Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-8/07
z 7 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-8/07
Data
2007.03.07



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
wyroby medyczne


Pytanie podatnika
W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Spółka wnioskuje o potwierdzenia Swojego stanowiska, że dostawa Części do Aparatów stanowi dostawę wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT i podlega na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem według stawki 7 %.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskująca dokonuje sprzedaży aparatów do hemodializ (dalej: „Aparaty”) oraz części do tych Aparatów (dalej: „Części”) na rzecz swoich kontrahentów (głównie szpitali). Sprzedawane Aparaty są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.), oraz są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka podnosi, że spełnione są oba warunki wymienione w poz. 106 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, i w konsekwencji dostawa Aparatów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7 %.

Jednocześnie, Spółka informuje, że sprzedawane przez Nią Części, stanowią niezbędny element składowy Aparatów (są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Aparatów) i mogą być stosowane wyłącznie w Aparatach. Nie jest możliwe zastosowanie Części w urządzeniach innego typu lub podobnych urządzeniach. Części są dopuszczone do obrotu na terytorium Polski.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Spółka wnioskuje o potwierdzenia Swojego stanowiska, że dostawa Części do Aparatów stanowi dostawę wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT i podlega na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem według stawki 7 %.

Zdaniem Spółki, dostawy Części do Aparatów stanowią dostawy wyrobów medycznych, o których mowa w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT i korzystają na podstawie art. 41 ust. 2 tejże ustawy ze stawki podatkowej w wysokości 7%. Wnioskująca podnosi, iż ustawa o podatku VAT nie reguluje w sposób szczególny zasad interpretacji pojęcia wyrobu medycznego, dlatego też, w ocenie Spółki dla rozstrzygnięcia kwestii traktowania Części jako wyrobów medycznych na gruncie podatku VAT, istotne jest odwołanie się do szczegółowych przepisów ustawy o wyrobach medycznych.

Według Spółki, warunkiem zastosowania do nich stawki podatku VAT w wysokości 7% jest ustalenie, czy przedmiotowe Części są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Podatnik podnosi, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o wyrobach medycznych, przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu (włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu), przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w określonych przepisami celach, takich jak m.in. diagnozowanie, zapobieganie, leczenie lub łagodzenie przebiegu chorób. Zakres powyższej definicji jest rozszerzany przez art. 3 ust. 3 ustawy o wyrobach medycznych, zgodnie z którym „ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro”.

Według Spółki, w świetle powyższych przepisów, mając na uwadze fakt, że w ustawie o podatku VAT brak jest bezpośredniego odwołania się do konkretnej definicji wyrobu medycznego, ujęte w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT pojęcie wyrobu medycznego należy interpretować w sposób szeroki, uwzględniający również wyposażenie wyrobu medycznego.

Jednocześnie, na podstawie definicji ustawowych zawartych w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o wyrobach medycznych, przez wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia należy rozumieć przedmioty, które są przeznaczone do stosowania z wyrobami medycznymi, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego. Zdaniem Spółki, wyposażeniem wyrobu medycznego są wszelkiego rodzaju przedmioty, bez których nie byłoby możliwe wykorzystanie wyrobów medycznych zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę. Wnioskująca podkreśla, że Części stanowią niezbędny element składowy Aparatów i znajdują zastosowanie wyłącznie w przedmiotowych Aparatach. Nie jest przy tym możliwe ich zastosowanie w urządzeniach innego typu. Zdaniem Spółki, mając na uwadze fakt, iż Części znajdują zastosowanie wyłącznie w Aparatach, stanowią one wyposażenie wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. W ocenie Spółki, możliwość opodatkowania sprzedaży Części do Aparatów stawką podatku VAT w wysokości 7 %, wynika z opisanych powyżej regulacji dotyczących zasad traktowania wyposażenia jako wyrobów medycznych. Jako przedmioty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Aparatów stanowią bowiem ich wyposażenie (mieszczą się w poszerzonej definicji wyrobów medycznych zawartej w art. 3 ust. 3 ustawy o wyrobach medycznych). W świetle powyższego (przy spełnieniu warunku dopuszczenia do obrotu), na podstawie poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, sprzedaż Części powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 7 %. Ponadto, Spółka podnosi, że sprzedaż Aparatów oraz Części dokonywana jest głównie na rzecz szpitali, które, nie będąc podatnikami podatku VAT, nie są uprawnione do odliczania podatku VAT naliczonego. W związku z powyższym, przyjęcie innego niż Wnioskująca założenia (tj. opodatkowanie Aparatów stawką podatku VAT w wysokości 7 %, a Części stawką podatku VAT w wysokości 22 %), prowadziłoby do sytuacji nierównego opodatkowania zbliżonych czynności (nierównych obciążeń VAT szpitali w sytuacjach porównywalnych). Według Spółki, prowadziłoby to do sytuacji, w której zakup całego Aparatu przez szpital opodatkowany byłby stawką VAT 7%, a przy zakupie tego samego Aparatu w Częściach obciążenie VAT dla kupującego – szpitala wzrastałoby o 15 %. W konsekwencji, powodowałoby to naruszenie zasady równego traktowania na gruncie podatku VAT zbliżonych czynności (za zbliżone czynności należy uznać sprzedaż Aparatów oraz sprzedaż Aparatów w Częściach).

Ustosunkowując się do podniesionej kwestii, stwierdza się co następuje;

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organy podatkowe muszą przestrzegać z urzędu swojej właściwości rzeczowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy sprzedawane przez Wnioskującą części do aparatów do hemodializ są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.). Wobec powyższego, tutejszy organ podatkowy przyjmuje za Podatnikiem, że sprzedawane przez Niego części do aparatów do hemodializ są wyrobami medycznymi w rozumieniu ww. ustawy.

Tym samym odnosząc się do kwestii zastosowania stawki podatku VAT przy sprzedaży części do aparatów do hemodializ, będącej przedmiotem zapytania, należy odwołać się do uregulowań zawartych w przepisach art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ), stosownie do którego, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 ww. załącznika wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU – „Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika”.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskująca dokonuje sprzedaży m.in. części do aparatów do hemodializ na rzecz swoich kontrahentów (głównie szpitali), które to towary, w ocenie Spółki, są wyrobem medycznym. Skoro zatem, przedmiotowe części stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika (poz. 70-109 „Towary związane z ochroną zdrowia”), podlegają one na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 zał. nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu według stawki podatku w wysokości 7 %.

W związku z powyższym, stanowisko wyrażone przez Podatnika należało uznać za prawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj