Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim
1412/PD/415-2/07
z 30 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1412/PD/415-2/07
Data
2007.03.30


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
banki
podatek dochodowy od osób fizycznych
sprzedaż akcji
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Jaki podatek winien być zapłacony ze sprzedaży akcji Banku Sa w Warszawie?


Ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202 poz. 1956 ze zm.) wprowadzono zmiany w zakresie zasad rozliczania osiągniętych dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Stosownie do treści art. 30b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu, przy czym, w myśl ust. 2 pkt 1 tego artykułu, dochodem jest różnica pomiędzy sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów.

Podatnik, który uzyskał w roku podatkowym dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych obowiązany jest, zgodnie z art. 25 ust. 1a powołanej ustawy o podatku dochodowym, złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania w ostatnim dniu roku podatkowego, odrębne zeznanie podatkowe o wysokości tego dochodu, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym i w tym samym terminie wpłacić należny podatek z tego tytułu. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartosciowych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 i art. 30c w/w ustawy, należy je natomiast wykazać w aktualnie obowiązującym zeznaniu na druku PIT-38.

Jednocześnie stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do opodatkowania dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych po dniu 31 grudnia 2003 r., w przypadku ich nabycia przed dniem 1 stycznia 2004 r. nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem iz spełniją one wymogi, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. W świetle tego artykułu zwalnia się od podatku dochodowego dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartosciowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52,52a i 52c i zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów (...).

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 6 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z:

1) odpłatne zbycie udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

2) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Definicja pojęcia "oferty publicznej" nie zawiera ustawa o podatku dochodowym. Należy się więc odnieść do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539). Zgodnie z art. 3 ust. 3 w/w ustawy ofertą publiczną jest udostępnienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co najmniej 100 osobom lub nieoznaczonemu adresatowi, w dowolnej formie i w dowolny sposób, informacji o papierach wartościowych i warunkach dotyczących ich nabycia, stanowiących dostateczną podstawę do podjecia decyzji o odpłatnym nabyciu tych papierów wartościowych.

Definicja oferty publicznej została zaczerpnięta z Dyrektywy 71 z 2003 r.

Jest nią każda informacja, która pozwala inwestorowi podjąć decyzję inwestycyjną. W każdym przypadku spektrum informacyjne będzie więc inne.

Akcje banku nabyte przez pracowników w procesie jego prywatyzacji nie spełniają przesłanek określonych w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do zwolnienia sprzedaży tych akcji od podatku dochodowego.

Prywatyzacja Banku SA w Warszawie przeprowadzona została na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 z późn. zm.), przemawia za tym treść kluczowej dla prywatyzacji tego Banku uchwały Nr 18 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1997 r. w sprawie udzielenia zgody na prywatyzację zezwolenia na szczególny tryb zbycia części akcji Banku w Warszawie Spółka Akcyjna (Monitor Polski Nr 18, poz. 172). Bank w Warszawie S.A. został zaliczony przez Radę Ministrów w oparciu o przepis art. 2a ust. 1 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych do jednoosobowych Spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa. Skutkiem tego jego prywatyzacja wymagała zgody Rady Ministrów (art. 2 ust. 2 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych). Wykonaniem omówionego przepisu ustawy była właściwie cytowana uchwała Nr 18 Rady Ministrów z dnia 25 marca 1997 r. Kolejny z powstałych w podstawie prawnej uchwały przepisów prawa, to art. 45b ustawy prywatyzacyjnej. Stanowił on, że do zbycia należących do Skarbu Państwa wszelkich akcji lub udziałów w spółkach prawa handlowego, a więc i Banku, mają zastosowanie przepisy art. 23 tej ustawy. Wymieniony przepis w ust. 1 ikreślił tryb zbywania akcji należących do Skarbu Państwa, który polegał na przetargu, ofercie ogłoszonej publicznie oraz na rokowaniach podjetych na podstawie publicznego zapewnienia.

W ust. 1 art. 23 użyto nadto sformułowania "z zastrzeżeniem przepisów art. 24". Należy wskazać, że art. 24 ustawy prywatyzacyjnej okreslił tryb zbywania akcji pracownikom na preferencyjnych zasadach. Ustawodawca tryb zbywania akcji pracowniczych uznał za odrębny od innych trybów zbywania akcji wymienionych w tym przepisie, w tym i oferty ogłoszonej publicznie. Wobec tego, mimo że prospekt sprzedaży akcji Banku zawiera informacje o akcjach oferowanych w transzy pracowniczej, to oferta dotycząca tych akcji nie stanowi oferty publicznej, albowiem objęte nią akcje pracownicze zostały udostępnione pracownikom przez Skarb Państwa w procesie prywatyzacji. W konsekwencji dochód uzyskany ze sprzedaży tych akcji nie podlega zwolnieniu przewidzianym w art. 52 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nabycie przez Pana akcji pracowniczych nie stanowi nabycia na podstawie "oferty publicznej", skoro nabył Pan akcje z transzy skierowanej wyłącznie dla pracowników, to tym samym nie mógł Pan nabyć ich na podstawie oferty publicznej skierowanej do nieograniczonej liczby nieoznaczonych osób, w związku z powyższym skorzystał Pan z oferty skierowanej wyłącznie do pracowników, a więc ograniczonej liczby oznaczonych w ofercie osób.

W związku z powyższym:

1. sprzedaz akcji pracowniczych nabytych w "transzy pracowniczej" ( a więc skierowanych do ściśle określonych grup osób tj. pracowników Banku) nie jest przedmiotowym zwolnieniem wynikajacym z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i sprzedaż takich akcji jest objęta podatkiem dochodowym w wysokości 19%,

2. sprzedaż akcji nabytych w zwykłej ofercie publicznej w 1997 r. jest objęta przedmiotowym zwolnieniem wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

3. sprzedaż akcji nabytych w zwykłej ofercie publicznej w 2005 r. nie jest objęta przedmiotowym zwolnieniem wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i sprzedaż takich akcji jest objęta podatkiem dochodowym w wysokości 19%.

Jednocześnie informuje się, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj