Interpretacja Urzędu Celnego w Kielcach
341000-RPA-911-17/06/ACH
z 21 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
341000-RPA-911-17/06/ACH
Data
2006.11.21



Autor
Urząd Celny w Kielcach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Obowiązek podatkowy

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Obniżanie stawek

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obniżenie stawki podatku
olej opałowy
paliwo
podatek akcyzowy
przemieszczanie wyrobów akcyzowych
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
1.Czy od paliwa, którego gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa od 890 kg/m3, a po wykonaniu badań co do destylacji okaże się, że mniej niż 30% objętości paliwa destyluje przy 350 oC, stawka podatku akcyzowego wynosi 60,00 zł/1.000 kg i paliwo takie nie podlega obowiązkowi barwienia?2.Czy na Spółce ciąży obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w związku z faktem, iż podatek akcyzowy został już uiszczony w należnej wysokości z tytułu produkcji wyrobu akcyzowego przez producenta?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach działając na podstawie art. 14a§1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 26.07.2006 r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Kielcach 28.07.2006 r.), uzupełnionego w dniu 21.08.2006 r. oraz w dniu 19.09.2006 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do planowanego przez podatnika nabywania wewnątrzwspólnotowo paliwa o kodzie CN 2710 19 99, którego gęstość w temperaturze 15oC wynosi 890-915 kg/m3 stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko:

  • w kwestii zastosowania stawki podatku akcyzowego jest prawidłowe,
  • w kwestii dotyczącej braku obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w/w wyrobu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.09.2006 r. do tut. Urzędu wpłynął kompletny wniosek podatnika, z treści którego wynika, iż Spółka jest producentem wyrobów wapienniczych, w tym wapna (wyrób palony). Produkcja wapna polega na wypalaniu kamienia wapiennego w piecach wapienniczych, do czego wykorzystywane jest paliwo. Instalacja pieca składa się m.in. ze zbiorników paliwa. W celu zakupu nowego rodzaju paliwa Spółka prowadzi negocjacje z rafinerią mającą siedzibę na terenie Niemiec, która przetwarza zużyte oleje m.in. je rafinuje i po przetworzeniu sprzedaje jako paliwo. Takie paliwo Spółka zamierza kupować, następnie wprowadzać do zbiorników paliwa wchodzących w skład instalacji pieca wapienniczego, skąd po zmieszaniu z innym rodzajem paliwa ma być ono wprowadzane przez system pomp do pieca, gdzie po zetknięciu z powietrzem będzie ulegać spaleniu. Powstała przy tym wysoka temperatura prowadzi do wypału i w ten sposób produkowane będzie wapno. Potencjalny dostawca paliwa, czyli niemiecka rafineria obecnie sprzedaje już wspomniane paliwo, tj. zużyte, przetworzone oleje, stosując kod CN 2710 19 99. dostawca ten, będąc rafinerią prowadzi skład podatkowy i płaci podatek jako producent paliwa, wobec tego stosowaną procedurą przemieszczania wyrobu akcyzowego będzie procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą. Spółka składu podatkowego nie prowadzi. Z podawanych przez dostawcę parametrów paliwa wynika, iż jego gęstość w temperaturze 15oC wynosi 890-915 kg/m3. wedle informacji otrzymanych od dostawcy nie prowadzi on żadnych badań, co do wskaźników destylacji. Badania takie mogłyby natomiast zostać wykonane przez Spółkę.

Pytanie podatnika:

Czy od paliwa, którego gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa od 890 kg/m3, a po wykonaniu badań co do destylacji okaże się, że mniej niż 30% objętości paliwa destyluje przy 350 oC, stawka podatku akcyzowego wynosi 60,00 zł/1.000 kg i paliwo takie nie podlega obowiązkowi barwienia?

Czy na Spółce ciąży obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w związku z faktem, iż podatek akcyzowy został już uiszczony w należnej wysokości z tytułu produkcji wyrobu akcyzowego przez producenta?

Zdaniem podatnika w świetle przepisu art. 2 pkt 2) ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29/2004, poz. 257 ze zm.) produkty rafinacji ropy naftowej oznaczone kodem CN 2710 (PKWiU 23.20), w tym oleje odpadowe stanowią wyroby akcyzowe zharmonizowane. Produkty te, zgodnie z przepisem art. 62 ust. 1 pkt 1) ustawy stanowią oleje opałowe. Zakup tych produktów od ich producenta z siedzibą na terenie Niemiec stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych, które w świetle przepisu art. 4 ust. 1 pkt 5) podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. W świetle przepisu art. 65 ust 1 ustawy stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe, z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych, tj. takich w których zawartość siarki przekracza 3% wynosi 233 zł od 1.000 litrów. W rozporządzeniu wydanym z delegacji zamieszczonej w przepisie art. 65 ust 2 ustawy Minister Finansów obniżył tę stawkę w sposób następujący: do 232 zł od 1.000 litrów dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje się przy 350 oC lub których gęstość w temperaturze 15 oC jest niższa od 890 kg/ m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem (podlegają one obowiązkowi barwienia i oznaczania), zaś 60 zł od 1.000 kg dla pozostałych, z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe. Ze względu na to, iż paliwo, które Spółka zamierza sprowadzać z Niemiec ma gęstość w temperaturze 15 oC wyższą od 890 kg/m3 to, gdyby po wykonaniu przez Spółkę badań co do wskaźników destylacji okazało się także, iż mniej niż 30% objętości destyluje przy 350 oC, paliwo takie objęte powinno być stawką akcyzy wynoszącą 60 zł od 1000 kg i nie musi podlegać obowiązkowi barwienia i oznaczania. Jednocześnie zasada jednokrotności opodatkowania podatkiem akcyzowym wprowadzona do polskiego prawa (art. 4 ust. 5 ustawy) stanowi, iż jeżeli podatek akcyzowy został uiszczony w należnej wysokości z tytułu produkcji wyrobu akcyzowego, nie powstaje obowiązek podatkowy w stosunku do tego samego wyrobu z innego tytułu. Wobec tego Spółka stoi na stanowisku, iż uiszczenie podatku akcyzowego przez niemiecką rafinerię z tytułu produkcji paliwa nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Spółkę tego paliwa. Gdyby jednak taki obowiązek powstał stawka podatku akcyzowego wyniosłaby zdaniem Spółki 60 zł od 1.000 kg.

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:

Wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29/2004, poz. 257 ze zm.) są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do tejże ustawy.

W myśl art. 62 ust.1 do paliw silnikowych i olejów opałowych ustawa zalicza:

  1. wyroby wymienione w poz.1-12 załącznika nr 2 do ustawy,
  2. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

W załączniku nr 2 do ustawy pod poz. 4 widnieją produkty rafinacji ropy naftowej oznaczone kodem CN 2710 (PKWiU 23.20), tj. oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewyłączne, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stawki podatku akcyzowego dla olejów opałowych określone zostały w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29/2004, poz. 257 ze zm.) na poziomie 233,00 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, natomiast na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87/2004, poz. 825 ze zm.) zostały obniżone.

Według § 2 ust 1 pkt 2 rozporządzenia stawki akcyzy, określone m.in. w art. 65 ust. 1 w/w ustawy, tj. na paliwa silnikowe i oleje opałowe w wysokości 2.000 zł/1000l gotowego wyrobu dostarczanego wewnątrzwspólnotowo, nabywanego wewnątrzwspólnotowo oraz importowanego, obniżono do wysokości określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Od dnia 01 stycznia 2006 r. stawki wymienione w tym załączniku uległy obniżeniu do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 266/2005, poz. 2237). Zgodnie z poz. 1 pkt 3 lit. c tiret 1 i 2 załącznika nr 2 dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 oC lub których gęstość w temperaturze 15 oC jest niższa od 890 kg/ m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, stawka podatku akcyzowego od dnia 01 stycznia 2006 r. wynosi 232,00 zł/1000l, natomiast dla pozostałych olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, stawka akcyzy wynosi 60,00 zł/ 1.000kg. Wobec powyższego, jeżeli wyrób sprowadzany przez Spółkę w nabyciu wewnątrzwspólnotowym będzie stanowił olej opałowy przeznaczony na cele opałowe, z którego:

  • mniej niż 30% objętościowo destyluje przy 350 oC lub
  • gęstość w temperaturze 15 oC jest wyższa od 890 kg/ m3,

a nie stanowi oleju ciężkiego przeznaczonego na cele opałowe, podatnik będzie mógł zastosować stawkę podatku akcyzowego w wysokości 60,00 zł/1.000 kg..

Z kolei na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 ze zm.) ustalono, iż dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają:

  1. oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe,
  2. oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C oraz których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie).

Tym samym Minister Finansów enumeratywnie wymienił wyroby, które w myśl powołanego rozporządzenia podlegają znakowaniu i barwieniu. Biorąc pod uwagę fakt, iż wyrób akcyzowy, którego właściwości fizykochemiczne przedstawione zostały we wniosku Strony, nie spełnia kryteriów kwalifikujących przedmiotowy wyrób do jego obowiązkowego barwienia, należy stwierdzić, iż nie podlega on temu obowiązkowi.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe, rozumiane wg art. 2 pkt 11 jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Dodatkowo organ celny wskazuje, iż podatnik, który zamierza nabywać wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jeżeli nie jest jeszcze zarejestrowany, obowiązany jest złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Obowiązek taki wynika z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto w myśl art. 55 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku, gdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą zamierza nabyć wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju jest obowiązany przed ich wprowadzeniem na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego. Zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym musi zostać dokonane na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, wzoru deklaracji uproszczonej oraz sposobu prowadzenia ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 74, poz. 668 ze zm.). obowiązkiem podatnika jest również prowadzenie ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy). Przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju podatnik jest obowiązany złożyć zabezpieczenie akcyzowe (art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy), a po otrzymaniu wyrobów podatnik ma obowiązek potwierdzić ich odbiór na uproszczonym dokumencie towarzyszącym (art. 55 ust. 1 pkt 2 ustawy) oraz złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego (art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy). Powyższe obowiązki zostały tak skonstruowane, aby zapewnić zapłatę akcyzy w Polsce. Dają również możliwość dostawcy wyrobów do ubiegania się o zwrot akcyzy w państwie wysyłki.

Cecha jednokrotności (jednofazowości) akcyzy została określona w art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie którego przyjąć należy, że powstanie obowiązku podatkowego w efekcie dokonania jednej z czynności, podlegających opodatkowaniu na mocy art. 4 ust. 1–3, dotyczącej danego wyrobu akcyzowego wyłącza opodatkowanie każdej następnej czynności, określonej w tych przepisach, związanej z tym wyrobem w obrocie handlowym, o ile kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. W rezultacie, jeżeli producent przy ich sprzedaży dokona prawidłowego rozliczenia podatku akcyzowego, to każda następna transakcja, której przedmiotem będzie ten wyrób akcyzowy nie będzie podlegać opodatkowaniu, a każdy kolejny nabywca tego wyrobu nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego. Zasada ta dotyczy więc czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na mocy przepisów krajowych, nie dotyczy natomiast czynności, w stosunku do których podatnikiem jest podmiot dokonujący czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie przepisów obowiązujących w innym państwie członkowskim. Wobec powyższego organ celny wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje tylko raz z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w/w paliwa na mocy art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy. Zasada jednokrotności akcyzy jest więc w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym zachowana.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach nie podziela stanowiska Spółki, iż uiszczenie podatku akcyzowego przez niemiecką rafinerię z tytułu produkcji paliwa nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w Spółce z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia tego paliwa.

Wobec powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy postanawiam jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:

• dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

• nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach w terminie 7 dni od jego otrzymania. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj