Interpretacja Urzędu Celnego w Olsztynie
371000-PA1-0550-8/06/DO
z 10 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
371000-PA1-0550-8/06/DO
Data
2006.04.10



Autor
Urząd Celny w Olsztynie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy podczas transportu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, dopuszczalna jest zmiana środka transportu oraz przeładunek wyrobów z cystern kolejowych na autocysterny pod nadzorem pracowników szczególnego nadzoru podatkowego?


POSTANOWIENIE

Na podst. art. 14a par. 1 i par. 4 oraz art. 217 par. 1 i par. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie

postanawia

uznać stanowisko Podatnika przedstawione w niniejszym uzasadnieniu za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Na podst. art. 14a Ordynacji podatkowej, wnioskiem bez numeru z dnia xxx (data wpływu - xxxx), Podmiot zwrócił się o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

Podatnik posiada status składu podatkowego. Surowce służące do wytwarzania produktów gotowych o symbolu PKWiU 23.20.17-00.20, kodzie CN 27101955, mogą być dostarczone do składu podatkowego tylko autocysternami, jednak ich nabycie może odbywać się wyłącznie przy użyciu cystern kolejowych, stąd zachodzi konieczność przeładunku tych wyrobów z cystern kolejowych na autocysterny, bez zamykania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Podatnik ma możliwość dokonania tego przeładunku na bocznicy kolejowej dzierżawionej przez xxxxxxx a firma ta nie posiada zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Podatnik stoi na stanowisku, że surowce wysłane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy transportowane cysternami kolejowymi do stacji w xxxxx na bocznicę dzierżawioną przez xxxxx mogą być przeładowane na autocysterny w obecności pracowników komórki szczególnego nadzoru podatkowego. Informacje o przeładunku zostaną określone przez wysyłającego w dokumencie ADT. Po zdjęciu zabezpieczeń urzędowych z cystrn kolejowych surowce zostaną przepompowane na autocysterny, które również otrzymają zamknięcia urzędowe, po czym zostaną skierowane na wagę celem ustalenia ilości produktu. Ważenie spełni rolę sprawdzenia ilości wyrobu znajdującego się w cysternie kolejowej, jak również umożliwi określenie ilości wyrobu przyjmowanego na skład podatkowy.

Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

W ustawie w z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), w art. 26 wymienione są przypadki, w których pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest lub może być zawieszony. Na podst. art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju. Nadto zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy, m.in. przyjmowanie, magazynowanie i wysyłka wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się w składzie podatkowym. Zgodnie z par. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 ze zm.), wyroby akcyzowe zharmonizowane przemieszczane na terytorium kraju pomiędzy składami podatkowymi, nie mogą być dostarczane do innego miejsca niż wskazane w dokumencie towarzyszącym, bez dokonania zmiany. Stosownie do par. 7 ww rozporządzenia zmianę miejsca przeznaczenia może wprowadzić w administracyjnym dokumencie towarzyszącym tylko prowadzący skład podatkowy, który dokument taki wystawił. Na podstawie zaś art. 28 ust. 1 pkt 5 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku niedostarczenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego do miejsca przeznaczenia.

Reasumując należy uznać, iż dostarczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do miejsca, które nie jest składem podatkowym, a w którym dokonywany będzie ich przeładunek, stanowi naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie informuje, że zgodnie z par. 13 ust. 1 pkt 2 i ust 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01 marca 2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz.U. Nr 35, poz. 312 ze zm.), w przypadku przeładunku paliw silnikowych, olejów opałowych, do podmiotu prowadzącego taką działalność średnioroczny okres składowania w danym magazynie wynosi min. 2 dni.

Jak wynika z powyższego, podmiot nie będący jednocześnie składem podatkowym, nie jest podmiotem uprawnionym w myśl przepisów o podatku akcyzowym do przyjmowania, magazynowania, przeładunku i wysyłania paliw silnikowych, olejów opałowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W dokumencie ADT wskazany jest skłąd podatkowy, do którego wyrób akcyzowy zharmonizowany jest przemieszczany. Jeżeli zachodzi konieczność jego przeładunku i wyrób ten nadawany jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, to w dokumencie ADT należy wskazać skład podatkowy magazynowy, gdzie nastąpi przeładunek cystern. Czynność przeładunku mierozłącznie związana jest z przyjmowaniem, magazynowaniem i wydawaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a takie czynności w odniesieniu do wyrobów korzystających z procedury zawieszenia poboru akcyzy mogą być podejmowane wyłącznie w składzie podatkowym, zatem dokonywanie czynności innych niż wymienione w art. 26 ustawy o podatku akcyzowym, w odniesieniu do wyrobów akcyzowych objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, skutkuje zakończeniem tej procedury, gdyż jej warunki narusza podmiot zobowiązany do niezwłocznego wprowadzenia wyrobu do składu podatkowego wskazanego w dokumencie ADT. Jeżeli koniecznym jest przeładunek wyrobu w dokumencie ADT należy wskazać jako odbiorcę skład podatkowy magazynowy, gdzie przeładunek winien się odbyć

Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj