Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kraśniku
DP.I415/8/2007
z 16 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP.I415/8/2007
Data
2007.04.16



Autor
Urząd Skarbowy w Kraśniku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc materialna
stypendium socjalne
system oświaty


Pytanie podatnika
Czy wypłacane stypendium szkolne mimo określenia "stypendium" jest pomocą materialną w rozumieniu art.90c ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty? Czy można traktować stypendia szkolne jako świadczenie pomocy materialnej w rozumieniu art.21 ust.1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku zgodnie z przepisem art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na zapytanie, które wpłynęło do tut. urzędu dnia 21 lutego 2007 r. postanawia: uznać przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny: Według opisanego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Gmina przyznaje decyzją Wójta stypendia szkolne, w oparciu o ustawę z 7 września1991r o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r Nr 256 poz.2572 z późń. zm.) oraz Regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy. Stypendium w kwocie określonej w decyzji przeznaczonej jest na pokrycie kosztów zakupu podręczników szkolnych lub odzieży sportowej oraz przyborów szkolnych.Wypłata stypendium następuje po przedstawieniu rachunków potwierdzających dokonanie zakupu.

Stanowisko pytającego: Zdaniem Urzędu Gminy przyznawane przez Gminę stypendium ma charakter pomocy rzeczowej i stanowi formę refundacji poniesionych przez świadczeniobiorcę kosztów zakupu tej pomocy. Wypłacane stypendium szkolne mimo określenia "stypendium" jest pomocą materialną w rozumieniu art.90c ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty. Urząd Gminy traktuje stypendia szkolne jako świadczenie pomocy materialnej w rozumieniu art.21 ust.1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. Z 2000r Nr 14 poz.176 z późn.zm.), a nie jako stypendium o którym mowa w art.21.ust.1 pkt 40b ww. ustawy. Zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów w oparciu o art.21 ust.1pkt.40 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymaga sporządzenia przez Urząd Gminy informacji PIT 8-S, natomiast zakwalifikowanie świadczenia wypłacanego przez Urząd Gminy pod dyspozycję art.21 ust.1 pkt 40b ww. ustawy powodowałoby konieczność sporządzania przez Urząd Gminy informacji PIT 8-S i rozliczania w Urzędzie Skarbowym otrzymanych przez podatników (stypendystów) dochodów.

Ocena stanowiska wnioskodawcy: Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, że zajęte przez jednostkę stanowisko w sprawie jest prawidłowe i znajduje potwierdzenia w przytoczonych poniżej przepisach prawa podatkowego:

Stosownie do art.21 ust.1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r Nr 14, poz.176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym , a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Natomiast zgodnie z treścią art.21 ust.1 pkt 40b stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art.3 ust.2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych ( wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380,00 zł, z zastrzeżeniem ustępu 10. Z treści art.35 ust.10 wynika, że płatnicy stypendiów, o których mowa w art.21 ust.1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (PIT 8-S), i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art.37.

Warunki i zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetów właściwej jednostki samorządu terytorialnego zostały uregulowane w rozdziale 8a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.).W myśl art.90b w/w ustawy uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.Według art.90c ust.1 i 2 pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny, a świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są stypendium szkolne i zasiłek szkolny. Formy i zasady udzielania stypendiów szkolnych a także minimalaną i maksymalną wysokośc stypendiów normuje art.90d.Zgodnie z art.90f Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy materialnej o charakterze socjalnym.Świadczenie pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta (art.90m), wydając decyzję administracyjną (art.90n).

W świetle powyższych przepisów z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wypłacone przez Gminę stypendia szkolne będące świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym, przyznane na podstawie ustawy o systemie oświaty, korzystają ze zwolnienia określonego w art.21 ust.1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej sytuacji płatnik nie ma obowiązku sporządzenia informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT 8-S, gdyż przepis art.35 ust.10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art.21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Zgodnie z powyższym należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj