Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
PDII415/1/81/2006
z 5 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDII415/1/81/2006
Data
2006.12.05



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
sprzedaż nieruchomości
wartość rynkowa
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy po sporządzeniu umowy notarialnej i rozliczeniu przychodu ze sprzedaży mieszkania na deklaracji PIT-23 nie zostanie podwyższona kwota do opodatkowania?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11.08.2006 r., uzupełnionym dnia 02.10.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia, czy po sporządzeniu umowy notarialnej i rozliczeniu przychodu ze sprzedaży mieszkania na deklaracji PIT-23 nie zostanie podwyższona kwota do opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 21.08.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legnicy wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 18.09.2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem z dnia 28.09.2006 r., złożonym dnia 02.10.2006 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, że w miesiącu marcu 2004 r. zakupił Pan wraz z małżonką, lokal mieszkalny za kwotę 140.000 zł. Część sumy w kwocie 35.000 zł zapłacono ze środków własnych, natomiast kwotę 105.000 zł zapłacono z zaciągniętego kredytu w banku. Do chwili obecnej spłacony został kredyt zaciągnięty na nabycie wspomnianego lokalu mieszkalnego w wysokości 24.820,20 zł. Wraz z małżonką zamierza Pan sprzedać ten lokal mieszkalny synowi i synowej, z tym że część lokalu mieszkalnego w wartości odpowiadającej kwocie 59.820,20 zł przekazana zostanie synowi i synowej w drodze darowizny. Natomiast kwota uzyskana ze sprzedaży mieszkania wyniesie 80.179,80 zł i przeznaczona zostanie w całości na spłatę kredytu zaciągniętego na zakup tego mieszkania. Łączna wartość lokalu mieszkalnego na dzień dokonania sprzedaży i darowizny ustalona będzie według poprzednio ustalonej ceny zakupu tego mieszkania, tj w wysokości 140.000,00 zł. Fakt sprzedaży i darowizny zostanie ujęty w jednym akcie notarialnym. W związku z przedstawionym stanem faktycznym zapytuje Pan, czy po sporządzeniu umowy notarialnej i rozliczeniu przychodu ze sprzedaży mieszkania deklaracją PIT-23 nie zostanie podwyższona kwota do opodatkowania.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wyraził Pan opinię, że dokonując transakcji sprzedaży i darowizny lokalu mieszkalnego według ceny, którą Pan uprzednio wydatkował, wraz z małżonką, na nabycie tego lokalu mieszkalnego, nie powinna być podwyższona wartość przedmiotowego mieszkania.
Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy zważył, co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów
jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Stosownie do przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych, zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
W myśl przepisu art. 19 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.
Ustawodawca posłużył się w art. 19 ust. 4 zwrotem nieokreślonym „cena znacznie odbiegająca od wartości rynkowej bez uzasadnionej przyczyny”. Tego rodzaju sformułowanie daje organowi podatkowemu możliwość uwzględnienia różnych indywidualnych sytuacji, w których jest uzasadnione zastosowanie ceny innej niż rynkowa. Organ podatkowy wzywa strony umowy do zmiany podanej wartości lub do wskazania przyczyny uzasadniającej zastosowanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W sytuacji, gdy strony umowy sprzedaży nieruchomości nie wskażą przyczyn, które uzasadniają podanie w umowie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej organ podatkowy jest uprawniony do ustalenia wartości rynkowej rzeczy lub prawa majątkowego z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Strony umowy sprzedaży winny mieć możliwość pełnego i swobodnego przedstawienia okoliczności związanych z zawartą transakcją i ustaleniem ceny sprzedaży w wysokości znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, a obowiązkiem organu podatkowego jest ocenić, czy okoliczności te zasługują na uwzględnienie przy rozstrzyganiu sprawy.

Jeżeli w trakcie przeprowadzonego postępowania podatkowego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości przedstawione zostaną wszystkie okoliczności związane z zawartą transakcją i ustaleniem ceny sprzedaży w wysokości znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, wówczas organ podatkowy może w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu sprzedaży nieruchomości, odstąpić od podwyższenia kwoty uzyskanego przychodu i przyjąć cenę podaną w umowie sprzedaży. Jeżeli jednak przedstawione przez strony transakcji argumenty dotyczące przyjęcia ceny określonej w umowie sprzedaży w wysokości znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, w ocenie organu podatkowego, nie będą zasługiwały na uwzględnienie, wówczas zwiększenie wartości przychodu ze sprzedaży nieruchomości w sposób określony w art. 19 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spowoduje także konieczność opodatkowania lub wydatkowania wyższej kwoty na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak stanowi przepis art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Natomiast zgodnie z przepisem art. 28 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).
Mając na względzie opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że tylko w sytuacji, gdy cena sprzedaży wspomnianego lokalu mieszkalnego odpowiadała będzie wartości rynkowej, a w przypadku, gdy wartość ta będzie znacznie odbiegała od wartości rynkowej - wskaże Pan przyczyny uzasadniające zastosowanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, opodatkowany zostanie przychód uzyskany przez Pana ze sprzedaży mieszkania wynikający z zawartej umowy.
Zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia, ponieważ z treści wniosku wynika, że pytanie dotyczy zdarzeń przyszłych.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia – stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj