Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-486/12/KO
z 27 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-486/12/KO
Data
2012.08.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
instrumenty finansowe
sprzedaż udziałów
zwolnienie


Istota interpretacji
w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży akcji i udziałów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2012r. (data wpływu 18 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2012r. (data wpływu 13 sierpnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży akcji i udziałów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży akcji i udziałów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 sierpnia 2012r. (data wpływu 13 sierpnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 2 sierpnia 2012r. znak IBPP2/443-486/12/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mieszkającą w Polsce, będącą polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie Polski. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. świadczeniu usług finansowych, sklasyfikowanych w sekcji K załącznika Nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm. - dalej: PKWiU).W niedalekiej przyszłości Wnioskodawca planuje poszerzyć ofertę świadczonych usług. Ma on zamiar świadczyć usługi, których celem będzie pośredniczenie w zawarciu umów sprzedaży akcji i udziałów w spółkach kapitałowych pomiędzy podmiotami zbywającymi te akcje i udziały a podmiotami dokonującymi ich nabycia.

Wnioskodawca w tym zakresie będzie pełnić szereg funkcji mających doprowadzić do zawarcia umowy pomiędzy zbywcą i nabywcą akcji lub udziałów, m.in:

  • poszukiwać i występować do potencjalnych nabywców z ofertą nabycia akcji lub udziałów,
  • wskazywać potencjalnemu nabywcy okazję do zawarcia takiej umowy,
  • pośredniczyć w rozmowach między stronami transakcji i prowadzić negocjacje pomiędzy stronami transakcji w celu ustalenia jej warunków prawnych, finansowych i organizacyjnych,
  • czynić wszelkie starania mające na celu zawarcie umowy przez strony transakcji, w szczególności poprzez opracowanie niezbędnej dokumentacji prawnej i finansowej tej transakcji.

Celem działań Wnioskodawcy będzie doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy zbywcą i nabywcą akcji lub udziałów skutkującej przeniesieniem ich własności. Jednocześnie, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą wiązały się z zarządzaniem lub przechowaniem akcji czy udziałów. Wnioskodawca nie będzie również w tym zakresie świadczył usług doradczych na rzecz stron transakcji. Wszelkie wyjaśnienia i wsparcie w zakresie kwestii prawnych, finansowych czy organizacyjnych będą miały na celu doprecyzowanie parametrów transakcji, zaś ich wynikiem będzie zawarcie umowy sprzedaży akcji lub udziałów pomiędzy stronami transakcji, nie zaś doradztwo na rzecz tych podmiotów.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług zostanie oparte o kwotę prowizji uzależnioną od dojścia transakcji do skutku oraz ceny uzyskanej przez zbywcę ze sprzedaży akcji i udziałów.

Przedmiotem transakcji, w których pośredniczyć będzie Wnioskodawca będą akcje i udziały, które nie będą odzwierciedlały:

  • tytułów prawny do towarów,
  • tytułów własności nieruchomości,
  • praw rzeczowych dających ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
  • udziałów i innych tytułów prawnych dających ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Ze względu na charakter świadczonej usługi, zdaniem Wnioskodawcy, powinna ona podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Wnioskodawca będzie wobec tego dokumentować świadczone usługi za pomocą faktury zawierającej, oprócz jej standardowych elementów, wskazanie przepisu będącego podstawą dla stosowania tego zwolnienia.

W uzupełnieniu z dnia 8 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że usługi, które będą świadczone przez Niego polegające na pośredniczeniu w zawarciu umów sprzedaży akcji i udziałów w spółkach kapitałowych nie będą dotyczyły ani praw, ani udziałów odzwierciedlających prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie oczekuje interpretacji w zakresie opodatkowania i dokumentowania usług świadczonych dla klientów zagranicznych. Usługi będą świadczone jedynie dla klientów polskich (miejscem ich świadczenia na potrzeby podatku VAT będzie Polska i Wnioskodawca nie oczekuje również interpretacji w zakresie oceny miejsca świadczenia tych uslug; usługi w przypadku ich świadczenia na rzecz polskich klientów, nie będą w szczególności świadczone dla zagranicznych stałych miejsc prowadzenia działalności tych klientów).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy usługi, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na pośrednictwie pomiędzy podmiotami zbywającymi akcje i udziały w spółkach kapitałowych a ich nabywcami podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy w związku z powyższym, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokumentowania świadczenia analizowanych usług za pomocą faktury VAT, w ramach której oprócz jej standardowych elementów, zawarte będzie wskazanie przepisu ustawy o VAT, rozporządzenia lub Dyrektywy VAT w oparciu, o który następuje zwolnienie danej usługi z VAT (podatku od wartości dodanej)...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi polegające na pośrednictwie pomiędzy podmiotami zbywającymi akcje i udziały w spółkach kapitałowych a ich nabywcami, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT. Konkluzja ta wynika wprost z literalnego brzmienia przepisów dotyczących zwolnienia z VAT usług pośrednictwa w zakresie instrumentów finansowych oraz udziałów w spółkach.

Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, będzie on zobowiązany do dokumentowania świadczenia analizowanych usług za pomocą faktury VAT, w ramach której, oprócz jej standardowych elementów, zawarte będzie wskazanie przepisu ustawy o VAT, rozporządzenia lub Dyrektywy VAT w oparciu, o który następuje zwolnienie danej usługi z VAT (podatku od wartości dodanej).

Uzasadnienie:

1. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT zwalnia się z VAT usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 211, poz. 1384 ze zm. - dalej: uOIF) z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie. Instrumentami finansowymi w rozumieniu przepisów uODF są m.in. akcje.

Jednocześnie, stosownie do § 13 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia zwolnieniu z VAT podlegają również usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach i innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną. Zwolnieniem tym nie są jednak objęte usługi przechowywania udziałów i zarządzania.

Powyższe przepisy stanowią implementację art. 135 ust. 1 lit. f Dyrektywy VAT, zgodnie z którym zwolnieniu z opodatkowania podlegają transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe.

2. Opisane w zdarzeniu przyszłym usługi, które będą przedmiotem działalności Wnioskodawcy, bezsprzecznie mieszczą się w zakresie wskazanych powyżej przepisów. Przedmiotem tych usług będą akcje i udziały, zaś charakter działań Wnioskodawcy polegać będzie na świadczeniu objętych zakresem tych przepisów usług pośrednictwa w zakresie instrumentów finansowych i udziałów.

Wniosek taki wynika wprost z językowej wykładni pojęcia „pośrednictwa", którym jest „działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakiś spraw dotyczących obu stron" albo „kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy" (Internetowy Słownik Języka Polskiego, http://sjp.pwn.pl). Niewątpliwie celem działalności Wnioskodawcy w analizowanym zakresie będzie skojarzenie zbywców akcji i udziałów z ich potencjalnymi nabywcami oraz doprowadzenie do zawarcia transakcji pomiędzy stronami.

Takie rozumienie usług pośrednictwa znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TS). Przykładowo, w wyroku TS z dnia 13 grudnia 2001r., w sprawie o C-235/00 (CSC Financial Services) wskazał, że korzystająca ze zwolnienia z VAT (obecnie przepis art. 135 ust. 1 lit. f Dyrektywy VAT) usługę pośrednictwa w zakresie papierów wartościowych (udziałów) należy rozumieć w połączeniu z pojęciem negocjacji. Pojęcie to odnosi się, zdaniem TS, do świadczenia podmiotu, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy oraz którego działalność wiąże się z usługą polegającą na jednoznacznie określonym akcie mediacji. Działania pośrednika w tym zakresie mogą m.in. polegać na wskazywaniu możliwości zawarcia umowy, nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub prowadzenia negocjacji dotyczących warunków płatności. Jak zauważa TS celem pośrednictwa jest wykonanie wszystkich czynności niezbędnych do zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora w transakcje będące przedmiotem umowy.

Tezy te znajdują również potwierdzenie w wyroku TS z dnia 21 czerwca 2007r. Volker Ludwig przeciwko Finanzamt Luckenwalde (C-453/05) oraz orzecznictwie polskich sądów administracyjnych, np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: WSA) w Warszawie z dnia 26 stycznia 2007r. (sygn. III SA/Wa 3996/08) czy WSA w Gliwicach z dnia 12 sierpnia 2008r. (sygn. III SA/Gl 372/08).

Należy zauważy, że ww. pojecie pośrednictwa, wynikające z językowej wykładni stosownych przepisów krajowych i wspólnotowych znajdzie swoje odzwierciedlenie w analizowanym zdarzeniu przyszłym. W ramach świadczenia usług będących przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawca będzie podmiotem trzecim wobec obu stron transakcji. Jego zadaniem będzie wykonanie zespołu czynności natury faktycznej, jak i prawnej, których celem i wynikiem będzie nawiązanie stosunku prawnego pomiędzy zbywcą akcji lub udziałów a ich nabywcą. Wnioskodawca będzie w tym zakresie pełnił m.in. takie funkcje jak wskazywanie stronie umowy okazji do jej zawarcia, czynienie niezbędnych starań do zawarcia umowy, prowadzenie negocjacji między stronami i nawiązywanie kontaktu pomiędzy nimi.

Dodatkowym argumentem w tym zakresie jest sposób ustalenia wynagrodzenia Wnioskodawcy z tytułu świadczonych przez niego usług. Wynagrodzenie to zostanie oparte o kwotę prowizji uzależnioną od dojścia transakcji do skutku oraz od ceny uzyskanej przez zbywcę ze sprzedaży akcji i udziałów. Świadczy to jednoznacznie o charakterze usług świadczonych przez Wnioskodawcę jako usług pośrednictwa, nie zaś usług o innym charakterze (np. usług doradczych czy pomocniczych).

Jednocześnie, przedmiotem transakcji zawartej pomiędzy stronami będą instrumenty finansowe w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT lub udziały w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia (jednocześnie są to przedmioty zwolnienia zawartego w art. 135 ust. 1 lit. f Dyrektywy VAT). Co za tym idzie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa będą korzystały ze zwolnienia z VAT (podatku od wartości dodanej) wynikającego z tych przepisów.

3. Jednocześnie, działalność Wnioskodawcy nie będzie wiązała się z zarządzaniem lub przechowywaniem akcji czy udziałów będących przedmiotem transakcji pomiędzy stronami. Wnioskodawca w ramach analizowanej usługi nie będzie również świadczył doradztwa na rzecz stron transakcji.

Po pierwsze, usługi, które będą przedmiotem świadczenia Wnioskodawcy nie będą stanowiły zarządzania akcjami ani udziałami. Zarządzanie stanowi czynność polegająca na kompleksowej obsłudze należących do klienta i powierzonych przez niego aktywów. Zarządzający podejmuje decyzje dotyczące postępowania z tymi aktywami w dłuższym horyzoncie czasowym, w szczególności w zakresie ich zbycia bądź inwestowania. Ma on również uprawnienia, aby decydować w imieniu klienta, w jaki sposób aktywa powinny być wykorzystywane. Usługa, która będzie przedmiotem działalności Wnioskodawcy, nie będzie natomiast obejmowała ww. świadczeń - działalność Wnioskodawcy będzie nakierowana na pośrednictwo pomiędzy obiema stronami transakcji, nie zaś na zarządzanie aktywami jednej z nich.

Działalność Wnioskodawcy nie będzie również stanowić usługi przechowywania instrumentów finansowych. Nie ulega wątpliwości, że w sytuacji będącej przedmiotem wniosku nie będzie miało miejsca materialne przechowywanie instrumentów finansowych/udziałów.

Brak będzie w tym wypadku również przechowywania instrumentów w formie zdematerializowanej. Wnioskodawca w szczególności nie będzie prowadzić rachunków rozliczeniowych swoich klientów. Akcje i usługi będące przedmiotem transakcji pomiędzy stronami będą przechowywane przez odpowiednie strony transakcji bądź podmioty trzecie (nie dojdzie do przejścia prawa własności akcji/ udziałów na rzecz Wnioskodawcy).

Wnioskodawca nie będzie także świadczył usług doradczych w ramach usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku. Celem wszelkich działań Wnioskodawcy w toku świadczenia tej usługi (w tym wyjaśnień na rzecz stron transakcji) będzie bowiem doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy zbywcą i nabywcą akcji lub udziałów. Wynikiem prac Wnioskodawcy będzie wobec tego zawarcie ww. umowy, nie zaś przedstawienie klientowi raportów, opisów strategii inwestycyjnych, czy innych dokumentów zwyczajowo będących wynikiem prac doradczych.

Jednocześnie, akcje i udziały będące przedmiotem transakcji, w których pośredniczyć będzie Wnioskodawca, nie będą odzwierciedlały tytułów określonych w art. 43 ust. 16 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 11 rozporządzenia. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą zatem wyłączone ze zwolnienia z VAT na podstawie ww. przepisów (ani przepisu art. 43 ust. 15 ustawy o VAT).

4. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie we wskazanych orzeczeniach TS oraz sadów administracyjnych. Należy mieć przy tym na względzie znaczenie, jakie dla wykładni prawa podatkowego ma orzecznictwo TS oraz wyroki sądów administracyjnych, jak również brzmienie art. 14a i 14e Ordynacji Podatkowej nakazujące uwzględnianie w procesie wydawania interpretacji orzecznictwa sądów administracyjnych. Co za tym idzie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że tezy wynikające z tych orzeczeń mają bezpośrednie przełożenie na ocenę zdarzeń przyszłych będących przedmiotem niniejszego wniosku. Przemawiają one za poprawnością stanowiska Wnioskodawcy, które dodatkowo znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych w analogicznych sprawach, m.in. w interpretacjach wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 28 kwietnia 2011r. (IPPP2/443-78/11-4/KG), w dniu 24 czerwca 2011r. (sygn. IPPP2/443-428/11-3/MM), czy w dniu 6 lipca 2011r. (sygn. IPPP2-443-438/11-2/AK).

5.W zakresie drugiego pytania Wnioskodawcy należy zauważyć, że stosownie do § 5 ust. 7 RozpFakt w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, poza danymi standardowo zawartymi na fakturze wskazuje się również przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Oznacza to, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokumentowania świadczenie analizowanych usług za pomocą faktury VAT, w ramach której oprócz jej standardowych elementów, zawarte będzie wskazanie przepisu ustawy o VAT, rozporządzenia lub Dyrektywy VAT w oparciu, o który następuje zwolnienie danej usługi z VAT (podatku od wartości dodanej). Wskazanie określonego przepisu będące podstawą dla zwolnienia z VAT zależeć będzie od rodzaju usługi świadczonej przez Wnioskodawcę oraz charakteru jej usługobiorcy (tego czy będzie to podmiot krajowy czy zagraniczny).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT -działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż ma ona charakter podmiotowy, odnosi się bowiem do podmiotów prowadzących tę działalność. Zatem, nie każda czynność dokonana przez podmiot będący podatnikiem, będzie podlegać opodatkowaniu. Status bycia podatnikiem podatku od towarów i usług nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. A więc, w sytuacji, gdy w zakres prowadzonej przez podmiot działalności gospodarczej nie wchodzi obrót papierami wartościowymi to czynność samej sprzedaży udziałów bądź akcji nie jest traktowana jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym, nie podlega opodatkowaniu.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. świadczenie usług finansowych. Wnioskodawca planuje świadczyć usługi, których celem będzie pośredniczenie w zawarciu umów sprzedaży akcji i udziałów w spółkach kapitałowych pomiędzy podmiotami zbywającymi te akcje i udziały a podmiotami dokonującymi ich nabycia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż czynność pośredniczenia przez Wnioskodawcę w zawarciu umów sprzedaży akcji i udziałów w spółkach kapitałowych wpisuje się w prowadzenie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 131 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 2006 Nr 347, str. 1 ze zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć. Stosownie do art. 135 ust. 1 lit. f dyrektywy państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2.

Art. 15 ust. 2 dyrektywy stanowi, iż państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

  1. określone udziały w nieruchomości;
  2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Art. 43 ust. 13 ustawy o VAT stanowi, iż zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 43 ust. 15 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 16 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. Nr 211, poz. 1384 ze zm.) instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

1. papiery wartościowe;

2. niebędące papierami wartościowymi:

  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
  4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
  5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
  6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
  7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
  8. kontrakty na różnicę,
  9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

W art. 3 ww. ustawy wskazano, iż przez papiery wartościowe rozumie się:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

W świetle powyższego akcja jest instrumentem finansowym (papierem wartościowym) w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w:

  1. spółkach,
  2. innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną

-z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi.

Stosownie do § 13 ust. 11 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 27, nie ma zastosowania do usług, których przedmiotem są udziały odzwierciedlające:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 27, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 27 (§ 13 ust. 12 ww. rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma zamiar świadczyć usługi, których celem będzie pośredniczenie w zawarciu umów sprzedaży akcji i udziałów w spółkach kapitałowych pomiędzy podmiotami zbywającymi te akcje i udziały a podmiotami dokonującymi ich nabycia.

Wnioskodawca w tym zakresie będzie pełnić szereg funkcji mających doprowadzić do zawarcia umowy pomiędzy zbywcą i nabywcą akcji lub udziałów, m.in:

  • poszukiwać i występować do potencjalnych nabywców z ofertą nabycia akcji lub udziałów,
  • wskazywać potencjalnemu nabywcy okazję do zawarcia takiej umowy,
  • pośredniczyć w rozmowach między stronami transakcji i prowadzić negocjacje pomiędzy stronami transakcji w celu ustalenia jej warunków prawnych, finansowych i organizacyjnych,
  • czynić wszelkie starania mające na celu zawarcie umowy przez strony transakcji, w szczególności poprzez opracowanie niezbędnej dokumentacji prawnej i finansowej tej transakcji.

Celem działań Wnioskodawcy będzie doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy zbywcą i nabywcą akcji lub udziałów skutkującej przeniesieniem ich własności. Jednocześnie, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą wiązały się z zarządzaniem lub przechowaniem akcji czy udziałów. Wnioskodawca nie będzie również w tym zakresie świadczył usług doradczych na rzecz stron transakcji. Wszelkie wyjaśnienia i wsparcie w zakresie kwestii prawnych, finansowych czy organizacyjnych będą miały na celu doprecyzowanie parametrów transakcji, zaś ich wynikiem będzie zawarcie umowy sprzedaży akcji lub udziałów pomiędzy stronami transakcji, nie zaś doradztwo na rzecz tych podmiotów. Wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług zostanie oparte o kwotę prowizji uzależnioną od dojścia transakcji do skutku oraz ceny uzyskanej przez zbywcę ze sprzedaży akcji i udziałów.

Przedmiotem transakcji, w których pośredniczyć będzie Wnioskodawca będą akcje i udziały, które nie będą odzwierciedlały:

  • tytułów prawny do towarów,
  • tytułów własności nieruchomości,
  • praw rzeczowych dających ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
  • udziałów i innych tytułów prawnych dających ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności tub posiadania nieruchomości lub jej części.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż usługi, które ma zamiar świadczyć Wnioskodawca polegające na pośrednictwie pomiędzy podmiotami zbywającymi:

  • akcje w spółkach kapitałowych, a ich nabywcami, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT,
  • udziały w spółkach kapitałowych, a ich nabywcami będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 27 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W § 5 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) wskazano, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Natomiast w § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia wskazano także, iż w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę, a mianowicie pośrednictwo pomiędzy podmiotami zbywającymi akcje w spółkach kapitałowych, a ich nabywcami oraz pośrednictwie pomiędzy zbywającymi udziały w spółkach kapitałowych, a ich nabywcami korzystające ze zwolnienia od podatku Wnioskodawca winien udokumentować fakturą VAT, która obok elementów wskazanych w § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. winna zawierać przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku lub przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj