Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UDD-415-6/07/AS
z 30 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UDD-415-6/07/AS
Data
2007.03.30



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dokształcanie
studia
świadczenia na rzecz pracowników


Pytanie podatnika
Czy świadczenia przyznane przez pracodawcę pracownikowi podejmującemu naukę na studiach podyplomowych objęte są zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? - Czy zwolnienie to obowiązuje zarówno w sytuacji, kiedy pracownik podjął naukę na studiach podyplomowych na podstawie skierowania od pracodawcy, jak i wówczas, gdy pracownik pojął naukę bez takiego skierowania?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zmianami) postanawia wydać Koncernowi (...) S.A., co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2007 roku o udzielenie interpretacji, jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Wnioskodawca jest pracodawcą i płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Z niektórymi ze swoich pracowników pracodawca, realizując obowiązek ułatwienia pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych nałożonych art.17 i art.94 pkt 6 oraz art.103 ustawy z 26.06.1974r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998r. Nr 21, poz.94 – t. jedn. Ze zm.) zawiera umowy, na mocy których przyznaje pracownikom podejmującym naukę na studiach podyplomowych określone świadczenia, takie jak np. zwrot kosztów czesnego. Większość pracowników podejmuje naukę na studiach podyplomowych w oparciu o otrzymane od pracodawcy skierowanie, jednakże zdarzają się również takie przypadki, kiedy pracownik podejmuje naukę w ramach studiów podyplomowych bez skierowania. Także i w drugim przypadku pracodawca niejednokrotnie zawiera z pracownikami umowy, na mocy których pokrywa część kosztów ponoszonych przez pracownika, jak np. koszty opłat za naukę pobierane przez uczelnię.

2. Przedmiot interpretacji: Czy w związku z powyższym świadczenia przyznane przez pracodawcę pracownikowi podejmującemu naukę na studiach podyplomowych objęte są zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? - Czy zwolnienie to obowiązuje zarówno w sytuacji, kiedy pracownik podjął naukę na studiach podyplomowych na podstawie skierowania od pracodawcy, jak i wówczas, gdy pracownik pojął naukę bez takiego skierowania?

3. Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca przedstawił pogląd, iż świadczenie wypłacone w wyżej opisanych okolicznościach podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe dotyczy zarówno przypadku, kiedy pracodawca skierował pracownika na studia podyplomowe, jak i sytuacji, kiedy pokrywa lub zwraca pracownikowi, który podjął naukę bez skierowania, koszty związane ze studiami takie jak: 1) koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia na zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile nauka odbywa się w innej miejscowości niż miejsce pracy pracownika; 2) koszty podręczników i innych materiałów szkoleniowych; 3) opłaty za naukę pobierane przez szkołę. Na podstawie art.21 ust.1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.Zgodnie z art.17 oraz art.94 pkt 6 Kodeksu pracy pracodawca ma obowiązek ułatwić pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Powyższa zasada znalazła rozwinięcie w art.103 Kodeksu pracy, który stanowi, że pracodawca ułatwia pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie i na warunkach ustalonych w drodze rozporządzenia przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Na podstawie powyższych delegacji ustawowych wydane zostało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w dniu 12 października 1993 roku w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz.U.Nr 103, poz.472 ze zm.). Zgodnie z § 1 ust.1 rozporządzenia z 1993 roku jego przepisy stosuje się do osób podnoszących kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne, zakładów pracy oraz organizatorów oświaty dorosłych prowadzących działalność w formach szkolnych i pozaszkolnych. Rozporządzenie w oddzielnych rozdziałach normuje kształcenie w formach szkolnych (rozdział 2) oraz kształcenie, dokształcanie i doskonalenie w formach pozaszkolnych (rozdział 3). Paragraf 3 rozdziału 2 rozporządzenia z 1993 roku stanowi, iż wykształcenie dorosłych w formach szkolnych odbywa się w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i szkołach wyższych, definiując tym samym, czym jest kształcenie w formach szkolnych, o którym mowa w przedmiotowym rozporządzeniu. Z kolei definicję podstawowych form kształcenia, dokształcania, a także doskonalenia w formach pozaszkolnych pracodawca zawarł w § 8 rozporządzenia z 1993 roku poprzez wyliczenie, jakie formy kształcenia zaliczamy do form pozaszkolnych. Otwarty katalog podstawowych form kształcenia, dokształcania, a także doskonalenia w formach pozaszkolnych zawarty w § 8 tego rozporządzenia wymieniał studia podyplomowe jako jedną z tego typu form kształcenia. W dniu 14 marca 2006 roku weszło w życie wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art.68c ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U.Nr 95, poz.425 ze zm.) rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U.Nr 31, poz.216). Na mocy § 52 rozporządzenia z 2006 roku utraciły moc niektóre przepisy rozporządzenia z 1993 roku, w tym m.in. § 8 tego rozporządzenia. W chwili obecnej rozporządzenie z 1993 roku nie zawiera już katalogu podstawowych form kształcenia, dokształcenia, a także doskonalenia w formach pozaszkolnych, w którym to katalogu studia podyplomowe były klasyfikowane jako pozaszkolna forma kształcenia. Nadal obowiązuje natomiast § 3 rozporządzenia z 1993 roku stanowiący, iż kształcenie dorosłych formach szkolnych odbywa się w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i szkołach wyższych. Zgodnie z art.8 ust.1 ustawy z 27.07.2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.Nr 164, poz.1365 ze zm.) studia podyplomowe są – obok studiów, studiów doktoranckich oraz kursów dokształcających – jedna z form zajęć, które mogą być prowadzone w uczelni. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym definiuje studia podyplomowe jako inną niż studia wyższe i studia doktoranckie formą kształcenia przeznaczoną dla osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych (art.2 ust.1 pkt 11 ustawy). Z powyższego wynika, że w obecnym stanie prawnym studia podyplomowe – w szkołach wyższych – spełniają kryteria zaliczenia ich do szkolnych form kształcenia dorosłych, o których mowa w rozdziale 2 rozporządzenia z 1993 roku. Tym samym wartość świadczeń przyznanych przez pracodawcę zgodnie z art.17 i 94 pkt 6 Kodeksu pracy oraz przepisami wydanego na podstawie art.103 Kodeksu pracy rozporządzenia z 1993 roku na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika skierowanego na studia podyplomowe korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art.21 ust.1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie powyższe dotyczy zarówno sytuacji, gdy świadczenie wypłacane jest pracownikowi skierowanemu przez pracodawcę na studia podyplomowe, jak i takiemu, który podjął naukę bez skierowania. W odniesieniu do pierwszego przypadku rozporządzenie z 1993 roku stanowi w § 4 ust.2, że zakład pracy może przyznać pracownikowi dodatkowe świadczenia, takie jak w szczególności: 1) zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia na zasadach obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile nauka odbywa się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania i miejsce pracy pracownika; 2) zwrot kosztów podręczników i innych materiałów szkoleniowych; 3) zwrot opłat za naukę pobierane przez szkołę.Podobnie, w przypadku pracownika podejmującego naukę bez skierowania, zakład pracy może zgodnie z § 5 ust.1 zd. drugie rozporządzenia z 1993 roku pokryć pracownikowi koszty wymienione powyżej. W obu więc przypadkach tego typu świadczenia korzystać będą ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art.21 ust.1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co nie dotyczy jedynie wyraźnie wyłączonych w tym przepisie wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy. Z uwagi na brak jednoznaczności przepisów w zakresie kwalifikacji studiów podyplomowych do form szkolnych bądź pozaszkolnych, przyjmujemy również inne uzasadnienie zaliczenia kosztów dofinansowania do zwolnienia od podatku dochodowego, z uwagi na następujący wywód prawny: Rozporządzenie z 1993 roku do dnia 14 marca 2006 roku w § 8 ust.1 pkt 1wymieniał jako formę pozaszkolną dokształcania studia podyplomowe. Z tym dniem ww. przepis został uchylony przez § 52 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 03.02.2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U.Nr 31, poz. 216). Podstawą prawną wydania rozporządzenia z 1993 roku był art.103 § 1Kodeksu pracy oraz art.68 ust.1 ustawy z dnia 07.09.1991 roku o systemie oświaty (Dz.U.Nr 95, poz.425 ze zm.). Art. 68 ust.1 został uchylony na mocy art.1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmienia niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr 137, poz.1304). Zgodnie z art.21 ww. ustawy, przepisy wykonawcze wydane na podstawie art.68 ust.1 zachowują moc do czasu wydania aktów wykonawczych na podstawie art.68c. Akt taki został wydany dnia 3 lutego 2006 roku (rozporządzenie w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych). W rozporządzeniu tym nie ma mowy o studiach podyplomowych, natomiast w § 10 rozporządzenia z 1993 roku jest mowa o studiach podyplomowych w rozdziale 3 – kształcenie, dokształcanie i doskonalenie w formach pozaszkolnych. W ww. sytuacji zwolnienie od podatku dochodowego uzasadnione jest brzmieniem art.21 ust.1pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z § 10 rozporządzenia z 1993 roku.

4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U.Nr 14, poz.176 z 2000 roku ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W związku z tym przedmiotowe świadczenia stanowią dla pracownika przychody ze stosunku pracy jako świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, o których mowa w przytoczonym powyżej przepisie. Zgodnie z art.21 ust.1 pkt 90 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są: wartości świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.

Warunkiem zastosowania powyższego zwolnienia jest, aby świadczenia zostały przyznane pracownikowi zgodnie z odrębnymi przepisami. Za odrębne przepisy, o których mowa wyżej należy uznać między innymi rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej dnia 12 października 1993 roku w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz.U.Nr 103, poz.472 ze zm.), oraz rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U.Nr 31, poz. 216). Zgodnie z § 2 pkt 1 cytowanego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: 1) kurs, 2) kurs zawodowy, 3) seminarium, 4) praktyka zawodowa.

Definicja ta zmienia obowiązującą do dnia 13 marca 2006 roku definicję kształcenia w formach pozaszkolnych wskazaną w § 8 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 roku gdzie podstawowymi formami kształcenia, dokształcenia, a także doskonalenia w formach pozaszkolnych są: studia podyplomowe, kursy, seminaria. § 8 cytowanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 roku został uchylony § 52 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku. Zgodnie z § 3 powyższego rozporządzenia kształcenie dorosłych w formach szkolnych odbywa się m.in. w szkołach wyższych.

Studia podyplomowe jeżeli prowadzone są przez szkołę wyższą w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym to należy je uznać jako kształcenie w formach szkolnych, a zatem z § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 roku pracownikowi podejmującemu naukę w szkole bez skierowania zakładu pracy pracodawca może między innymi pokryć koszty opłaty za naukę pobierane przez szkołę. Stosownie do przepisów § 9 i 10 tego samego rozporządzenia, jednym z rodzajów świadczeń, które przysługują pracownikowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych (np. kursy, seminaria, studia podyplomowe) na podstawie skierowania zakładu pracy jest zwrot kosztów uczestnictwa, w tym zakwaterowania, wyżywienia i przejazdu.

W świetle powołanych wyżej przepisów, przyznane przez pracodawcę świadczenia pracownikowi podejmującemu naukę na studiach podyplomowych na podstawie skierowania od pracodawcy jak i wówczas, gdy pracownik podjął naukę bez takiego skierowania korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust.1 pkt 90 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego jest prawidłowe. Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacji niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj