolnienie z opodatkowania zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Przesłanek tych nie spełniają dochody ze sprzedaży:
imiennych akcji serii II uzyskanych przez akcjonariuszkę w 1999 roku, w wyniku podwyższenia kapitału akcyjnego Spółki, mocą uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Ponieważ w tym przypadku nie może być mowy o nabyciu akcji na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych i nie na pozostałych warunkach podanych w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
nabytych w 2000 roku od innych akcjonariuszy akcji serii I i II ww. Spółki. W tym przypadku, treść podanego stanu faktycznego prowadzi do wniosku, że akcje te zostały nabyte przez Podatniczkę na podstawie cywilno-prawnej umowy kupna/sprzedaży. Zatem nie w trybie i na warunkach, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym dochody uzyskane w 2005 roku ze sprzedaży imiennych akcji serii II oraz zakupionych od innych akcjonariuszy akcji serii I i II – podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj