Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/423-47/AK/06
z 5 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423-47/AK/06
Data
2007.03.05



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
deklaracja podatkowa
dochód
odliczenia
podatek dochodowy od osób prawnych


Pytanie podatnika
Jak należy postępować przy sporządzaniu deklaracji CIT-8 dla dokonania odliczenia darowizny, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 ustawy przy jednoczesnym wystąpieniu dochodów wolnych i zwolnionych od podatków ?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki dotyczące stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie sposobu obliczenia dochodu oraz ustalenia kwoty darowizny odliczanej od tego dochodu jako podstawy opodatkowania, przedstawione w piśmie z dnia 17 listopada 2006r. jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 17 listopada 2006r. (data wpływu do tut. urzędu 04.12.2006r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2007r. (data wpływu do tut. urzędu 07.02.2007r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny jest następujący:

Spółka dokonując obliczenia zaliczki za podatek dochodowy za kolejne miesiące składa stosowne deklaracje, w tym także deklaracje CIT-2/O w sytuacji wystąpienia przesłanek do zastosowania odliczeń od dochodów lub podatku oraz dochodów wolnych i zwolnionych od podatku. W części B2, poz. 18 deklaracji CIT-2/O dokonuje się odliczenia darowizn przysługujących podatnikowi na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 ustawy. W deklaracji CIT-2/O (poz. 18) zamieszczone jest objaśnienie: „odliczona kwota nie może przekroczyć 10% dochodu wykazanego w poz. 25 deklaracji CIT-2, pomniejszonego o kwotę z poz. 16 deklaracji CIT-2/O, co wynika z art. 18 ust. 1a ustawy. W deklaracji CIT-2 poz. 25 podaje się dochód, natomiast w deklaracji CIT-2/O poz. 16 podaje się sumę dochodów wolnych i zwolnionych od podatku.Zdaniem Spółki w świetle przedstawionego stanu faktycznego, dla dokonania odliczenia darowizny, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 ustawy przy jednoczesnym wystąpieniu dochodów wolnych i zwolnionych od podatków, należy:
1. pomniejszyć kwotę osiągniętego przez podatnika dochodu o kwotę dochodów wolnych od podatku,
2. obliczyć wartość 10% różnicy otrzymanej w pkt 1,
3. kwota uzyskana w wyniku działań w pkt 1 i 2 będzie stanowiła wartość darowizny odliczanej od dochodu,
4. kwotę, o której mowa powyżej można odliczyć od dochodu pomniejszonego o kwotę sumy dochodów wolnych od podatku (działanie z pkt 1) i tym sposobem uzyska się podstawę opodatkowania, o której mówi art. 18 ustawy
Celem jednoznacznego zrozumienia swojego stanowiska, Jednostka dodatkowo posłużyła się przykładem liczbowym.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. nr 54, poz. 654 ze zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 973 ze zm.), organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie – łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 ustawy. Przepis ten definiuje podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i stanowi, że jest nią – co do zasady – dochód będący nadwyżką przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalony zgodnie z art. 7 ustawy. Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Z kolei art. 7 ust. 2 ustawy definiuje pojęcie dochodu.Art. 7 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy wprowadza generalna zasadę, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
1. przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
2. przychodów wymienionych w art. 21 i 22 ustawy,
3. kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 .
Oznacza to, że jeżeli występuje źródło przychodów, z którego dochody są wolne od podatku, to przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów z tego źródła oraz kosztów uzyskania tych przychodów. Nie uwzględnia się zatem dochodów wolnych od tego podatku, a kwotę darowizn odlicza się od dochodu, który nie obejmuje dochodów wolnych. Wobec tego jeżeli występuje źródło przychodów, z którego dochody są wolne od podatków, to przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów z tego źródła oraz kosztów uzyskania tych przychodów, a kwotę darowizn odlicza się od dochodu, który nie obejmuje dochodów wolnych, o których mowa w art. 17 ust.1 ustawy, a wyżej określony 10% limit odnosi się właśnie do dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy.Reasumując – zarówno stanowisko, jak i przedstawiony przez Jednostkę przykład liczbowy w w/w wniosku z dnia 17 listopada 2006r. są prawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej poniższa interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki – do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.Stosownie do postanowień art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 i art. 223 § 1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj