Interpretacja Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Lubelskim
PP/443-7/2007
z 23 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-7/2007
Data
2007.03.23



Autor
Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
najem
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy będę zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług od środków trwałych wyłączonych przeze mnie z produkcji a następnie wynajętych innemu podmiotowi gospodarczemu


POSTANOWIENIE w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Stosownie do postanowień art. 14a § 4 w związku z art.14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w T. po zapoznaniu się ze stanowiskiem Pana zawartym we wniosku z dnia 6 lutego 2007 r. orzeka w następujący sposób :

stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia

W dniu 6 lutego 2007 r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego:" Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna , w zakresie objętym wpisem do ewidencji działalności gospodarczej: produkcja, sprzedaż pieczywa, handel artykułami przemysłowymi, wynajem lokali użytkowych, handel obwoźny pod firmą Piekarnia . Opłacam podatek dochodowy na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, który rozliczam przy pomocy podatkowej księgi przychodów i rozchodów wraz z ewidencjami towarzyszącymi, jestem także zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. W swojej działalności wykorzystuję szereg składników majątkowych, w tym – stanowiące środki trwałe przedsiębiorstwa: samochody, osobowe, samochody ciężarowe, budynek piekarni, kioski, kasy fiskalne, maszyny i urządzenia służące do wyrobu pieczywa. W/w środki były lub są nadal amortyzowane i stanowią koszty uzyskania przychodu. Faktyczne wykonanymi czynnościami w firmie jest wyrób i sprzedaż pieczywa w punktach handlowych jak i w formie handlu obwoźnego. Obecnie z ważnych przyczyn obiektywnych noszę się z zamiarem " zawieszenia" produkcji pieczywa, jednak nie będę likwidował działalności gospodarczej. Dokonam zmiany we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej uzupełniając ją o świadczenie usług najmu. Budynek piekarni wraz ze sprzętem : maszynami do produkcji pieczywa jak i samochodami stanowiącymi środki trwałe zamierzam wynająć by pokryć ponoszone koszty utrzymania. W tym celu zostanie zawarta umowa najmu. Zgodnie z art. 659 K.C. ( Dz. U. Nr 16 poz. 93 z późń zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. W moim przypadku okres najmu wyniesie od 3 do 5 lat. " Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny zwraca się Pan z następującym zapytaniem w zakresie podatku od towarów i usług: Czy będę zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług od środków trwałych wyłączonych przeze mnie z produkcji a następnie wynajętych innemu podmiotowi gospodarczemu zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 i art. 14 ust. 3?

Odnosząc się do stanu faktycznego jak wyżej przedstawiono następujące stanowisko – cyt. „ Pozostaję w przekonaniu, że zaprezentowany przebieg wydarzeń i ich skutki podatkowe mają swoje osadzenie w obowiązujących przepisach prawa. Regulacje odnoszące sie do poruszanych zagadnień zawarte są w różnych aktach prawnych. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodami z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy , poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarcza. Fakt czasowego zaprzestania osiągania przychodów z wyrobu i sprzedaży pieczywa nie świadczy o jej likwidacji i nie zwalnia podatnika od konieczności zachowania i przestrzegania ciążących na nim obowiązków wynikających z przepisów ustawy. Mając na uwadze powyższe, należy uznać, z przychody z tytułu najmu będą stanowiły przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Warunkiem takiego rozliczenia najmu jest pozostawienie w ewidencji działalności gospodarczej jako przedsiębiorca oraz wpisanie w tejże ewidencji w Urzędzie Miasta rodzaju prowadzonej działalności w zakresie najmu. Dla celów podatku od towarów i usług VAT, będę wystawiał faktury VAT dokumentujące najem, gdyż jestem podatnikiem VAT czynnym. Zawieszeniu wyrobu i sprzedaży pieczywa nie będzie towarzyszył remanent likwidacyjny, gdyż nie będzie zgłoszony fakt zaprzestania działalności gospodarczej naczelnikowi urzędu skarbowego. Problem związany jest z faktem nie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (t.j. wyrobu i sprzedaży pieczywa) przez okres 10 miesięcy. Powyższy aspekt moim zdaniem związany jest z nie wykonaniem czynności podlegających opodatkowaniu w związku z zaprzestaniem przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osoba fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W moim przypadku będę nadal wykonywał czynności podlegające i opodatkowaniu z tytułu najmu. Powyższe wyjaśnienie wskazuje na fakt, że nie jestem zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług od środków trwałych po upływie 10 m-cy.”

Mając na względzie treść przepisu art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa oraz przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm..) zwanym niżej „ podatkiem VAT ” tj: - art. 14 ust. 1 stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku: 1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej; 2) zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.- art. 14 ust. 3.  stanowi : przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy.- art. 14 ust 5.  stanowi, że w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani: 1) sporządzić spis z natury w terminie 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, oraz 2) zawiadomić o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia zakończenia tego spisu.art. 15.  ust 1.  stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. 2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w T.dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska w kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży pieczywa jako czynny podatnik VAT . Do prowadzenia tej działalności wykorzystuje Pan nabyte środki trwałe w postaci budynku piekarni wraz z maszynami do produkcji chleba, kioski, kasy fiskalne oraz samochody ciężarowe i osobowe. Obecnie nosi się Pan z zamiarem zawieszenia prowadzenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w zakresie produkcji i sprzedaży chleba i wynajęcia środków trwałych osobom trzecim za wynagrodzeniem, na podstawie umowy najmu, bez likwidacji działalności gospodarczej. Mając na uwadze przedstawiony przez Pana stan faktyczny w kontekście wyżej wymienionych przepisów ustawy o podatku VAT ustalono, że ustawa o podatku VAT nie definiuje pojęcia zawieszenia działalności, a zatem należy się posłużyć jego powszechnym znaczeniem językowym, które nie jest tożsame z zaprzestaniem, likwidacją działalności i oznacza czasowe, okresowe powstrzymanie się od prowadzenia działalności gospodarczej, bez zamiaru jej likwidacji. Zawieszenie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu nastąpi w zakresie produkcji i sprzedaży pieczywa, natomiast w dalszym ciągu wykonywał będzie Pan czynności opodatkowane podatkiem VAT w zakresie usług najmu. Jako czynny podatnik VAT będzie Pan wystawiał faktury VAT w celu potwierdzenia dostawy usług najmu. A zatem w przedmiotowej sprawie nie ma mowy o likwidacji działalności gospodarczej, nastąpi tylko zaprzestanie wykonywania czynności w zakresie produkcji i sprzedaży pieczywa, a następnie nastąpi rozpoczęcie wykonywania czynności w zakresie usług najmu środków trwałych. Należy jednak zaznaczyć, że wykonywanie czynności w zakresie usług najmu musi nastąpić przed upływem 10 miesięcy od chwili zaprzestania wykonywania czynności w zakresie produkcji i sprzedaży. Stosownie do art. 14 ust.1 ustawy o podatku VAT obowiązek sporządzenia spisu z natury i opodatkowania towarów własnej produkcji i towary, które po nabycie nie były przedmiotem dostawy, powstaje w sytuacji zaprzestania wykonywania przez podatnika o którym mowa w art. 15 wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6 do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Przepis art. 14 ust. 3 stanowi, iż przepis ust.1 art. 14 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Odnosząc wyżej przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego, obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów nie powstanie. Należy jednak zauważyć, że w sytuacji, gdy w przedmiotowej sprawie najem środków trwałych nastąpi po upływie 10 miesięcy od chwili zaprzestania prowadzenia działalności w zakresie produkcji i sprzedaży pieczywa, będzie Pan obowiązany sporządzić spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu , zwanej dalej „ spisem z natury” stosownie do przepisu art. 14 ust. 3 ustawy o podatku VAT. Spis z natury podatnicy są obowiązani dokonać w terminie 14 dni licząc od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz zawiadomić o dokonanym spisie z natury o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dnia, licząc od dnia zakończenia tego spisu stosownie do art. 14 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy o podatku VAT. Ponadto spis z natury winien zawierać zestawienie towarów w stosunku, do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy o podatku VAT . Niniejsza interpretacja :dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku jak wyżej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.,nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj