Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/US210/443-9/07/GK
z 25 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/US210/443-9/07/GK
Data
2007.04.25



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
organ administracji publicznej
podatek od towarów i usług
urząd gminy


Pytanie podatnika
Wnioskodawca pyta, czy Urząd Gminy będąc płatnikiem podatku od towarów i usług może odzyskać podatek VAT od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu funduszy strukturalnych, zadania Sektorowy Program Operacyjny (SPO) „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym przez Urząd Gminy wnioskiem z dnia 03.04.2007r. uzupełnionym w dniu 13.04.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego- Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż podatek z tytułu realizowanej inwestycji „Remont, wyposażenie i reaktywacja domu kultury w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” - nie będzie podlegał odliczeniu (zwrotowi) na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14 a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) udziela pisemnej interpretacji na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Składając wniosek, podatnik płatnik lub inkasent jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14a § 2).

Wnioskiem znak PSR.SR./11/07 z dn. 3.04.2007r. uzupełnionym w dniu 13.04.2007r Urząd Gminy zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd Gminy w ramach realizowanego projektu funduszy strukturalnych, zadania - Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006” zawarł umowę nr RW.II.0218-1-163/05 z dnia 23.11.2005r. z Samorządem Województwa Mazowieckiego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie na dofinansowanie zadania pod nazwą „Remont, wyposażenie i reaktywacja domu kultury w miejscowości X na kwotę 450.000zł.

Z informacji Urzędu Gminy wynika, iż realizuje zadania nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r., Nr 142 poz 1591 ze zm.).

Wnioskodawca pyta, czy Urząd Gminy będąc płatnikiem podatku od towarów i usług może odzyskać podatek VAT od wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu funduszy strukturalnych, zadania Sektorowy Program Operacyjny (SPO) „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”.

Własne stanowisko w sprawie :

Zdaniem Strony nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT dotyczące realizowanej ww. inwestycji ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Urząd, będący płatnikiem podatku VAT, od czynszów, dzierżawionych, gruntów, wynajmu lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą. Inwestycja realizowana przez Urząd Gminy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”, nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Tut. organ podatkowy mając na względzie opisany przez Stronę stan faktyczny oraz fakt, iż Urząd Gminy jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 65, poz. 535) zważył co następuje.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 cyt. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124

Z treści tego przepisu wynika, że obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu, w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Odliczyć można bowiem tylko podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże na uwagę zasługuje tutaj fakt, iż organ władzy jest podatnikiem podatku od towarów i usług ale tylko w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług), natomiast gdy w danej czynności uczestniczy on w charakterze organu władzy publicznej i dana czynność dokonywana jest w drodze decyzji administracyjnej lub innego aktu o charakterze władczym – to w tym zakresie nie jest on podatnikiem podatku od towarów i usług, a czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przypadku nałożonych zadań o charakterze publiczno-prawnym podatek od towarów i usług zawarty w fakturach za wykonanie inwestycji nie może być odliczony od podatku należnego związanego z wykonywaniem innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT np. sprzedaży nieruchomości i praw użytkowania wieczystego, tym bardziej, iż usługi związane z kulturą oraz w zakresie edukacji są zwolnione z podatku VAT. Wobec powyższego nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od ww. inwestycji na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W związku z powyższym oraz na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), jednostce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie przepisów cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze cytowane na wstępie przepisy prawne tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy wyrażone w niniejszym wniosku jest prawidłowe

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez pytającego stan faktyczny i zawiera ocenę prawną z uwzględnieniem stanu prawnego na dzień jej sporządzenia

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa.

Na postanowienie niniejsze Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni licząc od daty doręczenia postanowienia



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj