Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PAI-9100I-44/06/4148/EU
z 15 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PAI-9100I-44/06/4148/EU
Data
2007.01.15



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
akcyza
paliwo silnikowe
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty należnej akcyzy z tytułu sprzedaży paliw silnikowych (np. oleju napędowego) o akcyzę nadpłaconą z tytułu produkcji oleju opałowego z oleju napędowego z zapłaconą akcyzą?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXXX złożonym w piśmie z dnia 12.12.2006r. (data wpływu do Urzędu – 13.12.2006r.) uzupełnionym w dniu 13.12.2006r.

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie możliwości obniżenia kwoty należnej akcyzy z tytułu sprzedaży paliw silnikowych (np. oleju napędowego) o akcyzę nadpłaconą z tytułu produkcji oleju opałowego z oleju napędowego z zapłaconą akcyzą za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 13.12.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXXX (zwanej dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka zakupiła niepełnowartościowy olej napędowy (zawartość siarki powyżej 50 ppm) z przeznaczeniem do produkcji oleju opałowego lekkiego. Za zakupiony olej została zapłacona akcyza w wysokości 1.014 zł/m3. Stawka akcyzy za olej opałowy lekki wynosi obecnie 232 zł/m3. Po wyprodukowaniu oleju opałowego powstanie zatem nadpłata akcyzy w wysokości 782 zł/m3.

Produkcja oleju opałowego lekkiego jest produkcją jednorazową związaną z przeklasyfikowaniem oleju napędowego, w związku z tym nie jest możliwe obniżenie o nadpłaconą akcyzę należnej akcyzy z tytułu dalszej produkcji oleju opałowego.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty należnej akcyzy z tytułu sprzedaży paliw silnikowych (np. oleju napędowego) o akcyzę nadpłaconą z tytułu produkcji oleju opałowego z oleju napędowego z zapłaconą akcyzą?

Stanowisko Podatnika:

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85 poz. 799 z późn. zm.) w § 2 pkt 1 określa, że w przypadku sprzedaży olejów opałowych wytwarzanych w drodze przeklasyfikowywania produktów naftowych kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu komponentów przeznaczonych do wytwarzania tych wyrobów.

Spółka stoi na stanowisku, że w zaistniałej sytuacji gdy kwota zapłaconej akcyzy jest większa od kwoty akcyzy należnej za wyprodukowany olej opałowy, możliwe jest obniżenie kwoty należnej akcyzy z tytułu sprzedaży innych paliw silnikowych ( np. oleju napędowego).

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest m.in. również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych.

Stosownie do art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (m.in. paliwa ciekłe) mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Podatnicy są obowiązani zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne stosownie do art. 19 ust. 2 ww. ustawy.

Stosownie do art. 19 ust. 4 pkt 2 wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i pomniejszeń akcyzy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.) w przypadku sprzedaży paliw silnikowych, olejów opałowych i olejów smarowych wytwarzanych z komponentów wymienionych w poz. 5-9 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a także wytwarzanych w drodze mieszania, przeklasyfikowania produktów naftowych, etylizacji lub potasacji benzyn oraz deprasacji olejów napędowych, kwotę należnej akcyzy obniża się o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu lub imporcie komponentów przeznaczonych do wytwarzania tych wyrobów lub o akcyzę zapłaconą w wyniku ich przemieszczania poza teren zakładu, w którym zostały wyprodukowane.

Stosownie do § 9 ww. rozporządzenia podatnik może obniżyć należną akcyzę o zapłaconą akcyzę, pod warunkiem że:

1) nabyte wyroby podlegały obowiązkowi podatkowemu i nie były zwolnione od akcyzy;

2) podatnik posiada dowód, że zapłacił kwotę akcyzy wynikającą z faktur i z faktur korygujących, a w przypadku dokumentów celnych - kwotę akcyzy wynikającą z tych dokumentów;

3) podatnik nie otrzymał zwrotu akcyzy na podstawie odrębnych przepisów w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub w sprawie zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych.

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 5 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego (Dz. U. 246, poz. 2090) określił wzory deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego składające się z formularza głównego, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, oraz informacji o podatku akcyzowym dotyczących poszczególnych grup wyrobów akcyzowych i składów podatkowych, których wzory określają załączniki nr 2-12 do rozporządzenia.

Przyjęta przez ustawodawcę konstrukcja formularza AKC-3/I "Informacji o podatku akcyzowym od olejów opałowych" przewiduje, iż obliczony podatek należy umieszczać w części C w polu 19 formularza, a kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu komponentów, stanowiącą kwotę pomniejszającą akcyzę w polu 20 formularza. Natomiast w polu 21 wykazywany jest ogółem podatek stanowiący różnicę kwot z pola 19 i 20. Ponieważ należny podatek akcyzowy nie może być wartością ujemną to, gdy różnica wynikająca z odjęcia wartości z pól 19 i 20 stanowić będzie liczbę ujemną w polu 21 należy wpisać ,,0” i tę wartość należy przenieść do pola 29 części C deklaracji dla podatku akcyzowego AKC-3.

W związku z tym gdy kwota zapłaconej akcyzy z tytułu produkcji oleju opałowego jest niższa od kwoty akcyzy zapłaconej przy nabyciu komponentów zużytych do produkcji tego oleju, podatnik może dokonać obniżenia akcyzy do wysokości należnego podatku. Nie jest możliwe obniżenie kwoty należnej akcyzy z tytułu sprzedaży innych paliw silnikowych wykazywanych w innym załączniku z tytułu produkcji oleju opałowego.

Ustawodawca w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy nie przewidział , możliwości zwrotu/obniżenia akcyzy gdy wartość ta stanowi kwotę ujemną.

Jedynym wyjątkiem od zasady ,,niełączenia” obniżenia akcyzy jest nadwyżka z tytułu obniżenia akcyzy wykazana pod pozycją 9 załącznika AKC-3/E, który dotyczy samochodów osobowych i którą można wykazać w pozycji 34 formularza AKC-3 i następnie odpowiednio rozliczyć w dalszych polach formularza.

W związku z powyższym stanowisko podatnika należy uznać za nieprawidłowe.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj