Interpretacja Urzędu Celnego w Olsztynie
371000-PA1-0550-14/06/DO
z 24 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
371000-PA1-0550-14/06/DO
Data
2006.10.24



Autor
Urząd Celny w Olsztynie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
olej opałowy


Pytanie podatnika
Czy, jeżeli wraz z zamówieniem plastyfikatora PG-12 w rafinerii, złożę oświadczenie o przeznaczeniu plastyfikatora do dalszej sprzedaży na cele opałowe, na rafinerii ciążył będzie obowiązek opodatkowania tegoż plastyfikatora podatkiem akcyzowym? Czy sprzedaż przez przedsiębiorstwo plastyfikatora PG-12, kod PKWiU 24.66.46-40.00, kod CN 3812 20 90, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w przypadku, gdy nabywca złoży oświadczenie o jego przeznaczeniu na cele opałowe, a podatek akcyzowy nie zostanie naliczony na wcześniejszym etapie? Jeżeli tak, to jaka będzie wysokość stawki podatku akcyzowego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a par.1 i par. 4 oraz art. 217 par. 1 i par. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika przedstawione w niniejszym uzasadnieniu za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem bez numeru z dnia 20 września 2006r. (data wpływu - 22 września 2006r.), Podatnik na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej zwrócił się o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje w rafinerii zakupu wyrobu o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00, kodzie CN 3812 20 902, nie będącego wyrobem akcyzowym. Rafineria oferuje ten produkt jako środek zmiękczający do mieszanek gumowych, jednak parametry wyroby, zbliżone do właściwości olejów opałowych sprawiają, iż może on zostać zużyty na cele grzewcze.

Podatnik stoi na stanowisku, że w przypadku złożenia rafinerii ośwaidczenia o przeznaczeniu przedmiotowego wyrobu do dalszej sprzedaży na cele opałowe, to na sprzedającym/rafinerii będzie ciążył obowiązek odprowadzenia podatku akcyzowego od sprzedaży tego wyrobu, a w przypadku, gdy podatek akcyzowy nie został zapłacony na wcześniejszym etapie obrotu tym wyrobem i Podatnik dokona jego sprzedaży na cele opałowe uzyskując stosowne oświadczenie od kupującego, to na Podatniku będzie ciążył obowiązek złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego i zapłaty akcyzy. Z uwagi na parametry fizykochemiczne plastyfikatora (w temp. 350 st.C destyluje 10% produktu, jego gęstość w temp. 15 st.C jest wyższa niż 890 kg/m3), właściwa stawka podatku akcyzowego to 60 zł/1000 kg wyrobu.

Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposbu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Podatnik prawidłowo wskazał we wniosku, iż:

1. definicja zawarta w art. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), według której wyroby akcyzowe uznawane są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, zaś za wyroby akcyzowe zharmonizowane uznaje paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniki nr 2 do ustawy, jest przepisem ogólnym. Zgodnie z przepisami szczegółowymi cyt. ustawy, zawartymi w Dziale III Rozdziale 1 Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, tj. art. 62 ust. 1, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy, a ponadt, zgodnie z ustępem 2 cyt. artykułu, olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) w Tabeli stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju (załącznik nr 1 pozycja nr 2), dla olejów opałowych bez względu na symbol PKWiU ustalono dwa rodzaje stawek: dla olejów opałowych, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 st.C oraz gęstość w temp. a5 st.C jest niższa niż 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, przeznaczone na cele opałowe, stawka wynosi 233,00 zł/ 1000 l, dla olejów opałowych pozostałych stawka wynosi 60,00 zł/1000 kg.

2. zapis art. 62 ustawy o podatku akcyzowym ma swe źródła w uregulowaniach Dyrektywy Rady Wspólnoty Europejskiej 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych zapisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.Urz. UE L281/51 z 31 października 2003r.). Dyrektywa energetyczna w artykule 2 wymienia produkty, które należy uznać za wyroby energetyczne:

- objętych kodami CN 1507 do 1518, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

- objętych kodami CN 2701, 2702 i 2704 do 2715;

- objętych kodami CN 2901 i 2902;

- objętych kodem CN 2905 11 00, które nie są pochodzenia syntetycznego, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

- objętych kodem CN 3403;

- objętych kodem CN 3811;

- objętych kodem CN 3817;

- objętych kodem CN 3824 90 99, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe.

3. ustęp 3 ww artykułu stwierdza, iż w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywania jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania produktów energetycznych innych niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlegają podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.

Mając na uwadze ww, zapis dyrektywy energetycznej Naczelnik Urzędu Celnego z Olsztynie informuje, iż opodatkowanie akcyzą powinno nastąpić na najwcześniejszym etapie,a więc przy dokonywaniu sprzedaży przedmiotowego wyrobu, wg stawki dla równoważnego paliwa do ogrzewania, przy założeniu, że sprzedający wie o przeznaczeniu wyrobu na cele opałowe. Stąd też Podatnik składając oświadczenie oferentowi o dalszej odsprzedaży przedmiotowego wyrobu na cele opałowe, mógłby zakupić plastyfikator z już zapłaconą akcyzą, jako produkt służący do celów opałowych, a informacja o tym fakcie mogłaby mieć odzwierciedlenie na fakturze zakupu. niemniej jednak, złożenie deklaracji dla podatku akcyzowego i uiszczenie należnej akcyzy przez Podatnika, jako podmiotu dokonującego dalszego obrotu plastyfikatorem na cele opałowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej również jest postępowaniem prawidłowym.

Zaznaczyć przy tym należy, że oświadczenie dotyczyć będzie przeznaczenia wyrobu o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00, kodzie CN 381220902 na cele grzewcze, które powoduje powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie, zatem oświadczenie to nie jest tożsame z wymienianym w par. 4 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj