Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
PZ/415-108/06
z 23 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PZ/415-108/06
Data
2006.11.23



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
lokale
usługi remontowo-budowlane


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do usługi remontowej polegającej na przekształceniu lokalu mieszkalnego na lokal usługowy w sytuacji, gdy klient zlecający wykonanie tej usługi jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04 września 2006 r. (pismo przesłane do urzędu droga elektroniczną) potwierdzone pismem z dnia 05 października 2006 r. oraz uzupełnione dnia 31 października 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości zastosowania obniżonej 7% stawki podatku VAT.

Stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Wnioskodawca zapytuje jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do usługi remontowej polegającej na przekształceniu lokalu mieszkalnego na lokal usługowy w sytuacji, gdy klient zlecający wykonanie tej usługi jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej?

Zdaniem podatnika w związku z faktem, iż nabywca usługi jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, a lokal, w którym prowadzone będą prace remontowe aż do dnia odbioru ostatecznego robót pozostaje formalnie lokalem mieszkalnym (jego sposób użytkowania zmieni się dopiero z dniem dokonania przez powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego odbioru ostatecznego) zasadne jest zastosowanie stawki VAT 7%.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczonych usług poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) wynosi 22%.

Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z zapisem ust. 2 cytowanego artykułu przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy rozumie się m. in.: budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania (...)

Z dołączonej do wniosku decyzji z dnia 18 listopada 2005 r. wydanej przez Urząd Miejski w Gdańsku (Wydział Urbanistyki i Architektury) wynika, iż w odniesieniu do lokalu, którego dotyczy wniosek, zatwierdzony został projekt budowlany i udzielono pozwolenia na wykonanie robót budowlanych związanych ze zmianą sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na lokal biurowy.

Z zapisu art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jednolity z 2006 r. Dz. U. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, iż roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29-31.

Tak więc dopiero uzyskanie takiej decyzji pozwala na wykonanie wskazanej we wniosku usługi remontowej polegającej na przekształceniu lokalu mieszkalnego na lokal usługowy.

Reasumując: Klient wnioskodawcy celem zmiany sposoby użytkowania przedmiotowego mieszkania uzyskał decyzję stanowiącą pozwolenie na wykonanie robót budowlanych związanych ze zmianą sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na lokal biurowy. Wykonywane przez wnioskodawcę prace zmierzają do powstania lokalu użytkowego, a zatem należy je uznać za wykonywane w lokalu użytkowym.

W związku z powyższym wnioskodawca nie ma prawa do zastosowania w opisanym stanie faktycznym 7% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a).

Ponadto wskazać należy, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ważny jest status podmiotu, który dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu – w tym przypadku usługi remontowej. Fakt, iż klient zlecający wykonanie przedmiotowej usługi jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nie ma w przedstawionym stanie faktycznym znaczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj