Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-II-44081/37/IM/06
z 5 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-II-44081/37/IM/06
Data
2007.02.05



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
paragony
podatek od towarów i usług
towar


Pytanie podatnika
Dotyczy prawidłowości oznaczenia nazw towarów na paragonie fiskalnym.


Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich z dnia 5 grudnia 2006 r. Nr PP/443-22/06, którym udzielono pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawidłowości oznaczenia nazw towarów na paragonie fiskalnym,- odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jest prawidłowa.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 25 września 2006 r., p. ......... zwróciła się, w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), z wnioskiem o udzielenie interpretacji o sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego. Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że wnosząca zapytanie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego (sprzedaż art. tytoniowych), ewidencjonując sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawczyni zwróciła się z prośbą o zajęcie stanowiska w kwestii prawidłowego oznaczenia nazw sprzedawanych towarów na paragonie kasy rejestrującej. Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż w pozycji „nazwa towaru”, widniejącej na paragonie fiskalnym, p. ............. stosuje jedną grupę towarową, tj. „papierosy”, bez określania ich poszczególnych rodzajów, np. .................... itp. W opinii wnioskodawczyni, taki sposób oznaczania nazw towarów na paragonie kasy rejestrującej jest wystarczający, ponieważ w żaden sposób nie rzutuje na formę i wysokość podatku (podatniczka rozlicza się w formie karty podatkowej).

Postanowieniem z dnia 5 grudnia 2006 r. Nr PP/443-22/06, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich ocenił stanowisko podatniczki przedstawione we wniosku jako nieprawidłowe. Organ podatkowy pierwszej instancji uznał, iż stosowany przez nią sposób oznaczenia nazwy towaru na paragonie kasy rejestrującej nie określa jednoznacznie danego towaru; uniemożliwia bowiem połączenie z ceną jednostkową sprzedanego towaru. W opinii organu podatkowego, wnioskodawczyni powinna ewidencjonować sprzedaż towarów według przypisanych im nazw, a nie poprzez wskazanie jedynie grupy towarowej.

W dniu 10 grudnia 2006 r., p. ........... złożyła zażalenie na powyższe postanowienie, nie zgadzając się ze stwierdzeniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich, uznającym zawarte w przedmiotowym wniosku stanowisko za nieprawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego sprawy, stwierdza co następuje:

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników ( Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948 ze zm.), określono m.in. wymagania dotyczące obowiązkowych danych jakie muszą znajdować się na paragonie fiskalnym.

Zgodnie z przepisem § 4 ust. 1 pkt 6, paragon fiskalny musi zawierać następujące informacje:
a) imię i nazwisko oraz nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych – adres siedziby podatnika,
b) numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
c) numer kolejny wydruku,
d) datę i czas ( godzinę i minutę) sprzedaży,
e) nazwę towaru lub usługi,
f) cenę jednostkową towaru lub usługi,
g) ilość i wartość sprzedaży,
h) wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,
i) wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,
j) łączną kwotę podatku,
k) łączną kwotę należności ,
l) kolejny numer paragonu fiskalnego,
m) kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera (przy więcej niż jednym stanowisku kasowym),
n) logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej.

W myśl pkt 10 powołanego przepisu, paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane wymienione powyżej, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji.
Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „nazwa towaru” oraz nie określają źródła stosowania nazw towarów. Przez nazwę towaru lub usługi należy jednak rozumieć nazwę jednostkową, tj. nazwę mającą tylko jeden desygnat (wg Słownika Języka Polskiego PWN). Oznacza to, że stosowana na paragonie fiskalnym nazwa winna być przypisana sprzedawanemu towarowi w taki sposób, aby pozwolić nabywcy na jednoznaczną identyfikację zakupionego towaru bądź też usługi.

W ocenie organu odwoławczego, im szerszy jest asortyment w danej grupie (w tym przypadku papierosy, cygara), tym większego stopnia szczegółowości wymaga określenie nazwy towaru z tej grupy w celu jego prawidłowej identyfikacji. Prawidłowy zapis nazw towarów może również ułatwić operacje dokonywane na kasie, a także pomóc w dostarczaniu informacji pożądanych przez właściciela kasy w odniesieniu do sprzedawanych towarów. Wnosząca zapytanie powinna zatem ewidencjonować sprzedaż papierosów według przypisanych im nazw, a nie poprzez wskazanie jedynie grupy towarowej - „papierosy”.

Ponadto organ odwoławczy zauważa, iż ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona przy zastosowaniu kas rejestrujących - jako ewidencja sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - winna spełniać wymogi określone w art. 109 ww. ustawy, tj. zawierać dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz wartość podatku należnego.

Z wyżej wymienionych względów organ podatkowy drugiej instancji uznał, iż ocena prawna stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, zawarta w zaskarżonym postanowieniu, jest prawidłowa.

Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na podstawie art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj