Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-148-1/06/07
z 21 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-148-1/06/07
Data
2007.03.21



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
nagroda rzeczowa
obowiązek podatkowy
podatek od towarów i usług
program partnerski


Pytanie podatnika
Czy przy transakcji polegającej na wymianie zgromadzonych punktów na nagrody w ramach programu partnerskiego Podatnik zobowiązany jest do naliczenia i odprowadzenia podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) – Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 21 grudnia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług polegających na pozyskiwaniu uczestników do programu partnerskiego – stwierdza, że stanowisko Strony jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 grudnia 2006 r. w kancelarii tut. Urzędu Skarbowego złożono wniosek z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w kwestii opodatkowania usług polegających na pozyskiwaniu uczestników do programu partnerskiego.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Głównym przedmiotem działalności Podatnika jest pozyskiwanie uczestników do programu partnerskiego „....”. W ramach tego programu uczestnicy otrzymują karty, przy pomocy których, za dokonanie zakupu towarów lub usług u partnera, gromadzą punkty. Po zebraniu odpowiedniej ilości punktów każdy uczestnik programu ma prawo do wymiany zebranych punktów na nagrody wyszczególnione w katalogu. Zakup nagród i wymiany punktów na nagrody dokonuje operator, czyli Podatnik. Przy nabyciu ww. nagród odlicza On VAT. W umowie pomiędzy partnerem a operatorem jest zapis, że za każdy zgromadzony przez uczestnika punkt operator wystawia partnerowi fakturę VAT (wartość jednego punktu wynosi 2 gr. netto). Z tych środków finansowany jest zakup nagród.

Pytanie Podatnika

Czy przy opisanej transakcji polegającej na wymianie zgromadzonych punktów na nagrody w ramach programu partnerskiego Podatnik zobowiązany jest do naliczania i odprowadzania podatku od towarów i usług?

Stanowisko Podatnika

Wymiana punktów na nagrody – zdaniem Podatnika – nie rodzi obowiązku naliczania i odprowadzania podatku VAT, ponieważ jest on naliczany w momencie wystawienia faktury na operatora za zgromadzone punkty.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Strony w jej indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego wynika, iż co do zasady dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy jest dostawą odpłatną. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątki, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, który stanowi, iż przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W opisanym przypadku nie zostaje wypełniona hipoteza cytowanego przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli Podatnik otrzymuje wynagrodzenie za przekazane towary. Jednak podatek należny z tytułu wykonania ww. czynności powinien być wykazany w fakturze wystawionej na rzecz zleceniodawcy. Podatnik w ramach rozliczeń z partnerem powinien wystawiać na rzecz partnera fakturę opiewającą na wartość świadczonej usługi organizacji programu partnerskiego, w ramach której kwota wynagrodzenia Podatnika wskazana łącznie, będzie pochodną kosztów organizacji programu, tj. wartości przekazanych towarów i usług oraz „marży” Podatnika. Tymczasem przedmiotem faktury załączonej do wniosku z dnia 21 grudnia 2006 r. są m.in. „naliczone punkty”.

Stosownie do regulacji art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie natomiast z regulacją § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
4) nazwę towaru lub usługi;
5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
8) stawki podatku;
9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Mając na uwadze powyższe, prawidłowo wystawiona faktura powinna zawierać co najmniej elementy wymienione w § 9 ww. rozporządzenia. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej) który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Faktura winna odzwierciedlać prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli winna stwierdzać fakt sprzedaży określonych towarów lub usług. Stosowanie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej – art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony, należy stwierdzić, że z treści załączonej faktury nie wynika co jest jej faktycznym przedmiotem. Faktura nie dokumentuje wprost czynności przekazania towaru wykonywanej w ramach świadczonej usługi.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Podatnika we wniosku z dnia 21 grudnia 2006 r. jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj