Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/584/71/2006/GW
z 21 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/584/71/2006/GW
Data
2006.07.21



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
Komitet Integracji Europejskiej
korekta faktury
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy w związku ze zmianą w trakcie realizacji robót procentowego udziału źródeł finansowania kontraktu, polegającą na zwiększeniu udziału środków PHARE i na zmniejszeniu udziału środków własnych zamawiającego (w związku z czym nastąpiło przekroczenie wartości zafakturowanych usług finansowanych ze środków własnych zamawiającego w kwocie netto 99 624,21 EUR), Spółka powinna dokonać korekty wszystkich faktur wystawionych przed tą zmianą (na kwotę przekroczenia), a faktury od daty podpisania aneksu wystawiać tylko z zastosowaniem stawki VAT „O"; czy też korekcie^ zgodnie z nową proporcją) podlegać winny wszystkie wystawione do tej pory faktury, a kolejne faktury wystawiane być powinny z zachowaniem nowej proporcji?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 24.04.2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 106 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:

Spółka podpisała umowę w EUR w dniu 12.01.2005r z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Gdańsku o świadczenie usług częściowo finansowanych z Unii Europejskiej w ramach programu PHARE SSG 2003 tj.54,696% oraz częściowo finansowanych ze środków własnych zamawiającego tj.42,304%.Umowa została zarejestrowana w Komitecie Integracji Europejskiej. Zgodnie z umową, płatności ze środków PHARE są dokonywane w EUR natomiast płatności ze środków własnych zamawiającego są dokonywane w PLN, po przeliczeniu kwot wymienionych w umowie w EUR zgodnie z kursem banku, z którego dokonywane są płatności. Podatek VAT jest finansowany w całości ze środków własnych zamawiającego. W wystawianych fakturach odrębnie określano wartość wykonanych robót finansowanych:z funduszu PHARE ( 54,696 % wartości faktury )ze środków własnych zamawiającego ( 42,304% wartości faktury)Pierwsze fakturowanie usługi odbyło się w dniu 30 kwietnia 2005r. Do wartości usług finansowanych z Unii Europejskiej Spółka stosowała 0% stawkę podatku na podstawie 6 ust. l-6 Rozporządzenia z 27.IV 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zmianami), a do wartości usług finansowanych ze środków własnych zamawiającego stawkę 22%. W dniu 30.XI.2005r. został podpisany aneks do umowy, zmieniający udział procentowy w finansowaniu kontraktu w następujący sposób:- udział funduszu PHARE został zwiększony i obecnie wynosi 69,653%- udział środków własnych zamawiającego został zmniejszony i obecnie wynosi30,347%. W miesiącu grudniu została wystawiona faktura z podziałem procentowym wynikającym z podpisanego aneksu. W związku z podpisanym aneksem na dzień dzisiejszy nastąpiło przekroczenie wartości zafakturowanych usług finansowanych ze środków własnych zamawiającego w kwocie netto 99 624,21 EUR.

Pytanie Wnioskodawcy:

Czy w związku ze zmianą w trakcie realizacji robót procentowego udziału źródeł finansowania kontraktu, polegającą na zwiększeniu udziału środków PHARE i na zmniejszeniu udziału środków własnych zamawiającego (w związku z czym nastąpiło przekroczenie wartości zafakturowanych usług finansowanych ze środków własnych zamawiającego w kwocie netto 99 624,21 EUR), Spółka powinna dokonać korekty wszystkich faktur wystawionych przed tą zmianą (na kwotę przekroczenia), a faktury od daty podpisania aneksu wystawiać tylko z zastosowaniem stawki VAT „O"; czy też korekcie^ zgodnie z nową proporcją) podlegać winny wszystkie wystawione do tej pory faktury, a kolejne faktury wystawiane być powinny z zachowaniem nowej proporcji?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:

Naszym zdaniem procentowy podział każdej faktury w trakcie realizacji kontraktu nie musi odpowiadać proporcji udziału środków PHARE wynikającej z kontraktu w jego początkowej wersji. Proporcja procentowa udziału PHARE i udziału własnego musi być zachowana przy rozliczeniu końcowym. W związku z podpisanym aneksem, przy rozliczeniu końcowym Spółka wystawi fakturę korygującą ( do jednej lub kilku faktur, a nie do wszystkich) dotyczącą zmniejszenia udziału środków własnych zamawiającego w ten sposób aby zachowany był procentowy udział środków zamawiającego i środków PHARE, zgodny z ostateczną wersją kontraktu. Faktury za wykonane bieżące roboty, Spółka powinna wystawiać tylko na środki PHARE przy zastosowaniu stawki VAT 0%.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Stosownie do unormowań § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z 2004 r. ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Zgodnie z ust. 2 § 6 cytowanego wyżej rozporządzenia w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Stosownie do uregulowań ust. 3 § 6 rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1.Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2.kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Zgodnie z § 6 ust. 5 cytowanego rozporządzenia, do usług, o których mowa w ust. 2, stosuje się obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku pod warunkiem, że w wystawionej fakturze określona została odrębnie część wartości usług finansowanych: 1.ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej;2.z innych środków. W myśl ust. 6 § 6 rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, zarejestrowana umowa powinna zawierać określenie procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Jak wynika ze stanu faktycznego Spółka podpisała umowę w dniu 12.01.2005r z Zarządem Dróg Wojewódzkich o świadczenie usług częściowo finansowanych z Unii Europejskiej w ramach programu PHARE SSG 2003 tj. z programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE). Umowa została zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W niniejszej umowie ustalono udział środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej na 54,696 % przy udziale 42,304 % środków własnych zamawiającego. Zatem z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione wszystkie warunki uprawniające do zastosowania przez Spółkę stawki podatku w wysokości 0% do usług finansowanych z funduszu PHARE, wyłącznie w części, która została finansowana z tego funduszu. W wystawianych fakturach odrębnie określano wartość wykonanych robót finansowanych z funduszu PHARE (54,696 % wartości faktury), oraz ze środków własnych zamawiającego (42,304 %). Skoro późniejszym aneksem do umowy dokonano zmian udziału procentowego w finansowaniu kontraktu zwiększając udział środków pochodzących z funduszu PHARE do 69,653% natomiast udział środków własnych zamawiającego zmniejszając do 30,347 %, to należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabył prawo do zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług finansowanych z w/w funduszu w części określonej zgodnie z aneksem, oczywiście przy założeniu, że rozliczenie wprowadzone aneksem wiążące jest dla całego kontraktu, a nie od momentu podpisania aneksu. W myśl § 17 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz.798) fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. W przypadku gdy w trakcie wykonywania usług częściowo finansowanych z funduszu PHARE – następuje udokumentowana aneksem do umowy – zmiana udziału procentowego środków z pomocy bezzwrotnej i środków własnych zamawiającego, mająca wpływ na stawkę podatku od towarów i usług – to skutkiem takiego aneksu powinna być korekta faktur wystawionych w trakcie realizacji kontraktu. Celem wystawienia faktur korygujących jest w tym przypadku doprowadzenie faktur pierwotnych do stanu odpowiadającego udziałowi procentowemu określonego umową (i aneksem do niej), i prawidłowe zastosowanie stawki podatku od towarów i usług. Jednakże, nie można uznać za prawidłowe stanowisko strony odnośnie korygowania jednej lub kilku faktur. Spółka powinna bowiem doprowadzić do zgodności dokonanych rozliczeń podatku od towarów i usług ze stanem wymaganym przez przepisy w zakresie podatku od towarów i usług. W świetle powyższego Spółka powinna wystawić faktury korygujące do wszystkich faktur pierwotnych, w których był określony udział procentowy środków własnych zamawiającego i środków pochodzących z funduszu PHARE określony w pierwotnej wersji umowy. Tym samym Spółka nie może wystawiać faktur na bieżące roboty tylko na środki PHARE przy zastosowaniu stawki VAT 0%. Jednocześnie Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że przepisy w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz.798) nie zabraniają wystawiania jednej (zbiorczej) faktury korygującej do kilku wystawionych dla tego samego podatnika. Faktura zbiorcza musi jednak zawierać, oprócz łącznej kwoty korekty sprzedaży netto oraz podatku należnego, wszystkie dane określone w § 16 rozporządzenia, dla każdej korygowanej faktury. Tak wystawiona faktura korygująca, spełniająca warunki określone w rozporządzeniu stanowi podstawę do skorygowania podatku należnego. Ponadto z godnie z § 16 ust. 4 cyt. Rozporządzenia sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie. Ponadto, z uwagi na to, że rozliczenie podatku ma charakter miesięczny, korekty faktur mogą być dokonywane jedynie w odniesieniu do poszczególnych miesięcy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj