Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-25/06
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-25/06
Data
2006.10.31



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy
samochód osobowy


Pytanie podatnika
Czy prawidłowo ustaliliśmy, że w związku z art. 80 ust. 2 i 3 sprzedaż samochodów dla klientów posiadających siedziby (adresy zamieszkania) na terytorium Wspólnoty Europejskiej, pomimo zarejestrowania samochodu (w celu wywozu) będzie dostawą wewnątrzwspólnotową i nie będzie powstawał obowiązek podatkowy w akcyzie?


Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z 25 lipca 2006 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 31 lipca 2006 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 31 lipca 2006 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Z ww. pisma wynika, iż Spółka jest autoryzowanym dealerem samochodów X a rodzajem przeważającej działalności jest sprzedaż detaliczna pojazdów mechanicznych, obsługa i naprawa pojazdów mechanicznych. W ramach tej działalności Spółka zamierza sprzedawać samochody osobowe do krajów Wspólnoty Europejskiej, które będą w celu wywozu zarejestrowane przez kupujących w Polsce a następnie wyjadą do kraju UE, gdzie zostaną przerejestrowane. Z kontekstu pisma Spółki wynika, że samochody zarejestrowane przez kupujących będą przez nich samych wywożone co jest istotne w niniejszej sprawie. Podatnik zwrócił się do tut. organu z następującym pytaniem: Czy prawidłowo ustaliliśmy, że w związku z art. 80 ust. 2 i 3 sprzedaż samochodów dla klientów posiadających siedziby (adresy zamieszkania) na terytorium Wspólnoty Europejskiej, pomimo zarejestrowania samochodu (w celu wywozu) będzie dostawą wewnątrzwspólnotową i nie będzie powstawał obowiązek podatkowy w akcyzie?

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym należy wyróżnić dwie odrębne sytuacje. Pierwszą z nich jest sprzedaż samochodów - jak wynika z wniosku - na rzecz nabywców z innych państw członkowskich, natomiast drugą jest kwestia tymczasowej rejestracji przez nabywców samochodów na terytorium kraju w celu ich dalszego wywozu do innego państwa członkowskiego, do której tut. organ ze względu na właściwość rzeczową nie może się odnieść. W związku z powyższym należy zauważyć, iż stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami), przez terytorium Wspólnoty Europejskiej ustawodawca rozumie terytorium kraju, jak również terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej. Z kolei warunkiem koniecznym zaistnienia dostawy wewnątrzwspólnotowej jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, na co wskazuje art. 2 pkt 10 przedmiotowej ustawy.

Zgodnie z art. 80 ust 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikami akcyzy od samochodów są:
1) podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;
2) importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.
Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje:
1) w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu;
2) w przypadku importu - z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego;
3) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zatem w/w przepisy nie odnoszą się do dostawy wewnątrzwspólnotowej. Przepisy te regulują m.in. sprzedaż samochodów niezarejestrowanych na terytorium kraju. Dla potrzeb analizy przedmiotowego wniosku, należy stanowczo odróżnić dostawę wewnątrzwspólnotową samochodu osobowego, o której mowa powyżej, od sprzedaży samochodu dokonanej na terytorium kraju obywatelowi państwa członkowskiego, która podlega opodatkowaniu akcyzą jako sprzedaż w kraju. W przypadku sprzedaży przez Spółkę samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju nabywcy samochodu, który nabędzie prawo rozporządzania tym samochodem jak właściciel i dokona sam jego wywozu, tj. przemieszczenia z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, wobec Spółki powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu sprzedaży samochodu przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek ten powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania. W takim przypadku, zgodnie z art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy oraz jest obowiązany do obliczenia i zapłaty akcyzy za ww. okresy. Dokonując rozliczenia podatku akcyzowego zgodnie z art. 79 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Natomiast w przypadku sprzedaży przez Spółkę samochodu osobowego zarejestrowanego na terytorium kraju nabywcy samochodu, który nabędzie prawo rozporządzania tym samochodem jak właściciel i dokona sam jego wywozu do innego państwa członkowskiego, nie będzie powstawał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, bowiem przepis art. 80 ust. 2 w/w ustawy nie wymienia wśród podatników akcyzy za samochody, podmiotów dokonujących sprzedaży samochodów zarejestrowanych na terytorium kraju.

Reasumując, w obu przedstawionych wyżej przypadkach sprzedaży dokonanej przez Spółkę samochodu osobowego na terytorium kraju nabywcy samochodu z innego kraju członkowskiego, nie będzie można potraktować jako dostawy wewnątrzwspólnotowej dokonywanej przez Spółkę natomiast w przypadku sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą rejestracją będzie więc powstawał obowiązek podatkowy w akcyzie. Jednak przemieszczenie samochodu osobowego z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego może być uznane za dostawę wewnątrzwspólnotową ale dokonywaną przez ten podmiot, który dostarcza przedmiotowy wyrób lub na czyją rzecz taką dostawę dokonano.Reasumując, w opisywanej przez Państwa sytuacji będziemy mieli do czynienia z dostawą wewnątrzwspólnotową dokonywaną przez klientów posiadających siedziby (adresy zamieszkania) na terytorium innych krajów członkowskich. Ponadto tut. Organ uprzejmie informuje, że w myśl art. 77 ust. 3 ustawy zwrot akcyzy przysługuje wyłącznie temu podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot akcyzy następuje na wniosek podmiotu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj