Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR2/423-190/06/JB
z 26 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR2/423-190/06/JB
Data
2007.02.26



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
organ statutowy
rekompensaty
wynagrodzenia
wynagrodzenie ryczałtowe
zarząd


Pytanie podatnika
Czy wypłacone rekompensaty członkom organów statutowych oraz ryczałty wypłacone członkom Zrzeszenia działającym w stałych Komisjach Zrzeszenia oraz delegatom biorącym udział w Zgromadzeniu Ogólnym stanowią koszty uzyskania przychodów.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Zrzeszenia o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zgodnie ze Statutem Zrzeszenia - § 14 ust.4 – pełnienie jakiejkolwiek funkcji w organach Zrzeszenia jest honorowe. Ponadto w § 14 ust.6 postanowiono, że członkowie organów Zrzeszenia mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów w wysokości i na zasadach określonych w uchwale Zgromadzenia Ogólnego, tj. organu uprawnionego do podejmowania uchwał w tym zakresie - § 16 ust.2 pkt 12 statutu.Organami Zrzeszenia są:a)Zgromadzenie Ogólne Członków (Delegatów) – organ stanowiący Zrzeszenia,b)Zebrania Regionalne Członków – terenowe organy Zrzeszenia,c)Zarząd – organ zarządzający Zrzeszeniem,d)Komisja Rewizyjna - organ kontrolny Zrzeszenia,e)Rada Zrzeszenia – organ opiniodawczo-doradczy.

W dniu 26.10.2006r. Zgromadzenie Ogólne podjęło uchwałę w sprawie zasad przyznawania zwrotu uzasadnionych kosztów członkom organów statutowych oraz ich wysokości.Uchwała ta przewiduje, że członkom organów statutowych Zrzeszenia, tj: członkom Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Rady Zrzeszenia przysługuje rekompensata z tytułu:a) utraconych przychodów (dochodów) w czasie wykonywania obowiązków członka tych organów i stanowi określony procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia publikowanego przez GUS,b) ryczałtu na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania i innych wydatków występujących w tym czasie, przy czym ryczałt za czas wykonywania zadań w interesie Zrzeszenia i stanowi iloczyn dni uczestnictwa w organach Zrzeszenia oraz określonej stawki.Podstawą naliczenia rekompensaty jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie z poprzedniego kwartału publikowane przez Prezesa GUS.

Uchwała przewiduje również wypłatę ryczałtu w określonej wysokości dla: a) członków Zrzeszenia nie będących w organach statutowych Zrzeszenia, a działających w stałych Komisjach Zrzeszenia, b) delegatom wybranym przez Zebrania Regionalne nie będących w organach statutowych, biorących udział w Zgromadzeniu Ogólnym.

Wypłaty z tego tytułu Zrzeszenie zalicza do przychodów wymienionych w art.13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Od wypłaconych przychodów Zrzeszenie naliczy i pobierze zaliczkę na podatek dochodowy przy zastosowaniu kosztów uzyskania przychodów przewidzianych w art.22 ust.9 pkt.5 ustawy.Wobec powyższego powstała wątpliwość, czy wypłacone rekompensaty członkom organów statutowych oraz ryczałty wypłacone członkom Zrzeszenia działającym w stałych Komisjach Zrzeszenia oraz delegatom biorącym udział w Zgromadzeniu Ogólnym stanowią koszty uzyskania przychodów.W ocenie Zrzeszenia wydatki te można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż:-wykonywanie obowiązków wynikających z pełnionych przez członków funkcji ma ścisły związek z uzyskiwaniem przychodów,-ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyłącza z kosztów podatkowych wypłat rekompensat z tytułu utraconych przychodów (dochodów) w czasie wykonywania obowiązków członków tych organów oraz wypłaty ryczałtów na pokrycie zwiększonych kosztów utrzymania i innych wydatków występujących w tym czasie.Ponadto zwraca się uwagę, że członkowie organów statutowych Zrzeszenia nie są pracownikami Zrzeszenia i nie otrzymują ze Zrzeszenia żadnego wynagrodzenia.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza, co następuje: Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000r., Nr 54,poz.654 ze zm), w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art.16 ust.1. Począwszy od 01.01.2007r., powołany art.15 ust.1 stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródeł przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art.16 ust.1.

Z powyższego wynika, że o możliwości zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów decyduje łączne spełnienie następujących warunków:-określony wydatek jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz ma lub może mieć wpływ na wysokość przychodów osiągniętych przez podatnika,

-wydatek ten nie został wymieniony w art.16 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zawierającym katalog kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art.16 ust.1 pkt 38a nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.W związku z powyższym należy uznać, że kosztem uzyskania przychodów nie będą wydatki inne niż wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji, ponoszone na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub innych organów stanowiących osób prawnych w związku z wykonywaniem przez te osoby swoich obowiązków jako członków tych organów, nawet wówczas, gdy zostały poniesione w celu uzyskania przychodów. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona, na podstawie Uchwały podjętej przez Zgromadzenie Ogólne, ponosi na rzecz osób wchodzących w skład jej organów statutowych określone wydatki. Wydatki te nie stanowią wynagrodzenia z tytułu pełnienia przez te osoby swoich funkcji, gdyż członkowie organów statutowych Podatnika nie są jego pracownikami, a swoje funkcje pełnią honorowo.

Zgodnie z art.38 ustawy z dnia 23.04.1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz.93 ze zm.) osoba prawna działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i opartym na niej statucie.Zarząd Zrzeszenia jest organem powołanym w celu prowadzenia jego spraw oraz reprezentowania, jest więc organem zarządzającym. Tym samym do wydatków ponoszonych na rzecz członków zarządu nie mają zastosowania postanowienia cytowanego art.16 ust.1 pkt 38a.Wydatki ponoszone na rzecz osób wchodzących w skład zarządu mogą stanowić zatem koszty uzyskania przychodów do wysokości wynikającej ze stosownej Uchwały Zgromadzenia Ogólnego, o ile spełniają warunek wynikający z art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. zostały poniesione w celu uzyskania lub zachowania źródła przychodów.

W/w art.16 ust.1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zastosowanie natomiast do wydatków ponoszonych na rzecz osób wchodzących w skład pozostałych organów Zrzeszenia, tj. Zgromadzenia Ogólnego Członków (Delegatów), Zebrania Regionalnego Członków, Komisji Rewizyjnej i Rady Zrzeszenia. Wprawdzie w Uchwale przewidziano, że członkom w/w organów przysługuje zwrot uzasadnionych kosztów do wysokości określonej w tej Uchwale, jednakże zgodnie z literalnym brzmieniem cytowanych przepisów wydatki te nie mogą obciążać kosztów działalności podatnika. Ustawodawca przewidział jedynie możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzeń wypłacanych tym osobom.Dla możliwości obciążania kosztów podatkowych w/w wydatkami bez znaczenia pozostaje również fakt, że wypłaty z tego tytułu Strona zalicza do przychodów, o których mowa w art.13 pkt 7 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U.z 2000r., Nr 14, poz 176 ze zm.), tj. do przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych i pobiera od tych dochodów zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przedmiotowe koszty zostały wymienione w art.16 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co jest równoznaczne z tym, że podatnikom nie przysługuje prawo do ich uwzględniania przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj