Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DZ/415-38/06
z 2 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DZ/415-38/06
Data
2007.02.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc finansowa
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
1) czy dotacja otrzymana w ramach działalności gospodarczej o dofinansowanie projektu w ramach działania 2.4 jest moim przychodem, który powinienem zaksięgować w księdze przychodów i rozchodów, a ponoszone koszty też są moimi kosztami w działalności;2) czy jest przychodem do opodatkowania wynagrodzenie szefa merytorycznego szkolenia, instruktora wykładowcy i instruktora kat. C będącego jednocześnie „Benificjentem”, dla którego w programie jest ustalone wynagrodzenie;3) czy wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu zgodnie z umową dotacji jest kosztem działalności.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 09.11.2006 roku uzupełnionego w dniu 14.12.2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania otrzymanej dotacji w ramach działalności gospodarczej i ponoszone w związku z tym koszty

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 09.11.2006 roku uzupełnionym w dniu 14.12.2006 roku podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik od 1995 roku prowadzi działalność gospodarczą. W dniu 02.08.2006 roku podatnik w ramach działalności gospodarczej podpisał umowę z Województwem ..........., zwanym dalej „Instytucją Wdrażającą” o dofinansowanie Projektu „Kierowca kat.C/E – nowa perspektywa pracy” nr Z/2.22?II/2.4/7/03/05 w ramach Projektu 2 – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach (z wyłączeniem działania 2.5 – Promocja Przedsiębiorczości).

W złożonym wniosku podatnik zadał pytania:

  1. czy dotacja otrzymana w ramach działalności gospodarczej o dofinansowanie projektu w ramach działania 2.4 jest moim przychodem, który powinienem zaksięgować w księdze przychodów i rozchodów, a ponoszone koszty też są moimi kosztami w działalności;
  2. czy jest przychodem do opodatkowania wynagrodzenie szefa merytorycznego szkolenia, instruktora wykładowcy i instruktora kat. C będącego jednocześnie „Benificjentem”, dla którego w programie jest ustalone wynagrodzenie;
  3. czy wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu zgodnie z umową dotacji jest kosztem działalności.

Podatnik uważa, że w przedstawionym stanie faktycznym:

– dochód uzyskany z tytułu dofinansowania projektu w ramach działania 2 jest zwolniony z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991r., a ponoszone koszty nie stanowią kosztów uzyskania przychodów;

– wynagrodzenie „Beneficjenta” nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26.07.1991r.;

– wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniem podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Innymi słowy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy w dniu otrzymania przez podatnika pieniędzy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w w/w przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofuduszowych sektorów programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych – art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pomoc finansowa z funduszy strukturalnych ze względu na kierunek jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

– inwestycyjne,

– o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Jeżeli pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich, a więc na cele o charakterze społecznym i edukacyjnym, przy zastosowaniu przepisów podatkowych, należy wziąć pod uwagę rolę, jaką spełniają podmioty uczestniczące w realizacji określonego Działania.

W tych Działaniach Projektodawca (ostateczny odbiorca) w istocie rzeczy jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością, a więc „usług”, których wykonanie zlecił odpowiedzialny za ich realizację beneficjent (Instytucja Wdrażająca).

Środki otrzymane przez Projektodawców z tytułu wykonanych świadczeń (usług) na rzecz Instytucji Wdrażających stanowią ich przychody stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. przy uwzględnieniu przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy tj. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości nie materialnych i prawnych dokonanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (np. dotacji).

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą podatnik jest wykonawcą określonych w umowie świadczeń za odpłatnością. Wypłacone podatnikowi wynagrodzenie jako Beneficjentowi będzie przychodem z działalności gospodarczej, zatem nie będzie korzystać ze zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując:

– przedmiotowa dotacja otrzymana w ramach działalności gospodarczej jest przychodem w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.;

– wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu zgodnie z umową jest kosztem uzyskania przychodów w myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.;

– wynagrodzenie Beneficjenta (w omawianym przypadku osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) ujęte w kwocie otrzymanej dotacji jest przychodem z działalności gospodarczej.

Jednocześnie nadmieniam, że odnośnie pytania numer 2 w złożonym wniosku tj. „czy jest przychodem do opodatkowania wynagrodzenie szefa merytorycznego szkolenia, instruktora wykładowcy i instruktora kat. C będącego „Beneficjentem”, dla którego w programie jest ustalone wynagrodzenie” w ujęciu wynagrodzenia ze stosunku pracy zostało wydane odrębne postanowienie.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, że stanowisko wnioskodawcy nie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj