Interpretacja Urzędu Skarbowego w Słupsku
PIV/436-1/07
z 20 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PIV/436-1/07
Data
2007.02.20



Autor
Urząd Skarbowy w Słupsku


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
podatek od czynności cywilnoprawnych
sprzedaż
zakład pracy chronionej
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy od zakupów złomu dokonywanych przez zakład pracy chronionej należny jest PCC? Czy w sytuacji korzystania z przedmiotowego zwolnienia zasadne jest składanie zerowych deklaracji PCC-3?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.01.2007r. Zakładu Pracy Chronionej „X” o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zakupów złomu oraz składania zerowych deklaracji PCC – 3

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 17.01.2007r. Zakład Pracy Chronionej „X” zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji czy od zakupów złomu dokonywanych od osób fizycznych w ramach głównego profilu działalności zakładu, należy uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych. Przedstawiając stan faktyczny strona podaje, że prowadzi działalność gospodarczą dotyczącą - zgodnie z załączonym zaświadczeniem Głównego Urzędu Statystycznego - sprzedaży hurtowej odpadów i złomu.

Dokonywane przez zakład zakupy złomu są - zdaniem strony - bezpośrednio związane z prowadzoną przez nią działalnością i korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W związku z tym, że zmiana przepisów w podatku od czynności cywilnoprawnych, wprowadzona z dniem 1 stycznia 2007r., spowodowała konieczność uciążliwego wypełniania ok. 50-70 deklaracji miesięcznie, od transakcji zawartych z jednym kontrahentem, przekraczających dobowo próg 1.000 PLN, strona prosi o rozstrzygnięcie, czy w przypadku korzystania z przedmiotowego zwolnienia ma obowiązek składania zerowych deklaracji. W opinii strony - składanie zerowych deklaracji jest zbędne i przysparza zarówno jej jak i organowi podatkowemu dodatkowej pracy.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego na wstępie zauważyć należy, iż z dniem 1 stycznia 2007r. zmieniły się zasadniczo przepisy podatku od czynności cywilnoprawnych. Zmiany te wprowadzone zostały ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, opublikowaną w Dz. U. Nr 222, poz. 1629. W art. 2 pkt 10 lit. a noweli nadano nowe brzmienie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005r. Nr 41, poz. 399, z późn. zm.) wyłączając z grona płatników tego podatku nabywców rzeczy – od umów sprzedaży, jeżeli nabywają te rzeczy do przerobu lub sprzedaży. Powyższe oznacza, że w przypadku zawierania po dniu 1 stycznia 2007r. umów sprzedaży przez dotychczasowych płatników podatku PCC, stają się oni podatnikami tego podatku i są obowiązani bez wezwania organu podatkowego, do złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych PCC-3, według ustalonego wzoru, oraz obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego tj. od chwili dokonania czynności cywilnoprawnej.

Obowiązek ten – w przypadku umów sprzedaży - ciąży tylko i wyłącznie na kupującym, co wynika ze zmian art. 4 pkt 1 cytowanej ustawy z dnia 9 września 2000r., wprowadzonych ww. nowelą. Nie powstaje on w przypadku czynności cywilnoprawnych, których przedmiotem jest sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1.000 zł (art. 9 pkt 6 ustawy o PCC) jak również wtedy, gdy czynności te nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 tej ustawy.

Z kolei, w myśl art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) prowadzący zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej w stosunku do tego zakładu jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych – jeżeli czynność przez niego dokonana pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem zakładu.

Z przedstawionego przez stronę stanu faktycznego wynika, że dokonywane przez stronę zakupy złomu pozostają w bezpośrednim związku z prowadzeniem przez nią zakładu, a zatem zawarcie tego typu umów nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na to, że wprowadzona z dniem 1 stycznia 2007r. zmiana art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nałożyła obowiązek podatkowy od umów sprzedaży tylko i wyłącznie na kupujących – w przypadku zwolnień podmiotowych tych stron i braku odpowiedzialności solidarnej – strony te nie będą zobowiązane do złożenia deklaracji PCC-3.

Reasumując, stwierdzić należy, że zakupy złomu dokonywane przez Zakład Pracy Chronionej „X” korzystają ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, co w konsekwencji skutkuje brakiem obowiązku opodatkowania tych transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych a także brakiem obowiązku składania deklaracji PCC-3 z tytułu ich zawarcia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj