Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krasnymstawie
PP/4430-15/06
z 10 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/4430-15/06
Data
2006.11.10



Autor
Urząd Skarbowy w Krasnymstawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
fundusz unijny
obniżenie podatku należnego
pomoc bezzwrotna
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest nasze stanowisko odnośnie braku możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów związanych z realizacją usług kulturalnych świadczonych w ramach projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych UE?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z dnia 14 stycznia 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.10.2006r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie potwierdzenia braku możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów związanych z realizacją usług kulturalnych świadczonych w ramach projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych UE

postanawiam

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku za prawidłowe

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 16.10.2006r. (...) zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie, czy istnieje możliwość odliczenia lub odzyskania w jakikolwiek sposób podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją usług kulturalnych świadczonych w ramach projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych UE. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że (...) na podstawie zawartej ze (...) umowy nr (...) o dofinansowanie Mikroprojektu nr NEB/BUG/05/142 w ramach Programu Sąsiedztwa INTERREG III A/TACIS CBS Polska – Białoruś – Ukraina 2004 – 2006 organizuje imprezy kulturalne umożliwiające zapoznanie się z tradycją, kulturą i obyczajami państw sąsiadujących z Polską. Organizowane w ramach projektu imprezy są nieodpłatne, a ponoszone na nie wydatki pozostają w związku z celem głównym (...), którym jest świadczenie usług z zakresie kultury. Występując z wnioskiem o dofinansowanie (...) uwzględnił w budżecie tego projektu podatek VAT jako koszty nie kwalifikowane.

(...) stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia lub odzyskania w jakikolwiek sposób podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją usług kulturalnych świadczonych w ramach projektu. Wynika to z generalnej zasady odliczalności sformułowanej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na związek organizowanych nieodpłatnych imprez kulturalnych z działalnością zwolnioną przedmiotowo z VAT podatnik uważa, że zakupy dokonane w celu zrealizowania tych imprez obciążone są VAT-em naliczonym nieodliczalnym. Zdaniem podatnika, brak jest też możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT w trybie określonym w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), gdyż uzyskane na dofinansowanie środki nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust.3 i ust.4 tego rozporządzenia. Zaliczenie nieodliczonego podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodów i powiększenie w ten sposób kosztów działalności (...) nie będzie bezpośrednio wpływało na wysokość podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ na podstawie art.17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (...) jest zwolniony przedmiotowo z opłacania podatku od dochodu, który przeznacza na działalność statutową.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko (...) jest słuszne. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Organizowanie nieodpłatnych imprez kulturalnych nie można uznać za świadczenie usług, gdyż beneficjent usługi nie jest możliwy do zidentyfikowania. Są więc to czynności nieopodatkowane. Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz.535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów lub usług w zakresie, w jakim nabywane towary czy też usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, iż podatnik może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów lub usług, jeżeli zakup ma związek ze sprzedażą opodatkowaną oraz w konkretnym przypadku nie zachodzi wyłączenie lub ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT. Podstawowym więc kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, stwierdzić należy, że (...) dokonując zakupów na organizowanie nieodpłatnych imprez kulturalnych (które generalnie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług), które nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, nie może odzyskać podatku naliczonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz.535 ze zm), zatem nie ma możliwości odzyskania - w systemie podatku od towarów i usług - podatku naliczonego uiszczonego przy nabyciu.

Słuszne jest także stanowisko Strony, że nie jest możliwe ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Kwestię dotyczącą zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu regulują przepisy rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). W myśl przepisów § 23 w/w rozporządzenia zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4. Powyższa zasada ma zastosowanie odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy, przekazane przez podatnika, o którym mowa w zdaniu poprzednim.W myśl § 6 ust. 3 w/w rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej; 2) kontraktów zawartych przed 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Zgodnie z § 6 ust. 4 w/w rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Dodatkowo na podstawie § 27a cyt. wyżej rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Mając na uwadze cyt. wyżej przepisy, środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego na realizację wskazanego przez Stronę projektu, które są pozyskiwane na podstawie zawartej umowy, nie stanowią środków o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, ani § 27a w/w rozporządzenia. Stronie nie przysługuje zatem prawo do zwrotu podatku w trybie przepisów rozdziału 12 w/w rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaliczenie podatku naliczonego do kosztów uzyskania przychodu powiększy koszty działalności (...), jednak nie wpłynie to na wysokość podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż (...) korzysta ze zwolnienia swoich dochodów, które przeznacza na cele statutowe, od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (art.17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Zatem (...) nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku poprzez zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do art.14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

W związku z powyższym postanowiłem jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze, zgodnie z art. 169 § 4 Ordynacji podatkowej służy Stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu, za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej ).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj