Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PB1-423-6-2006-KW
z 26 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB1-423-6-2006-KW
Data
2006.07.26



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
udział w kosztach
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Pytanie podatnika
Sposób rozliczania kosztów pośrednich, częściowo finansowanych ze środków Wspólnoty Europejskiej.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 30.05.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 30.05.2006 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego: 06.06.2006 r.) Spółka zwróciła się do tutejszego Organu podatkowego o udzielenie interpretacji w sprawie dotyczącej sposobu rozliczania kosztów pośrednich, częściowo finansowanych ze środków Wspólnoty Europejskiej, tj. rozdzielenia ich na te które stanowić będą koszt uzyskania przychodów i na te które w świetle art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie będą mogły być zakwalifikowane do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka jest uczestnikiem konsorcjum realizującego w ramach VI Programu Ramowego Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej projekt „...”. Program ten trwa 3 lata i w trakcie jego trwania Podatnik otrzyma w trzech transzach ze środków Wspólnoty Europejskiej dofinansowanie na realizację tego projektu. W dniu 31 marca 2006 r. Spółka otrzymała pierwszą transzę jako zaliczkę na dwanaście pierwszych miesięcy trwania projektu. Z kontraktu podpisanego z Komisją Europejską wynika, że Spółka otrzyma dofinansowanie w wysokości 50% kosztów bezpośrednich poniesionych na realizację projektu, czyli na wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji celów tego projektu, składki ZUS, koszty delegacji służbowych, zakup wyposażenia i sprzętu, amortyzację itp. Ponadto Podatnik otrzyma dofinansowanie na pokrycie kosztów pośrednich projektu, związanych z bieżącą działalnością podatnika, określone jako 50% poniesionych kosztów, przy czym kwota tych kosztów nie może przekroczyć 20% kwoty kosztów bezpośrednich zatwierdzonych przez Komisję Europejską. Ponieważ otrzymane środki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka prowadzi oddzielną ewidencję kosztów z podziałem na koszty bezpośrednie projektu, koszty pośrednie oraz koszty działalności podstawowej Jednostki. Koszty bezpośrednie nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Problem dla Podatnika stanowi sposób rozliczania kosztów pośrednich z uwagi na trudność w ich jednoznacznym rozdzieleniu na te które stanowić będą koszty związane z bieżącą działalnością podmiotu i na te które nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik przyjął sposób rozdzielenia tych kosztów polegający na tym, że co miesiąc na podstawie zaewidencjonowanych kosztów bezpośrednich projektu wylicza kwotę kosztów pośrednich podlegających dofinansowaniu, stanowiącą 20% kosztów bezpośrednich projektu. W ocenie Spółki sposób ten jest adekwatny do postanowień kontraktu, który nie uzależnia dofinansowania od kwoty kosztów pośrednich lecz od kwoty kosztów bezpośrednich, od której ryczałtowo określa się limit kosztów pośrednich podlegający dofinansowaniu w wysokości 20% kosztów bezpośrednich projektu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego informuje:
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jednakże stosownie do przepisu art. 15 ust. 2 w/w ustawy jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami i innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Z przepisu art. 15 ust. 2a wynika, iż zasadę o której mowa w art. 15 ust. 2 stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.
Proporcjonalne ustalanie kosztów uzyskania przychodów do osiąganych przychodów dotyczy zatem sytuacji, gdy podatnik ma trudności z przypisaniem części poniesionych kosztów do przychodów osiągniętych ze źródeł z których dochód:
– podlega opodatkowaniu,
– nie podlega opodatkowaniu, bądź jest zwolniony z opodatkowania (np. w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
W/w przepisy prawa podatkowego określają więc zasady ustalania kosztów przypadających na poszczególne źródła przychodów, w sytuacji gdy kosztów tych nie można przyporządkować do określonych przychodów, w związku z czym nie jest możliwe ustalenie ich w sposób dowolny (wybrany) przez podatnika.
W przedstawionym w piśmie stanie faktycznym Spółka winna zastosować się do w/w przepisów i ustalić koszty pośrednie projektu, związane z otrzymanym dofinansowaniem w takim stosunku, w jakim pozostają przychody zwolnione w ogólnej kwocie przychodów. Skoro bowiem ustawodawca postanowił o takim sposobie wyłączenia kosztów służących pośrednio przychodom, których dochodu nie uwzględnia sie w podstawie opodatkowania, to nie jest możliwe odstąpienie od tej zasady i bez znaczenia w tym przypadku pozostają postanowienia zawartego kontraktu w sprawie dofinansowania przedmiotowego projektu. Wyliczone w ten sposób koszty pośrednie na podstawie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w części pokrytej z otrzymanego dofinansowania. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24 i 42, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.).
Jednocześnie tutejszy Organ podatkowy informuje, że prawidłowo wydzielone przez Spółkę koszty bezpośrednie projektu nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu w myśl cyt. powyżej przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w takiej części w jakiej zostały sfinansowane z otrzymanego dofinansowania.
W świetle przedstawionych przepisów prawnych stanowisko Spółki w kwestii dotyczącej sposobu ustalenia kosztów pośrednich projektu, które na podstawie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu nie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie okreśolnym w § 5 tej ustawy.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj