Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju
PDF/415/1/2007
z 7 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDF/415/1/2007
Data
2007.03.07



Autor
Urząd Skarbowy w Jastrzębiu Zdroju


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
osoba samotnie wychowująca dzieci
preferencyjne opodatkowanie dochodów
separacja


Pytanie podatnika
Czy podatnik w 2006 r. może skorzystać z preferencyjnego sposobu opodatkowania przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2007 r., uzupełnione pismem z dnia 24.01.2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej możliwości opodatkowania dochodów w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 10.01.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju wpłynął Pana wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości opodatkowania dochodów w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Pismem z dnia 19.01.2007 r. tut. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków występujących we wniosku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie zostało doręczone w dniu 23.01.2007 r. a braki formalne zostały usunięte pismem z dnia 24.01.2007 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny i stanowisko strony:
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na mocy wyroku sądowego, który uprawomocnił się w 2006 r., pozostaje Pan z żoną w separacji. Wprawdzie wspólnie Państwo zamieszkują jednakże prowadzą odrębne gospodarstwa domowe. Na Pana wyłącznym utrzymaniu pozostaje 20-letnia córka – uczennica II roku dwuletniej szkoły policealnej, co potwierdziła córka w załączonym do przedmiotowego wniosku oświadczeniu z dnia 10.01.2007 r.
Wskazał Pan ponadto, iż w aktach sprawy o separację sąd zaznaczył, że córka będzie pod wyłączną Pana opieką i na całkowitym Pana utrzymaniu.
Przedstawioną przez Pana we wniosku sytuację rodzinną potwierdziła również żona w załączonym do wniosku piśmie z dnia 10.01.2007 r., w którym oświadczyła, że pomimo wspólnego zamieszkania prowadzicie Państwo odrębne gospodarstwa domowe, oraz że podczas rozprawy sądowej o separację Waszego małżeństwa, zobowiązał się Pan przed sądem do wyłącznej opieki i utrzymania Waszej córki, co zostało zapisane w aktach sprawy, i z której to obietnicy do tej pory wywiązuje się sumiennie.
Oświadczył Pan ponadto, że zarówno Pan jak i córka w 2006 nie prowadzili i obecnie nie prowadzą działalności gospodarczej.
Według przedstawionego w niniejszej sprawie własnego stanowiska uważa Pan, że za rok 2006 będzie mógł skorzystać z preferencyjnego sposobu opodatkowania przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju:
Oceniając stan faktyczny przedstawiony w przedmiotowym wniosku stwierdza się co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym:
1) dzieci małoletnie,
2) dzieci, bez względu na ich wiek, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, pobierany był zasiłek pielęgnacyjny
3) dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatkupodatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznymzeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.
Przy czym stosownie do art. 6 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.
Natomiast przepis art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Z treści powołanych powyżej przepisów wynika, że z preferencyjnego sposobu opodatkowania przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci można skorzystać tylko po łącznym spełnieniu kryteriów określonych przez ustawodawcę. Przy czym cytowany wyżej art. 6 ust. 5 ustawy stanowi, zarówno o cywilnoprawnym statusie osoby wychowującej dzieci, jak również o samotnym wychowaniu tych dzieci.
Nie należy jednak samotnego wychowania dzieci rozpatrywać w dosłownym tego słowa znaczeniu, gdyż we współczesnych realiach tak naprawdę nikt nie wychowuje dziecka w zupełnej samotności, bowiem istnieją jeszcze więzi rodzinne, koleżeńskie czy emocjonalne. Nie można więc samotnego wychowywania dzieci, o którym mowa w ww. ustawie, sprowadzać do pojęcia wychowywania dziecka bez udziału innych osób czy instytucji.
Przepis ten ma umożliwić preferencyjne opodatkowanie tym osobom, na których w związku z pewnymi okolicznościami życiowymi spoczywają większe obowiązki związane w wychowywaniem dzieci. W przypadku pełnoletniego dziecka każde z rodziców stanu wolnego samotnie może wychowywać dziecko. Jednak prawo do omawianej preferencji podatkowej przysługuje tylko temu z rodziców, które faktycznie w roku podatkowym wychowywało takie dziecko, czyli sprawowało nad nim ciągłą opiekę.
Przez wychowanie należy rozumieć zapewnienie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego.
W związku z powyższym prawo do preferencyjnego sposobu opodatkowania będzie przysługiwało temu rodzicowi, które wychowywało dziecko, sprawując nad nim opiekę jak również dostarczało dziecku środków na jego utrzymanie oraz środków umożliwiających dalszą edukację i rozwój intelektualny.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 2006 roku uzyskał Pan status osoby, w stosunku do której orzeczono separację. Zamieszkuje Pan wraz z byłą małżonką, jednakże prowadzicie odrębne gospodarstwa domowe. Na Pana wyłącznym utrzymaniu pozostaje 20-letnia córka, która nie uzyskuje żadnych dochodów i która jest uczennicą drugiego roku dwuletniej szkoły policealnej. Na Panu spoczywa obowiązek opieki i utrzymania córki, co zostało zaznaczone przez sąd w aktach sprawy o separację. Do Pana i Pana córki nie mają zastosowania przepisy art. 30c ustawy i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem tutejszego organu podatkowego zostały spełnione warunki preferencyjnego sposobu opodatkowania przewidzianego dla osób samotnie wychowujących dzieci, zatem może Pan skorzystać z prawa preferencyjnego sposobu rozliczenia podatku dochodowego.
Należy ponadto dodać, iż zgodnie z przepisem art. 6 ust. 10 cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym, opodatkowanie w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci może mieć zastosowanie tylko wtedy, gdy osoba taka wniosek wyrażony w zeznaniu podatkowym złoży w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
W związku z powyższym, stanowisko Pana zawarte w przedmiotowym wniosku, na dzień wydania niniejszego postanowienia, tutejszy organ podatkowy uznaje za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj