Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-19/07/PK
z 2 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-19/07/PK
Data
2007.04.02



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
konkursy
nagroda pieniężna
nagroda rzeczowa
nagrody
nagrody w konkursach
obowiązek płatnika
płatnik
pobór podatku
usługi marketingowe
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
1. Czy na podmiocie wydającym nagrody w konkursach ciąży obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych? 2. Jeśli tak to w którym momencie (nagrody wydawane są na raty)? 3.Czy jeśli konkurs promuje inny podmiot to nagrody korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68a updof?


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się świadczeniem usług reklamowych i promocyjnych na rzecz swoich klientów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka organizuje, na zlecenie klientów, w sposób kompleksowy, kampanie promocyjne, konkursy i loterie promocyjne. W ramach prowadzonych konkursów Spółka wykonuje przewidziane regulaminami i umowami z klientami zobowiązania i ponosi szereg kosztów. Istotnym elementem usługi reklamowej świadczonej przez Spółkę jest wynikający z umowy z klientem, obowiązek zakupu nagród bądź wydatkowania własnych środków finansowych na nagrody pieniężne a następnie wydanie tych nagród laureatom konkursu (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej). Nagrody pieniężne wydawane jako wygrane w konkursach sa wypłacane jednorazowo bądź w ratach. Poza nagrodami głównymi wydawane sa także nagrody pocieszenia, których wartość nie przekracza 100zł. Konkursy ogłaszane są w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). Wartość wypłaconych (wydanych) nagród jest zwracana Spółce przez klienta.

W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka stoi na stanowisku iż:

1.ciąży na niej obowiązek pobrania zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty nagród;

2.obowiązek poboru podatku powstaje z chwilą wypłaty każdej raty nagrody z osobna;

3.uzyskany przez zwycięzcę przychód w postaci nagrody, której jednorazowa wartość nie przekracza 760zł korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w takim przypadku na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika;

4.drobne nagrody pocieszenia o wartości do kwoty 100zł wydane przez Spółkę na zlecenie klienta, w ramach konkursów (służących reklamie i promocji korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, nawet w przypadku gdy konkursy nie są emitowane w środkach masowego przekazu.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela w pełni powyższego stanowiska Spółki i wyjaśnia.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Art. 41 ust. 4 stanowi, iż osoby prawne są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1. Z tych przepisów wynika, iż Spółka prawidłowo wskazała, iż to na niej jako na podmiocie przekazującym świadczenia w postaci nagród w konkursach ciąży obowiązek poboru tego podatku. Ponadto treść ww. przepisów potwierdza, iż obowiązek poboru podatku powstaje z chwilą wydania nagrody, a więc jeśli nagroda jest wydawana w częściach to obowiązek poboru dotyczy każdej wypłaty (każdego wydania) odrębnie. Na powyższe nie ma wpływu to czy Spółka otrzyma od podmiotu zlecającego przeprowadzenie konkursu zwrot kosztów nagród czy też nie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. W związku z tym jeśli wartość pojedynczego świadczenia stanowiącego nagrodę w konkursie emitowanym w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), w tym także jeśli to świadczenie jest ratą wygranej, nie przekracza 760zł to korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego. W takim przypadku na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika wskazane powyżej. Spółka słusznie wskazuje, iż w celu zastosowania powyższego zwolnienia nie jest konieczne ażeby posiadała ona status środka masowego przekazu – wystarczające jest ażeby konkurs był ogłaszany za pośrednictwem prasy, radia, bądź telewizji.

Zwrócić należy uwagę, iż powyższe rozważania dotyczą wygranych w konkursach. Przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują co należy rozumieć poprzez konkurs bądź poprzez wygraną w konkursie. W związku z tym konieczne jest odwołanie się w tym zakresie do wykładni słownikowej tych określeń. Słownik Języka Polskiego PWN jako konkurs każe rozumieć imprezę, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac. W związku z tym za nagrodę w konkursie uznać można wyłącznie świadczenie przekazywane najlepszym wykonawcom, autorom danych prac. Z tego też względu przymiot wygranej w konkursie nie przysługuje nagrodom pocieszenia, a co za tym idzie nie stosuje się do nich przepisów dotyczących wygranych w konkursach. Skutkuje to tym, iż należy je uznać za przychody z tzw. innych źródeł opodatkowane na zasadach ogólnych, niepodlegające zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Z tytułu przekazywania nagród pocieszenia na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, lecz obowiązek informacyjny wskazany w art. 42 ww. ustawy, w postaci obowiązku sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przekazania jej w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Obecnie wzór ten został określony na formularzu PIT-8C.

Jako mający zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym Spółka wskazuje również art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Zdaniem Spółki przepis ten stanowi podstawę do uznania za zwolnione z podatku dochodowego nagród przedstawionych we wniosku również w przypadku gdy konkursy nie sa emitowane w środkach masowego przekazu. Jednakże jest to twierdzenie błędne, gdyż przepis ten jasno wskazuje, iż zwolnione mogłyby być tylko świadczenia przekazywane przez Spółkę w sytuacji gdyby były związane z jej promocją lub reklamą. Przedmiotowe świadczenia nie są związane z promocją lub reklamą Spółki, lecz z promocją i reklamą podmiotów na rzecz których Spółka wykonuje usługi. W związku z tym zwolnienie to nie ma zastosowania w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

Reasumując:

- z tytułu przekazywania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej wygranych w konkursach na Spółce co do zasady ciąży obowiązek podatkowy odrębnie dla każdej wypłaty (wydania) takiej nagrody;

- do ww. wygranych w konkursach ogłaszanych za pośrednictwem środków masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) zastosowanie ma zwolnienie z podatku dochodowego, o ile wartość wydawanych (wypłacanych) wygranych nie przekracza jednorazowo 760zł;

- powyższe nie dotyczy nagród pocieszenia, gdyż nie sa one wygranymi w konkursach – z tego tytułu na Spółce ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikom i właściwym organom podatkowym informacji na formularzu PIT-8C;

- do świadczeń przedstawionych we wniosku nie ma zastosowania zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż świadczenia te nie sa przekazywane w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy (Spółki).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj