Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1435/PP1/443-151/06/KŁ
z 30 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1435/PP1/443-151/06/KŁ
Data
2007.01.30



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Taksówki osobowe


Słowa kluczowe
opodatkowanie
taksówki
usługi przewozowe


Pytanie podatnika
Czy Stowarzyszenie refakturując wykonane przez członków usługi przewozowe ma prawo korzystania z art. 114 w/w ustawy, czy też powinno zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa – Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późń. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 26.10.2006r. (wpływ do tut. urzędu 30.10.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 26.10.2006r. jako prawidłowe.

Uzasadnienie

Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem i dokonuje refakturowania usług taksówkowych świadczonych przez stowarzyszonych członków na rzecz innych podmiotów gospodarczych na podstawie podpisanych umów. Część członków w związku z przekroczeniem wartości sprzedaży powyżej 10.000 euro wybrała zryczałtowana formę opodatkowania w wysokości 3% na podstawie art. 114 w/w ustawy.

W związku z powyższym Strona stawia pytanie: Czy Stowarzyszenie refakturując wykonane przez członków usługi przewozowe ma prawo korzystania z art. 114 w/w ustawy, czy też powinno zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%?

Zasady wystawiania faktur przez podatników podatku VAT określają przepisy art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535 z późn. zm.), ani w/w ustawa VAT oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze nie regulują zagadnienia refakturowania. Na podstawie orzecznictwa i przyjętej praktyki dopuszcza się jednak refakturowanie kosztów niektórych usług (które są w rzeczywistości odsprzedażą poniesionych wydatków), których faktycznym odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę.

Z refakturowaniem mamy do czynienie gdy występują następujące okoliczności:przedmiotem refakturowania są usługi,z usług nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części) na którego jest wystawiona pierwotna faktura, lecz również podmiot trzeci (odbiorca finalny),sprzedaż (a właściwie odsprzedaż) musi być dokonywana po cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez odsprzedającego,podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę), z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT (bądź też stosując zwolnienie od podatku), która widnieje na fakturze pierwotnej wystawionej przez usługodawcę,w umowie między kontrahentami powinno być zastrzeżenie o odrębnym rozliczeniu (refakturowniu) danego rodzaju czynności.

Niespełnienie któregoś z powyższych warunków czyni refakturowanie niemożliwym i wymaga traktowania danej usługi jako sprzedaż usługi własnej.Stowarzyszenie refakturując wykonane przez członków usługi przewozowe taxi, którzy na podstawie art. 114 ust. 1 w/w ustawy wybrali opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu, ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 3%.

Mając na uwadze powyższe, tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejszym interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych I organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy I może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj