Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PP/443-90/05/ZM/46147
z 20 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-90/05/ZM/46147
Data
2005.10.20



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
wierzytelność
windykacja
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy zakup oraz windykacja wierzytelności są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Nowa Huta działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 29.08.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Nowa Huta działając na podstawie ww. przepisów, w odpowiedzi na zapytania doręczone do tut. Urzędu w dniu 29 sierpnia 2005r., wyjaśnia co następuje:

Z przedłożonego pisma wynika, iż Spółka świadczy usługi pośrednictwa finansowego w zakresie kupna, egzekwowania (ściągnięcie wierzytelności) oraz dalszej sprzedaży wierzytelności handlowych. Ze stanowiska Spółki wynika iż planuje zakup pakietu wierzytelności oraz jego dalszą odsprzedaż/windykacje. Spółka stoi na stanowisku iż czynności te podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do postawionego problemu należy wskazać, że zgodnie z art. 509 § 1 Kodeksu Cywilnego wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.

Obrót wierzytelnościami na własny rachunek (nabywanie przez cesjonariusza w celu dalszej odsprzedaży) na podstawie umowy o przelew wierzytelności, wykonywany na rzecz podmiotów posiadających wierzytelności, ujęty jest w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Sekcji J usługi pośrednictwa finansowego, Dział 65, podkategoria KWiU 65.23.10 "usługi w zakresie pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Jednocześnie odnosząc się do postawionego pytania Spółki należy wskazać, że zgodnie z powszechnie przyjętym rozumieniem „faktoring" polega na nabywaniu przez faktora określonych wierzytelności, przysługujących przedsiębiorcy z tytułu dokonania sprzedaży lub wykonania usług w zamian za określoną kwotę, odpowiadającą wartości nominalnej wierzytelności, pomniejszonej o dyskonto uwzględniające wynagrodzenie faktora. Faktor w ramach umowy może zobowiązać się do wykonania czynności dodatkowych, niezwiązanych bezpośrednio z samą cesją, np. ściąganie należności objętych umową faktoringu, kierowanie upomnień do dłużników, okresowe sprawdzanie stanu wypłacalności dłużników czy też poszukiwanie nabywcy tychże wierzytelności. Umowy faktoringu należą do umów nienazwanych i zawierają elementy umowy sprzedaży, jak również umowy świadczenia usług.

W świetle obecnej regulacji ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa powyżej, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. W celu ustalenia zakresu opodatkowania usług faktoringu pomocniczo mają więc zastosowanie klasyfikacje statystyczne. Przedmiotem klasyfikowania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są czynności będące końcowymi efektami działalności o charakterze usługowym, świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności. Liczy się zatem efekt końcowy świadczonych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ww. ustawy. Załącznik ten, zawierający „Wykaz usług zwolnionych z podatku" w poz. 3 Sekcja J ex (65-67) pkt 5, wymienia jako zwolnione usługi pośrednictwa finansowego z wyłączeniem usług ściągania długów oraz faktoringu (nie rozróżniając przy tym form ściągania długów tzw. windykacji). Stąd też usługi te (zgodnie z art. 8 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów) jako nie wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), co do których stosuje się inne niż wymienione w art. 41 ust. 1 obniżone stawki podatku, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatkową w wysokości 22%.

Tutejszy organ podatkowy zauważa, że istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wykonywanych usług przez Podatnika pod odpowiedni symbol PKWiU. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 05.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standartów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87) organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikacji produktów (wyrobów i usług). Naczelnik Urzędu Skarbowego nie posiada kompetencji w zakresie klasyfikowania statystycznego sprzedawanych towarów bądź świadczonych usług przez podatników, gdyż jedynym organem uprawnionym do wydawania opinii klasyfikacyjnych towarów i usług są właściwe organy statystyczne. Należy przy tym zaznaczyć, iż to podatnik świadczący usługi lub producent towarów jest odpowiedzialny za zaliczenie produktu do odpowiedniego grupowania statystycznego. W przypadku wątpliwości, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Spółka może wystąpić do Urzędu Statystycznego w Łodzi (adres 93-176 Łódź, ul.Suwalska 29) o sklasyfikowanie wykonywanych usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Dopiero po uzyskaniu opinii klasyfikacyjnej dot. przedmiotowej usługi możliwe będzie jednoznaczne i ostateczne rozstrzygnięcie, czy została ona wymieniona w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie pewne stwierdzenie czy podlega ona zwolnieniu od podatku.

W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiąż.ąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
- w dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie :
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Nowa Huta w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj