Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zgierzu
I-1/415/4/07
z 23 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I-1/415/4/07
Data
2007.02.23



Autor
Urząd Skarbowy w Zgierzu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
fundusz unijny
księga przychodów i rozchodów
pomoc


Pytanie podatnika
  1. Czy wsparcie finansowe oferowane w ramach projektu jest opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy opodatkowanie dotyczy jedynie części wsparcia finansowego pochodzącego ze środków publicznych tzn. wspólnotowych i budżetu państwa?


Pismem z dnia 19.12.2006r. zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania dotacji w postaci podstawowego wsparcia pomostowego i jednorazowego wsparcia inwestycyjnego na rozwój działalności dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorcy.

Wniosek został przez Pana uzupełniony pismem z dnia 11.01.2007r. ( data wpływu 12.01.2007r. ) o własne stanowisko w sprawie, do którego załączył Pan pismo organizatora projektu. Ponadto w dniu 24.01.2007r. przedłożył Pan umowę o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego, zawartą w dniu 18.09.2006r. z Fundacją Studiów Europejskich - Instytut Europejski z siedzibą w #163;odzi, oraz wzór umowy o udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pan beneficjentem projektu - przedsięwzięcia pod nazwą "Przedsiębiorca to także Ty - poprzez szkolenia i doradztwo do profesjonalnej działalności gospodarczej w wybranych gminach powiatu zgierskiego", realizowanego przez Fundację Studiów Europejskich - Instytut Europejski w #163;odzi, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości. W ramach tego projektu oferowana jest pomoc finansowa w formie wsparcia pomostowego oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorcy. Podstawowe wsparcie pomostowe przysługuje przez okres 6 miesięcy, które wypłacane jest w równych ratach miesięcznych wynoszących 700,00 zł. Natomiast wysokość jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności wynosi maksymalnie 20.000,00 zł. Zgodnie z Ramowymi Wytycznymi dla beneficjentów i Instytucji Wdrażających, dofinansowanie kosztów wsparcia pomostowego przekazywanego Beneficjentom Ostatecznym projektu pokrywane jest :

  • ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości nie większej niż 75% wydatków kwalifikowanych,
  • z krajowych środków publicznych (rezerwa celowa będąca w gestii ministra właściwego) w wysokości nie większej niż 25% wydatków kwalifikowanych.

Ponadto dofinansowanie kosztów jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności gospodarczej pochodzi :

  • ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowych środków publicznych (rezerwa celowa będąca w gestii ministra właściwego),
  • ze środków własnych Beneficjenta Ostatecznego w wysokości nie mniejszej niż 25% wydatków inwestycyjnych.

Wątpliwości Pana budzi zagadnienie dotyczące opodatkowania w/w dotacji tzn. :

  1. czy wsparcie finansowe oferowane w ramach projektu opodatkowane jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. czy opodatkowanie to dotyczy jedynie części wsparcia finansowego pochodzącej ze środków publicznych tzn. wspólnotowych i budżetu państwa ?

Wobec przedstawionych okoliczności faktycznych zdaniem Pana należy opodatkować część dotacji pochodzącej ze środków budżetu państwa, czyli 25% kwoty wsparcia pomostowego oraz 25% kwoty wsparcia inwestycyjnego. Obecnie otrzymywane wsparcie pomostowe w wysokości 700,00 zł miesięcznie rozlicza Pan opodatkowując 25% dotacji, tj. kwotę 175,00 zł, wg skali podatkowej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.

Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Obejmują one m.in. Europejski Fundusz Społeczny. Fundusz ten został powołany w celu wspierania wspólnotowej polityki społecznej. Finansuje działania państw członkowskich w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich, ponadto umożliwia pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich.

Zasady koordynacji i współdziałania organów administracji rządowej, organów administracji samorządowej partnerów społecznych i gospodarczych, zasady współdziałania z instytucjami Wspólnot Europejskich oraz organizacjami międzynarodowymi określa ustawa z dnia 20.04.2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.). Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22.06.2004r. w sprawie przyjęcia Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 149, poz. 1567) przyjęto Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 stanowiący załącznik tegoż rozporządzenia.

Przedmiotowa umowa realizowana jest w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 03.12.2004r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości (Dz. U. z 2004r. Nr 267, poz. 2655 ze zm.), które określa szczegółowe warunki i tryb udzielania mikroprzedsiębiorcy pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości w ramach działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 01.07.2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 ( Dz. U. Nr 166, poz. 1745 ), zwanej dalej "pomoc¹".

Należy również wskazać, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 03.12.2004r. pomocy udziela się na działalność oraz pomoc jest udzielana w formie dotacji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli :

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego Ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi zatem być spełnienie łącznie dwóch przesłanek, tj.:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w w/wym. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Pomoc, jaką Pan otrzymuje, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe otrzymywane przez Pana nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej. Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowania zwolnienie określone cytowanym wyżej przepisem art.21 ust.1 pkt 46 ustawy podatkowej. Zwolnienie na podstawie tegoż przepisu uwarunkowane jest bowiem pochodzeniem dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z budżetu Unii Europejskiej.

Przychody podatników podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą zostały określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a -22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ponadto w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a w/pow. ustawy do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza si#234; zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy podatkowej, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl przepisu spełniać następujące warunki :

  • być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia przychodu albo zachowania źródła przychodów,
  • nie może znajdować się w katalogu kosztów nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy.
  • W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy podatkowej, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art.23 omawianej ustawy.

    Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

    Mając na uwadze w/w przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy uznać, że otrzymane przez Pana środki finansowe nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku przeznaczenia otrzymanej przez Pana pomocy, tj. wsparcia finansowego w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej, na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, wydatki poniesione na ich nabycie - stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie są kosztami uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą stanowiły przychodów podatkowych - w myśl przepisów art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy podatkowej. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych - zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy podatkowej - nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Comiesięczna dotacja pomostowa, stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie stanowić przychód podatkowy i tym samym podlegać wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 8. Z kolei wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 1 w/w ustawy i będą podlegały wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 14.

    Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w Pana wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu nie potwierdza Pana stanowiska w sprawie i uznaje je za nieprawidłowe.

    Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

    Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj