Interpretacja Urzędu Celnego w Olsztynie
371000-PA1-0550-9/06/DO
z 26 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
371000-PA1-0550-9/06/DO
Data
2006.04.26



Autor
Urząd Celny w Olsztynie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Jaki poziom zwolnienia z akcyzy podatnik powinien stosować w odniesieniu do sprzedaży piwa produkowanego przez inny podmiot? Czy w przypadku, gdy podatnik produkujący piwo sprzedaje jednocześnie piwo zakupione od innych podmiotów, wielkość tej sprzedaży należy wliczać do poziomu sprzedaży kwalifikującej podatnika do zwolnienia określonego par. 21 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego? W jakim trybie podatnik dokonujący sprzedaży piwa sprowadzonego do składu podatkowego w trybie zawieszenia poboru akcyzy może zrealizować przysługujące mu zwolnienie określone w art. 21 ww rozporządzenia? Czy w sposób określony w ust. 2 tj. przez obniżenie należnej akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia, czy też w trybie zwrotu, na pisemny wniosek podatnika, jak stanowi przepis ust. 7?


POSTANOWIENIE

Na podst. art. 14a par.1 i par.4 oraz 217 par. 1 i par. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r, Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika przedstawione w niniejszym uzasadnieniu, w pozycji:

1 - za prawidłowe;

2 - za prawidłowe;

3 - za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, wnioskiem bez numeru z dnia 2 marca 2006r. (data wpłwyu - 8 marca 2006r.), Podatnik zwrócił się o wydanie pisemnej informacji na temat stosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

Spółka będąca producentem piwa jednocześnie do swojego składu nabywa piwo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od niemieckiego browaru. Zarówno Spółka jak i producent niemiecki w poprzednim roku kalendarzowym sprzedawali piwo w ilości kwalifikującej do zastosowania zwolnienia z par. 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 ze zm.); Spólka sprzedała do 70 tys. hl piwa, a niemiecki producent do 150 tys. hl piwa i oba podmioty spełniają kryteria par. 21 ust. 3 ww rozporządzenia Spółka nie wyklucza dokonywania zakupu piwa od innych niezależnych niewielkich browarów spełniających te kryteria, zlokalizowanych w kraju, innych krajach UE lub spoza UE. Spółka stoi na stanowsiku, iż:

1. W przypadku dokonania sprzedaży piwa wyprodukowanego przez inny podmiot, dla ustalenia przysługującego jej zwolnienia tego piwa od akcyzy powinna brać pod uwagę poziom sprzedaży zrealizowany przez producenta. Wprawdzie par. 21 ust. 1 rozporządzenia stanowi, że zwolnienie dotyczy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy sprzedali określoną ilość piwa, jednak Dyrektywa Rady 92/83/EWG z dnia 19.10.1992r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych w art. 4 ust. 1 wyraźnie wskazuje, że możliwość obniżenia stawki ma zastosowanie do piwa produkowanego przez niezależnie małe browary. Ponadto państwa członkowskie muszą przestrzegać, aby obniżone stawki stosowane były na równych prawach dla piwa dostarczanego na ich terytorium z niezależnych małych browarów znajdujących się w innych państwach członkowskich. Tak więc zwolnieniu od akcyzy powinien podlegać podmiot opodatkowania, czyli piwo produkowane przez niezależny mały browar wytwarzający nie więcej niż 200 tys hl piwa rocznie.

2. Przepis par. ust. 1 rozporządzenia uzależnia przysługujące zwolnienie od wielkości sprzedaży dokonanej przez podatnika w roku poprzedzającym rok podatkowy. Wprawdzie opierając się wprost na tym zapisie można uznać, iż podstawą tego kryterium jest wielkość sprzedaży niezależnie od źródła pochodzenia sprzedawanego piwa, jednak kłóci się to z przytoczonymi uregulowaniami Dyrektywy, która wskazuje, że obniżenie podatku można stosować wobec browarów produkujących rocznie do 200 tys hl piwa. Również zróżnicowanie obniżek stawek stosowane przez państwa członkowskie może być uzależnione od wielkości rocznej produkcji. Wszystkie zapisy Dyrektywy kładą nacisk na powiązanie prawa do obniżenia akcyzy z pochodzeniem piwa, dzięki czemu w efekcie wspierają rozwój małych browarów, a wskazując jako kryterium stosowania obniżek wielkość produkcji, a nie sprzedaży, unikają obciążenia innego małego browaru pośredniczącego w sprzedaży konsekwencjami tego wsparcia. W tej sytuacji Spółka uważa, że wielkość produkcji, a nie sprzedaży, unikają obciążenia innego małego browaru pośredniczącego w sprzedaży konsekwencjami tego wsparcia. W tej sytuacji Spółka uważa, że wielkość sprzedaży piwa produkowanego przez inne podmioty nie powinna być brana pod uwagę przy ustalaniu poziomu sprzedaży uprawniającej do zastosowania zwolnienia piwa z akcyzy w określonej w rozporządzeniu kwocie.

3. Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku zakupu piwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, właściwym trybem realizacji zwolnienia jest obniżenie należnej po sprzedaży kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia, tak jak przewiduje par. 21 ust. 2 rozporządzenia. Zastosowanie w odniesieniu do składu podatkowego trybu określonego w par. 21 ust. 6-9 rozporządzenia w przypadku nabyciaw wewnątrzwspólnotowego lub importu piwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie może mieć miejsca, gdyż z treści przepisów wynika, że odnosi się do transakcji w których z chwilą zakupu powstaje obowiązek podatkowy, który nie podlega zawieszeniu. Zawieszenie poboru akcyzy powoduje, że w terminie 30 dni od dnia zakupu podatnik nie mógłby przedstawić wymaganego dowodu zapłaty akcyzy, jeżeli nie sprzedałby sprowadzonego piwa w ciągu 5 dni od przyjęcia dostawy. Uregulowania ustawy o podatku akcyzowym wskazują, że istotą funkcjonowania składu podatkowego jest umożliwienie podatnikowi zapłaty akcyzy w ciągu 25 dni po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, co następuje z chwilą sprzedaży piwa odbiorcom. Wszystkie przepisy dotyczące sposobu rozliczenia akcyzy traktują skład podatkowy odmiennie od pozostałych podatników. Rozporządzenia jako akt niższej rangi nie może proceduralnie ograniczać tego prawa, a tak by się stało, gdyby dla zachowania terminu określonego w procedurze zwrotu akcyzy podatnik był zmuszony dokonywać zapłaty akcyzy przed sprzedażą sprowadzonego piwa. Brak regulacji w kwestii procedury realizacji przysługującego zwolnienia dla specyficznej sytuacji, jaka zachodzi przy transkacjach prowadzonych przez skład podatkowy, nie może działać na niekorzyść podatnika. Jednocześnie Spółka zauważa, że rozliczenie kwoty zwolnienia poprzez obniżenie kwoty podatku należnego jest jedynym możliwym w tym przypadku rozwiązaniem, gdyż ewentualne przyjęcie zasady składania wniosku o zwrot akcyzy po dokonaniu sprzedaży oznaczałoby w skrajnym przypadku konieczność składania takich wniosków codziennie. Spółka stoi więc na stanowisku, że realizacja zwolnienia w trybie ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego nie powinna mieć zastosowania w żadnych transakcjach realizowanych przez skład podatkowy w prcedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Ad. 1/ Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w par. 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 ze zm.), zwolnienie od akcyzy odnosi się do:

- podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy sprzedali określone ilości piwa i są prawnie i ekonomicznie niezależni od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa, niewytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców,

- dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu piwa, którzy przedstawią zaświadczenie władz skarbowych właściwych dla zagranicznego producenta piwa, że piwo pochodzi od producenta spełniającego następujące warunki: producent jest prawnie i ekonomicznie niezależny od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiada miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa, niewytwarza piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców oraz ilość produkowanego przez niego piwa nie przekracza wskazanych wielkości.

Wskazania Dyrektywy Rady 92/83/EWG są tym samym w pełni respektowane, gdyż zwolnienie od akcyzy faktycznie dotyczy piwa produkowanego przez tzw. "małe lokalne browary", przy czym podatnikami krajowymi, którzy o zwolnienie z akcyzy na mocy par. 21 rozporządzenia mogą się ubiegać są: producenci krajowi, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz importerzy. W przypadku, gdy podatnik będąc składem podatkowym krajowym produkującym piwo do wielkości i na warunkach wskazanych w par. 21 ust. 1, 3 i 4 jest również nabywającym wewnątrzwspólnotowo lub importerem piwa, którego producentem jest podmiot zagraniczny spełniający warunki wymienione w par. 21 ust. 1, 3 i 6 ww rozporządzenia, może korzystać ze zwolnienia zarówno z tytułu własnej produkcji piwa, jak i nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz importu.

Ad. 2/ Analiza uregulowań zawartych w par. 21 ww rozporządzenia prowadzi do wniosku, iż przedmiotem zwolnienia od akcyzy jest piwo produkowane przez tzw. "małe lokalne browary". Jeżeli producent krajowy i zagraniczny spełnia kryteria wymienione w par. 21 ust. 1, 3, 4, 6 to piwo będzie korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Jak już wskazano wyżej, w przepisie tym wyraźnie rozróżniono sytuacje prawno-podatkowe podatników mogących ubiegać się o to zwolnienie, czyli - producentów krajowych, dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importerów. Należy tu zaznaczyć, że limity dotyczące wielkości produkcji i sprzedaży w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy odnoszą się do producentów piwa - tak krajowych, jak i zagranicznych - i minister finansów nie wprowadził zapisów umożliwjaących niejako sumowanie produkcji i sprzedaży piwa pochodzącego z różnych browarów, bowiem byłoby to sprzeczne z ww Dyrektywą. Tak więc w przypadku, gdy podmiot jest równocześnie producentem krajowym piwa uprwanionym do stosowania analizowanych zwolnień od akcyzy, jak i dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu piwa, to korzysta z tych zwolnień w odniesieniu do własnej produkcji, jak i z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu. Jeżeli nabycie wewnątrzwspólnotowe (import) dotyczy piwa produkowanego przez różne browary, które spełniają kryteria par. 21 ust. 1, 3 i 6 ww rozporządzenia, to w odniesieniu do każdej przesyłki piwa - do wysokości limitów - podatnik może ubiegać się o zwolnienie z akcyzy.

Ad. 3. Na podstawie art. 25 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) zwolnienie od akcyzy stosuje się m.in., gdy wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej, przy czym może być ono całkowite lub częściowe, jak również realizowane przez zwrot akcyzy. Ponadto artykułem tym minister finansów otrzymał delegację do wydania rozporządzenia określającego szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu wyrobami akcyzowymi, przeznaczenie tych wyrobów oraz możliwość sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego, a także wpływu czynników losowych i sił wyższych na powstanie ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Przywołane wcześniej rozporządzenie dotyczące zwolnień od podatku akcyzowego nie wykracza poza ramy tej delegacji.

W par. 21 ust. 2 wskazano, że podatnicy będący producentami piwa zwolnienie realizują przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia. Natomiast dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego i importerzy na podstawie par. 21 ust. 6 i 7 mogą ubiegać się o zwrot akcyzy.

O ile więc kwota zwolnienia w obu przypadkach jest taka sama, to procedura stosowania zwolnienia została określona odmiennie.

W par. 21 ust. 6 ww rozporządzenia wskazano, iż o zwrot akcyzy - do wysokości wskazanych limitów - mogą ubiegać się dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importerzy. Wniosek o zwrot akcyzy należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 30 dni od dnia dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu (par. 21 ust. 7). Nie należy jednakże tego wymogu utożsamiać z obowiązkiem wyprowadzenia ze składu podatkowego tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. z koniecznością natychmiastowej płatności podatku, gdyż w ust. 9 wskazano, iż zwrotu akcyzy dokonuje się w terminie 30 dni, po dołączeniu do wniosku dokumentu ADT oraz dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy. Reasumując, składanie wniosku o zwrot akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu piwa pochodzącego z tzw. małych browarów w terminie 30 dni należy traktować jako rozpoczęcie tej procedury. Należy przy tym zaznaczyć, iż w analizowanych przepisach nie wskazano, w jakim terminie wniosek należy uzupełnić o dokument ADT i dokument potwierdzający zapłatę akcyzy. Nie dokonano tego zapewne z uwagi na różne możliwości prawne zachowań podatnika - podatnik może wsyłać to piwo do innego składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i wycofać swój pierwotny wniosek o wymagane dokumenty. W tej sytuacji właściwy naczelnik urzędu celnego zwrotu akcyzy dokonuje w terminie 30 dni od dnia uzupełnienia pierwotnego wniosku.

Mając na względzie powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie stoi na stanowisku, iż wytyczne Dyrektywy Rady 92/83/EWG wiążące prawo do zwolnień od akcyzy z pochodzeniem piwa zostały ujęte w par. 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. Szczegółowe uregulowanie trybów korzystania z przedmiotowego zwolnienia wynika z konieczności respektowania pozostałych wymogów unijnych, w tym m.in. obowiązku dopilnowania przez państwa członkowskie, by kwoty zwracanej akcyzy i inne ulgi były zasadne.

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj