Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415/I/32/06
Data
2007.03.01
Autor
Urząd Skarbowy w Zakopanem
Temat
Ordynacja podatkowa
Słowa kluczowe
usługi serwisowe
Pytanie podatnika
Czy będące przedsiębiorcami osoby fizyczne oraz osoby prawne, które dokonują wypłat należności za serwis, dojazd serwisu czy naprawy maszyn i urządzeń wykonywane na terytorium Polski przez podmioty, które nie mają siedziby na terytorium Polski są zobowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy od tych wypłat ?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 listopada 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 05.12.2006 r.) uzupełnionego w dniu 14 grudnia 2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie ogólnego prawa podatkowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny, który jest przedmiotem analizy: W ramach działalności gospodarczej wykorzystywane są urządzenia wyprodukowane poza Polską. Prace serwisowe wykonują producenci mający siedzibę poza granicami Polski na terenie Unii Europejskiej. Producenci to zarejestrowane podmioty posiadające osobowość prawną i nadany NIP, nie posiadają certyfikatu rezydencji. Naprawy i przeglądy urządzeń dokonywane są w Zakopanem i producenci wystawiają faktury za usługę serwisową oraz dojazd. W oparciu o przedstawiony stan faktyczny wnioskodawca złożył zapytanie: „Czy będące przedsiębiorcami osoby fizyczne oraz osoby prawne, które dokonują wypłat należności za serwis, dojazd serwisu czy naprawy maszyn i urządzeń wykonywane na terytorium Polski przez podmioty, które nie mają siedziby na terytorium Polski są zobowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy od tych wypłat ?” Zdaniem wnioskodawcy w przypadku usług serwisowych, dojazdu serwisu, naprawy urządzeń w Polsce polski podmiot płacący za te usługi nie ma obowiązku pobierania zaliczek. Wynika to z przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który nakłada obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego przez osoby prawne i będące przedsiębiorcami osoby fizyczne jako płatników od dokonanych wypłat należności z tytułów tylko wymienionych w art. 21 ust. 1. W art. 21 ust. 1 nie wymieniono rodzaju usług wykonywanych przez podmioty zagraniczne na rzecz podatnika. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego wyjaśnia: Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r, Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na podstawie art. 21 ust. 1 cyt. ustawy podatek dochodowy ustala się, z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, od przychodów: - z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej, - z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, - z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze, - z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych, - zyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej. Według art. 26 ust. 1 cyt. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Art. 21 ust. 1 zawiera ściśle określony katalog przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników nie mających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym według określonych stawek. Usługi serwisowe wraz z dojazdem, remonty i naprawy urządzeń nie zostały ujęte w powyższym przepisie. W związku z powyższym, w przypadku wykonywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmiot zagraniczny usług serwisowych, remontów i napraw urządzeń, nie ma zastosowania art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nakładający na osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, jako płatników, obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonanych wypłat. W ocenie tutejszego organu podatkowego, w świetle zacytowanych przepisów oraz przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
|