Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PD-3/423-3/07
z 12 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-3/423-3/07
Data
2007.02.12



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
logo
osoby prawne
reklama
reklama publiczna


Pytanie podatnika
1. Czy wydatki poniesione na zakup plakatów informacyjnych, ulotek reklamowych usług polegających na zaprojektowaniu ulotek i plakatu, teczek z logo firmy i adresem, które to wykorzystywane są w związku z akcją reklamową nowej usługi należy zakwalifikować jako koszty reklamy czy jako nakłady inwestycyjne?.2. Czy nalepki z żywicy zawierające nazwę spółki jako właściciela firmy czy też obowiązkowy znaczek wynikający z prawa ochony środowiska stanowią koszt bieżącej działalności?.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu stwierdza, iż stanowisko Jednostki w sprawie zaliczenia wydatków związanych z reklamą do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółka pismem z dnia 15 grudnia 2006 r. (data wpływu 29 grudnia 2006 r.) zwróciła się z następującymi pytaniami:
1) czy wydatki poniesione na zakup plakatów informacyjnych, ulotek reklamowych usług polegających na zaprojektowaniu ulotek i plakatu, teczek z logo firmy i adresem, które to wykorzystywane są w związku z akcją reklamową nowej usługi należy zakwalifikować jako koszty reklamy czy jako nakłady inwestycyjne?,
2) czy nalepki z żywicy zawierające nazwę Spółki jako właściciela firmy czy też obowiązkowy znaczek wynikający z prawa ochrony środowiska stanowią koszt bieżącej działalności?.

Z pisma wynika, że Spółka realizuje inwestycję w infraskturę telekomunikacyjną. Ponoszone nakłady na realizację inwestycji dzięki, której Spółka będzie mogła świadczyć nowy rodzaj usług odnoszone są na konto inwestycyjne. W trakcie realizacji inwestycji Spółka zakupiła:
- plakaty informacyjne o nowej usłudze,
- ulotki reklamowe zachęcające do zakupu nowej usługi,
- usługę polegającą na zaprojektowaniu ulotek i plakatu,
- teczki tekturowe z logo firmy, adresem, telefonami do Biura Obsługi Klienta, które to teczki są wykorzystywane do składania ofert pzedsiębiorcom w związku z akcją reklamową nowej usługi.
Wydatki opisane są ponoszone, a środek trwały nie został jeszcze przyjęty do używania.
Jednocześnie Spółka zakupuje nalepki z masy żywicznej zawierającej nazwę Spółki, adres strony internetowej, oraz obowiązkowy znaczek wynikający z prawa ochrony środowiska, który jest naklejany na urządzenie świadczące usługę. Urządzenie po zakończeniu umowy podlega zwrotowi do Spółki.

Zdaniem Jednostki wysokość zaliczenia kosztów reklamy i reprezentacji do kosztów uzyskania przychodów wskazuje art. 16 ust. 1, pkt 28. Zgodnie z jego treścią kosztem podatkowym jest reklama i reprezentacja ograniczona do wysokści limitu określonego jako 0,25% przychodów podatkowych. Gdyby ustawodawca zamierzał uznać kiedykolwiek wydatekponiesiony na reklamę czy reprezentację jako nakłady inwestycyjne mogące zwiększać wartość środka trwałego, w art. 16 ust.1 pkt 28 dodano by „ z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1, pkt 1".

Zatem poniesione wydatki można rozpatrywać wyłącznie w kategoriach zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu ich poniesienia w ramach:
- wydatków limitowanych (teczki tekturowe, w których oferty składane są konkretnym kontrahentom),
- wydatków nielimitowanych - plakaty rozwieszane w miejscach publicznych, nalepione na szybach samochodów służbowych, ulotki reklamowe pozostawione w miejscach publicznych, usługa projektowania ulotek.W kwesti nalepek z żywicy z oznaczeniem nazwy czy znaczka będącego wymogiem prawa ochrony środowiska, Spółka stoi na stanowisku iż są to koszty bieżące zaliczane do kosztów materiałowych i nie stanowią kosztów reklamy. Bowiem umieszczane są w celu oznaczenia urządzeń będących jej własnością, oraz wywiązywania się z obowiązku ustawowego.

Stanowisko Jednostki jest prawidłowe.

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdują przepisy art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 zm.). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ust. 1 tejże ustawy kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zatem warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy poniesionym wydatkiem a możliwością uzyskania przychodu. Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 przychodów chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Podstawowym kryterium publicznego charakteru reklamy jest skierowanie jej do nieograniczonego kręgu odbiorców. Reklamą publiczną jest więc reklama prasowa, telewizyjna, radiowa oraz takie działania, które umożliwiają ogółowi potencjanych nabywców zapoznania się z walorami użytkowymi,cechami i zaletami reklamowanych towarów. We wszystkich przypadkach reklamy publicznej, jej odbiorca jest anonimowy, a możliwość zapoznania się z treścią reklamy ma nieograniczony krąg potencjanych klientów. O kwalifikacji wydatków poniesionych na reklamę decyduje forma jej dotarcia do klientów - adresatów reklamy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że ponoszone wydatki na plakaty rozwieszane w miejscach publicznych, nalepiane na szybach samochodów służbowych, ulotki reklamowe pozostawione w miejscach publicznych oraz usługa projektowania ulotek mogą być w całej wysokości bez ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt.28 zakwalifikowane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast teczki tekturowe z logo firmy i adresem, które są wykorzystywane do składania ofert przedsiębiorcom w związku z akcją reklamową nowej usługi są adresowane do konkretnego adresata i stanowią koszty uzyskania objęte limitem wynikającym z zapisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

Prawidłowe jest również stanowisko Spółki, w przedmiocie zaliczenia w koszty uzyskania przychodu zakupionych nalepek z żywicy zawierające nazwę Spółki, czy też obowiązkowy znaczek jeżeli wynika on z prawa ochrony środowiska, który jest naklejany na urządzenie świadczące usługę, które po zakończeniu podlega zwrotowi do Spółki.Wydatki te znajdują się na urządzeniu którego zasadniczą funkcją jest umożliwienie prowadzenia sprzedaży.
Zgodnie z art.14a § 2 ustawy -Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym par. 5.
W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, albo postępowanieprzed sądemadministracyjnym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj