Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-286/12-5/GG
z 21 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-286/12-5/GG
Data
2012.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dywidendy
powiat
udziałowiec
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy dochód z tytułu otrzymanej dywidendy jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)?
2. Czy w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) Wnioskodawca ma obowiązek złożenia do spółki oświadczenia o zwolnieniu od podatku lub w inny sposób winien dokumentować płatnikowi podstawę zastosowania przez niego zwolnienia od poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 26 ww. ustawy.



Wniosek ORD-IN 320 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2012 r. (data wpływu 21 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2012 (data wpływu 8 października), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymanej dywidendy i braku obowiązku złożenia płatnikowi oświadczenia lub w inny sposób dokumentowania o zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymanej dywidendy i braku obowiązku złożenia płatnikowi oświadczenia lub w inny sposób dokumentowania o zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Z uwagi na braki ww. wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 27 września 2012 r., Nr IPTPB3/423-286/12-2/GG, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Przedmiotowe wezwanie zostało skutecznie doręczone w dniu 28 września 2012 r.

W dniu 8 października 2012 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku, nadane za pośrednictwem placówki pocztowej operatora publicznego w dniu 5 października 2012 r.

W dniu 5 października 2012 r. uiszczono dodatkową opłatę od wniosku w wysokości 40 zł.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Powiat posiada 100 % udziałów w Centrum Zdrowia Sp. z o.o. od 2008 r.

Zgodnie z art. 191 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwalą zgromadzenia wspólników.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego zwolnioną z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. l pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), a dywidenda stanowi dochody z majątku powiatu, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.)

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż przedstawione zdarzenie przyszłe dotyczy ewentualnej wypłaty dywidendy z zysku Spółki za rok 2012. Płatnikiem zryczałtowanego podatku jest Centrum Zdrowia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Powiat otrzyma dywidendę niepomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych.

Z uwagi na brak przepisów regulujących obowiązek złożenia przez jednostkę samorządu terytorialnego stosownego oświadczenia do płatnika tj. Centrum Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, Powiat nie będzie składał dodatkowego dokumentu (oświadczenia), informującego o podmiotowym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat powinien otrzymać dywidendę w kwocie brutto - niepomniejszonej o zryczałtowany podatek dochody od osób prawnych...

W uzupełnieniu wniosku ostatecznie sformułowano następujące pytania:

  1. Czy dochód z tytułu otrzymanej dywidendy jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)...
  2. Czy w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) Wnioskodawca ma obowiązek złożenia do spółki oświadczenia o zwolnieniu od podatku lub w inny sposób winien dokumentować płatnikowi podstawę zastosowania przez niego zwolnienia od poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 26 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat powinien otrzymać dywidendę w kwocie brutto – niepomniejszonej o zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych, z uwagi na podmiotowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zwolnienie podmiotowe Powiatu z podatku dochodowego od osób prawnych powoduje, ze Spółka wypłacając dywidendę nie będzie pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wypłaci powiatowi dywidendę w wartości brutto.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca zajął stanowisko, iż majątkiem Powiatu są posiadane udziały w Spółce, zatem uzyskane na ich podstawie dochody z tytułu dywidendy stanowią dochody z majątku, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.) i podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

W związku z powyższym Powiat otrzyma dywidendę niepomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powiat nie ma obowiązku składania oświadczeń płatnikowi - Spółce w zakresie zwolnienia od podatku. Nie jest konieczne dokumentowanie przez Powiat płatnikowi - Spółce podstawy do niepobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym cd osób prawnych, gdyż zwolnienie to wynika wprost z przepisów art. 6 ust. l pkt 6 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) uregulowane zostały skutki podatkowe odnoszące się do dochodów z udziału w zyskach osób prawnych.

Zawarta w art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy definicja dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych precyzuje, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji) (…). Klasycznym przykładem dochodu z udziału w zyskach osób prawnych jest niewątpliwie dywidenda.

Natomiast art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat (…).

Jak wynika z powyższego, dochód z udziału w zyskach osób prawnych jest opodatkowany „u źródła”, tzn. należny podatek oblicza, pobiera i odprowadza na rachunek właściwego urzędu skarbowego podmiot wypłacający te należności, w trybie i na zasadach wskazanych w ww. art. 26 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Powiat posiada 100 % udziałów w Centrum Zdrowia Sp. z o.o. od 2008 r. Odbiorcą dywidendy będzie udziałowiec Spółki - Powiat. Płatnikiem zryczałtowanego podatku jest Centrum Zdrowia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Powiat otrzyma dywidendę niepomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.) źródłami dochodów własnych powiatu są dochody z majątku powiatu.

W związku z tym, że Wnioskodawca posiada udziały w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, uzyskane przez Powiat na ich podstawie dochody z tytułu dywidendy w świetle wyżej powołanych przepisów stanowią dochód z majątku Powiatu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zwolnieniem z podatku objęte są dochody powiatów określone w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie ma charakter podmiotowy, bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, stwierdza się, iż dochód z tytułu otrzymanej dywidendy jest zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W sytuacji gdy dywidenda wypłacana jest podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek złożenia do spółki oświadczenia o zwolnieniu od podatku lub w inny sposób dokumentowania płatnikowi podstawy zastosowania zwolnienia od poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj