Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legionowie
1409/PP/443/9/07/EC
z 4 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1409/PP/443/9/07/EC
Data
2007.04.04



Autor
Urząd Skarbowy w Legionowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów


Słowa kluczowe
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe
wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna


Pytanie podatnika
Strona zwróciła się z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczących dostarczenia towaru do portu w Niemczech, a następnie przemieszczenia go już wewnątrz Unii Europejskiej (Niemcy-Polska); usług wykonanych przez firmę niemiecką, oraz wykazywania polskiego numeru NIP w informacji podsumowującej VAT-UE jako dostawca i nabywca wewnątrzwspólnotowych towarów i usług.


Na podstawie art. 14a, 14b i 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie postanawia


uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące ujęcia w informacji podsumowującej (VAT-UE) zakupu towaru handlowego, który do portu w Hamburgu był importem, ale po wprowadzeniu na teren Unii jest traktowany jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru , uznać za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zakupu usługi niemieckiej agencji działającej w imieniu podatnika, której praca polega na wprowadzeniu towaru handlowego na teren Unii, oraz uznać za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wypełnienia informacji podsumowującej VAT-UE wykazując zakup towaru bądź usługi jako dostawca i nabywca z podanym polskim numerem NIP UE.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 17.01.2007r. (uzupełniony w dniu 05.03.2007 roku). Strona zwróciła się z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczących dostarczenia towaru do portu w Niemczech, a następnie przemieszczenia go już wewnątrz Unii Europejskiej (Niemcy-Polska); usług wykonanych przez firmę niemiecką, oraz wykazywania polskiego numeru NIP w informacji podsumowującej VAT-UE jako dostawca i nabywca wewnątrzwspólnotowych towarów i usług.

Jak stanowi art.14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Przestawiając stan faktyczny Podatnik poinformował, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej importuje towary z Chin do Niemiec. Towary dostarczane są do Hamburga, gdzie dokonuje się ich odprawy celnej i uiszcza należne cło. Następnie towary dostarczane są do siedziby Podatnika na terytorium kraju.Odprawy celne dokonywane są przez firmę H. działającego na terenie Wolnego Portu w Hamburgu. Podatnik załączył do wniosku dwie faktury wystawione przez kontrahenta z Chin w maju i w lipcu 2006r. Import towarów nastąpił w lipcu i wrześniu 2006r., również towary zostały przemieszczone do Polski w/w miesiącach, oraz załączył dwa dokumenty SAD wystawione na swoje nazwisko.

Art.9 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm) stanowi, że przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z ust.2 przepis ust.1 stosuje się pod warunkiem, że: 1) nabywcą towarów jest a) podatnik, o którym mowa w art.15 lub podatnik podatku od wartości dodanej , a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit.a)- z zastrzeżeniem art.10; 2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1. lit.a. Warunki te nie dotyczą transakcji, jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu (ust.3).

Na podstawie art.11 ust.1 w/w ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jej rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.
Podatnik w związku z dokonanym na terytorium Niemiec importem stał się podatnikiem podatku od wartości dodanej w tym państwie, a towar dopuszczony do obrotu na terytorium Niemiec uzyskał status towaru wspólnotowego. Przemieszczenie własnych towarów z Niemiec do Polski w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zrównane jest z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów w Niemczech, a na terenie kraju, w myśl przytoczonego wyżej art.11 ust.1 ustawy, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie podlegające opodatkowaniu według właściwych stawek podatku od towarów i usług.W myśl art.31 ust.1 i 2 pkt 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywca jest obowiązany zapłacić. Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku. Podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi kwota wynikająca z faktury wystawionej przez kontrahenta z Chin, cło zapłacone w Niemczech, opłata za nadanie niemieckiego numeru celnego, opłata za pełnomocnictwo dla przedstawiciela podatkowego.
Natomiast odnosząc się do pytania podatnika dotyczącego wypełnienia informacji podsumowującej VAT-UE i wykazując zakup towaru lub usługi dotyczących dostaw i nabyć wewnątrzwspólnotowych z podanym polskim numerem NIP UE, w myśl art.100 ust.3 ustawy informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane;1) nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust.1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej dokonany przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art.97 ust.9 cyt. ustawy.2) właściwy i ważny numer identyfikacji kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane nabycie towarów lub do którego jest dokonywane nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;3) kod kraju z którego jest dokonywane nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;4) łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art.31 cyt. ustawy oraz łączną wartość dostawy towarów- w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Z powyższego wynika, iż podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązany jest do wykazania wszystkich dokonanych w danym kwartale transakcji w informacji podsumowującej VAT UE podając właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany w państwie członkowskim, poprzedzony dwuliterowym kodem tego państwa, a w przypadku jego braku numer podatkowy świadczący o zidentyfikowaniu kontrahenta dla podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim. Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.Niniejsza odpowiedź jest zgodna z przedstawionym przez Podatnika stanem faktycznym oraz stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia. Naczelnik urzędu Skarbowego w Legionowie informuje, że:– interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu zapytania,– interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, zgodnie z obowiązującym aktualnie stanem prawnym postanowiono jak w sentencji.Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj