Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR1/423/173/06/MK
z 23 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR1/423/173/06/MK
Data
2007.03.23



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
banki
fundusz celowy
fundusz własny
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy przekazanie środków funduszu celowego wynikające z podziału zysku tego funduszu na zasilenie funduszu zapasowego Banku, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz na nagrody dla pracowników, nie rodzi obowiązku zapłaty podatku dochodowego.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 28.12.2006r., nr DFK-064-901/2006/JW o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy przekazanie środków funduszu celowego wynikające z podziału zysku tego funduszu na zasilenie funduszu zapasowego Banku, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz na nagrody dla pracowników, nie rodzi obowiązku zapłaty podatku dochodowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że w Banku (dalej jako B.) na mocy szeregu ustaw utworzone zostały różnego rodzaju fundusze celowe. Fundusze te stanowią wyodrębnione sektory działalności Banku. Ich zadaniem jest wykonywanie na rzecz ustawowo wskazanych beneficjentów usług na zasadach preferencyjnych, albo też przekazywanie ustawowo wskazanym beneficjentom świadczeń różnego rodzaju, w szczególności świadczeń o charakterze pieniężnym. Bank prowadzi dla funduszy wyodrębnioną księgowość i sporządza dla nich bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzące w skład sprawozdania finansowego B. Dochody B. generowane poprzez większość z funduszy celowych zostały zwolnione z opodatkowania, pod warunkiem, iż zostaną one przeznaczone na realizację celów wskazanych w przepisach konkretnie fundusze kreujących. W sytuacji kiedy ze środków danego funduszu zostałby sfinansowany wydatek, o którym nie ma mowy w treści przepisów powołujących fundusze do życia, Bank powinien rozpoznać przychód do opodatkowania i odprowadzić stosowną płatność podatkową do właściwego urzędu skarbowego, na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Bank pozyskuje środki pieniężne na zasilenie funduszy celowych z różnego rodzaju źródeł, w szczególności są to dotacje budżetowe. B. co do zasady finansuje z tych środków wsparcie dla różnego rodzaju podmiotów prawa, samorządów, spółdzielni mieszkaniowych, studentów itp. Przed faktycznym udzieleniem wsparcia, Bank obraca i pomnaża otrzymane na zasilenie funduszy środki. W tym celu zasoby te są inwestowane w różnego rodzaju instrumenty, dłużne papiery wartościowe, jednostki funduszy inwestycyjnych, lokaty bankowe itp. Ponadto w szeregu sytuacji za świadczone na preferencyjnych zasadach usługi, Bank pozyskuje wynagrodzenie. Wynagrodzenie to jest niższe od cen rynkowych, nie mniej jednak przychody z tego tytułu generują zysk danego funduszu. W efekcie częstokroć dochodzi do sytuacji kiedy po zamknięciu roku obrotowego, dany fundusz osiąga dodatni wynik finansowy. Zgodnie z postanowieniami § 33 statutu B., nadanego w trybie rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 27 sierpnia 2003r., zysk danego funduszu może zostać przeznaczony na zasilenie funduszu zapasowego Banku, na zasilenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, wreszcie na nagrody dla pracowników realizujących bezpośrednio zadania funduszy celowych. Zdaniem Banku, przekazanie środków funduszu celowego (wynikających z podziału zysku tego funduszu) na zasilenie funduszu zapasowego B., ZFŚS oraz nagrody dla pracowników nie rodzi dla Banku obowiązku zapłaty podatku dochodowego. W ocenie Banku jeśli powszechnie obowiązujący przepis prawa (rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa wprowadzające statut Banku), bezpośrednio dotyczy danego funduszu celowego i zezwala na dokonanie z jego środków określonego wydatku, należy uznać, iż jest to wydatek nie tylko zgodny z prawem, ale i przeznaczony na cele określone w przepisach kreujących fundusz celowy. A zatem przeznaczenie części wyniku finansowego funduszu na cele zgodne z treścią statutu Banku nie kreuje dla Banku obowiązku zapłaty podatku dochodowego do kwot rozdysponowanych na fundusz zapasowy BGK, ZFŚS oraz nagrody dla pracowników.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest nieprawidłowa.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4k, pkt 4r, pkt 4t, pkt 4x, pkt 4y, pkt 4z i pkt 37 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2006r. wolne od podatku są:dochody Banku Gospodarstwa Krajowego prowadzącego Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, Fundusz Termomodernizacji, Fundusz Kredytu Technologicznego i Krajowy Fundusz Drogowy oraz banku prowadzącego kasę mieszkaniową, stanowiące równowartość dochodu uzyskanego przez te Fundusze lub kasę mieszkaniową z tytułów określonych w odrębnych przepisach - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację wymienionych w tych przepisach celów, odpowiednio Funduszy lub kasy mieszkaniowej (pkt 4k),dochody Banku G., prowadzącego Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych, stanowiące równowartość dochodu przekazanego na ten Fundusz (pkt 4r),dochody Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich prowadzonego przez Bank G.(pkt 4t),dochody Banku G. prowadzącego Fundusz Żeglugi Śródlądowej i Fundusz Rezerwowy stanowiące równowartość dochodów uzyskanych przez te fundusze z tytułów określonych w przepisach regulujących ich tworzenie i funkcjonowanie - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację celów wymienionych w tych przepisach (pkt 4x),dochody Banku G. prowadzącego Fundusz Dopłat, stanowiące równowartość dochodów uzyskanych przez ten Fundusz z tytułów określonych w przepisach regulujących jego tworzenie i funkcjonowanie - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację celów wymienionych w tych przepisach (pkt 4y),dochody Banku G. prowadzącego Fundusz Poręczeń Unijnych, stanowiące równowartość dochodu przekazanego na ten Fundusz (pkt 4z),dochody Banku G. prowadzącego Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych, stanowiące równowartość dochodów uzyskanych przez ten Fundusz z tytułów określonych w przepisach regulujących jego tworzenie i funkcjonowanie - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację celów wymienionych w tych przepisach (pkt 37).Od dnia 01.01.2007r. zwolnienia przedmiotowe dotyczące ww. dochodów uzyskiwanych przez Bank G. reguluje wyłącznie przepis art. 17 ust. 1 pkt 37 ww. ustawy o pdop, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody Banku G w związku z prowadzeniem funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych temu bankowi na podstawie odrębnych ustaw, stanowiące równowartość dochodów uzyskanych przez te fundusze z tytułów określonych w przepisach regulujących ich tworzenie i funkcjonowanie - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację celów wymienionych w tych przepisach. Jednocześnie przepis ten, stosownie do art. 8 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. nr 217, poz. 1589), stosuje się do dochodów Banku G. stanowiących równowartość dochodów uzyskanych przez Fundusz Kolejowy, osiągniętych od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 16.12.2005r. o Funduszu Kolejowym (Dz.U. z 2006r. Nr 12, poz. 61), tj. osiągniętych również w 2006r. Z treści ww. przepisów wynika jednoznacznie, iż zwolnienie z opodatkowania dochodów osiąganych przez B. w związku z prowadzeniem funduszy celowych uzależnione jest ściśle od późniejszego sposobu wydatkowania tych dochodów przez Bank. Zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązujące do dnia 31.12.2006r., jak i przepisy obecne, zwalniają z opodatkowania dochody osiągane przez B. w związku z prowadzeniem funduszy celowych, wyłącznie w tej części jaka przeznaczona jest na realizację celów wymienionych w przepisach regulujących tworzenie i funkcjonowanie tych funduszy. W sytuacji zatem, gdy dochód uzyskany w związku z prowadzeniem danego funduszu celowego przeznaczony zostanie na inne cele, niż te, które zostały określone w przepisach regulujących ich tworzenie i funkcjonowanie, dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o pdop, w myśl którego przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty(...). Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z postanowieniami § 33 ust. 2 rozporządzenia Ministra Skarbu Państwa z dnia 27 sierpnia 2003r. w sprawie nadania statutu Bankowi G. (Dz.U. z 2003r. nr 156, poz. 1526 ze zm.), Bank ma prawo przeznaczyć zysk netto osiągnięty na działalności funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5 ww. rozporządzenia, tj. funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych na podstawie odrębnych ustaw bądź innych aktów prawnych, na uzupełnienie tych funduszy, po pomniejszeniu o środki przeznaczone na nagrody, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz fundusz zapasowy Banku. Bank G. stosownie do § 6 ust. 1 statutu realizuje zadania związane z obsługą funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych na podstawie odrębnych ustaw, w szczególności związane z obsługą:1) Funduszu Dopłat;2) Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich;3) Funduszu Termomodernizacji;4) Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego;5) Krajowego Funduszu Autostradowego;6) Krajowego Funduszu Mieszkaniowego;7) Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych.Tymi odrębnymi ustawami są odpowiednio:1)ustawa z dnia 05.12.2002r. o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej (Dz.U. nr 230, poz. 1922 ze zm.),2)ustawa z dnia 17.07.1998r. o pożyczkach i kredytach studenckich (Dz.U. nr 108, poz. 685 ze zm.),3)ustawa z dnia 18.12.1998r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. nr 162, poz. 1121 ze zm.),4)ustawa z dnia 28.10.2002r. o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym (Dz.U. nr 199, poz. 1672),5)ustawa z dnia 27.10.1994r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2571 ze zm.),6)ustawa z dnia 26.10.1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz.U. z 2000r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.),7)ustawa z dnia 08.05.1997r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz.U. z 2003r. nr 174, poz. 1689 ze zm.).Bank obsługuje również inne fundusze, których funkcjonowanie zostało określone w następujących aktach prawnych:1)ustawa z dnia 29.07.2005r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. nr 179, poz. 1484 ze zm.), dotycząca Funduszu Kredytu Technologicznego,2)ustawa z dnia 16.04.2004r. o Funduszu Poręczeń Unijnych (Dz.U. nr 121, poz. 1262 ze zm.),3)ustawa z dnia 12.12.2003r. o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych (Dz.U. nr 223, poz. 2218),4)ustawa z dnia 16.12.2005r. o Funduszu Kolejowym (Dz.U. z 2006r. Nr 12, poz. 61),5)ustawa z dnia 04.03.2005r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym (Dz.U. nr 57, poz. 491),6)ustawa z dnia 02.10.2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. nr 188, poz. 1840 ze zm.), dotycząca Funduszu Strefowego.W powołanych powyżej aktach prawnych określone zostały precyzyjnie cele, na jakie winny być przeznaczone środki danego funduszu. Dodatkowo przewidują one finansowanie z tych środków wynagrodzenia dla B. oraz uprawniają Bank do inwestowania wolnych środków Funduszu w papiery wartościowe lub lokowanie w innych bankach.Przepisy ustaw tworzące i regulujące funkcjonowanie ww. funduszy nie dopuszczają natomiast możliwości wydatkowania środków funduszy na fundusz zapasowy B., ZFŚS oraz nagrody dla pracowników Banku. W związku z powyższym w ocenie organu podatkowego, gramatyczna wykładnia wyżej cyt. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych przez B. z tytułu prowadzonych funduszy celowych, nie daje możliwości zwolnienia z opodatkowania środków stanowiących zysk osiągnięty z danego funduszu w części przeznaczonej na zasilenie funduszu zapasowego Banku, ZFŚS lub na nagrody dla pracowników, pomimo faktu, iż do ich przekazania na te cele uprawnia Bank jego statut. Wg ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnieniem objęte są przeznaczone przez Bank dochody uzyskane w związku z prowadzeniem funduszy celowych na cele wskazane w przepisach regulujących tworzenie i funkcjonowanie tych funduszy. Natomiast statut Banku do tych przepisów nie należy.Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik tut. Urzędu uznaje stanowisko Banku przedstawione we wniosku, zgodnie z którym przekazanie części wyniku finansowego funduszu na cele zgodne z treścią statutu Banku nie kreuje dla BGK obowiązku zapłaty podatku dochodowego od kwot przeznaczonych na fundusz zapasowy Banku, ZFŚS oraz nagrody dla pracowników, za nieprawidłowe.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj