Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/606/86/2006/GW
z 16 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/606/86/2006/GW
Data
2006.08.16
Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Słowa kluczowe
import (przywóz)
stawka
stawki podatku
transport
Pytanie podatnika
Spółka wnosi o potwierdzenie, że jest uprawniona do zastosowania wobec przedmiotowych usług obniżoną stawkę 0% VAT na podstawie przepisów par. 7 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 Rozporządzenia w związku z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku xxx , z dnia 17.05.2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 5 ustawy ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe. Uzasadnienie Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Spółka świadczy usługi logistyczne i techniczne dla przemysłu samochodowego, w szczególności zajmuje sią m. in. transportem nowych samochodów przy pomocy autotransporterów. Na podstawie umowy zawartej z jednym z kontrahentów (dalej jako „Kontrahent"), Spółka zobowiązała się do przewozu części pojazdów (dalej jako „Produkty") przy pomocy autotransporterów w transporcie drogowym na trasie Gdańsk-Warszawa. Z umowy wynika, że wskazana wyżej trasa stanowi część transportu międzynarodowego wykonywanego pomiędzy terytorium Korei Południowej a terytorium Ukrainy. W szczególności:i. Produkty wysyłane są transportem morskim z Korei Południowej do portu w Gdańsku;ii. w Gdańsku Produkty przeładowywane są na środek transportu drogowego (autotransportery Spółki), za pomocą którego następuje ich przemieszczenie do Warszawy;iii. w Warszawie na Produktach wykonywane są określone prace o charakterze uszlachetniania; następnie, po zakończeniu procesu uszlachetniania Produkty zostają przeładowane na środek transportu kolejowego, przy pomocy którego są wywożone poza terytorium Polski do miejsca swojego przeznaczenia położonego na terytorium Ukrainy.Spółka świadczy usługi transportu na odcinku wskazanym w (ii) powyżej, jako podwykonawca Kontrahenta. W rezultacie. Spółka świadczy wiec usługę stanowiąca te cześć transportu międzynarodowego, która fizycznie wykonywana jest wyłącznie na terytorium Polski. M. jest w posiadaniu dokumentów używanych w transporcie międzynarodowym (tj. konosamentu morskiego), z którego wynika, że (i.) port załadunku Produktów położony jest na terytorium Korei Południowej, (ii.) portem rozładunku Produktów jest Gdańsk, natomiast (iii) miejscem przeznaczenia Produktów na terytorium Polski jest Warszawa. Produkty zarówno w momencie wjazdu do Polski, jak i w momencie opuszczania jej terytorium posiadają status towarów niewspólnotowych w rozumieniu przepisów prawa celnego. W szczególności, (i.) nie są one dopuszczane (na terytorium Polski) do obrotu w rozumieniu przepisów celnych oraz (ii.) nie powstaje w odniesieniu do nich dług celny. Wynika to z faktu, że Produkty, które zostały dostarczone do portu w Gdańsku obejmowane są procedurą celną tranzytu i pozostają nią objęte podczas transportu do Warszawy. Następnie po przetransportowaniu do Warszawy, w stosunku do Produktów zamykana jest procedura tranzytu, natomiast otwierana jest procedura celna uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń. Po zakończeniu tego procesu uszlachetniania, Produkty objęte zostają procedurą celną powrotnego wywozu z terytorium Unii Europejskiej. Pytanie Wnioskodawcy: II. Zapytanie SpółkiW oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny, Spółka wnosi o potwierdzenie, że jest uprawniona do zastosowania wobec przedmiotowych usług obniżoną stawkę 0% VAT na podstawie przepisów par. 7 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 Rozporządzenia w związku z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie, z przedmiotowego przepisu Rozporządzenia będzie wynikać dla Spółki możliwość opodatkowania stawką VAT 0% świadczonej przez nią usługi transportu Produktów (i.) wykonywanej w całości na terytorium Polski oraz (ii.) stanowiącej część transportu międzynarodowego, w przypadku posiadania dokumentu, z którego wynikać będzie fakt przekroczenia przez Produkty granicy państwa trzeciego (takim dokumentem posiadany przez M. jest konosament morski). W efekcie,należałoby przyjąć, że przedmiotowe przepisy Rozporządzenia nie wymagają od Spółki posiadania jakichkolwiek dodatkowych dokumentów (prócz wymienionych literalnie w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT) dla opodatkowania stawką VAT 0% świadczonych usług. Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego:W świetle par. 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia:„Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:1) usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego; (...)" Przepis par. 7 ust. 1 Rozporządzenia przewiduje zatem obniżenie stawki podatku VAT dla usług transportu towarów, które: i. wykonywane są wyłącznie na terytorium Polski orazii. stanowią fragment transportu międzynarodowego w rozumieniu ustawy o VAT (dalej powyższa usługa będzie określana jako „Usługa" lub „Usługi"). W par. 7 ust. 2 Rozporządzenia określone zostały natomiast wymogi dokumentacyjne, które powinien spełnić podatnik świadczący Usługę w celu opodatkowania swojego świadczenia w oparciu o stawkę VAT 0%. Przepis par. 7 ust. 2 Rozporządzenia stwierdza więc, iż stawkę VAT w wysokości 0% stosuje się:„w przypadku posiadania przez podatnika dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 (podkreśl. - Spółka) ustawy (o VAT - dod. Spółka)". W szczególności, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów w świetle art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT są: „(...) list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym: Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do art. 83 ust. 3 w/w ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) obniżoną stawkę 0% stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Stosownie do ust. 2 § 7 w/w rozporządzenia przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się w przypadku posiadania przez Podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu: 1) towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt. 2 2) towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt. 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów W przedstawionym stanie faktycznym przewoźnik chcąc zastosować stawkę 0% musiałby dysponować oprócz dokumentów, o których mowa w pkt. 1 art. 83 ust. 5 również dokumentem potwierdzonym przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Z uwagi na fakt, iż towary transportowane przez Spółkę na odcinku Gdańsk – Warszawa zostaną następnie przetransportowane przez inny podmiot na Ukrainę, Spółka nie może posiadać dokumentu opisanego w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w związku z nie spełnieniem w/w warunków koniecznych do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% (tj. Spółka nie posiada stosownych dokumentów) - do usługi tej należy zastosować stawkę podstawową w wysokości 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Pouczenie1.Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. 2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu zmiany lub uchylenia. 3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-miu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.