Interpretacja Urzędu Celnego w Gdyni
321000-RPA-9104-1b/07/DW
z 2 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
321000-RPA-9104-1b/07/DW
Data
2007.04.02



Autor
Urząd Celny w Gdyni


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
akcyza
paliwo lotnicze
wynajem statków powietrznych


Pytanie podatnika
W treści swojego podania stwierdzili Państwo, że są firmą będącą właścicielem jednego oraz użytkownikiem innego statku powietrznego, które zamierzają Państwo wynajmować innym podmiotom do celów innych niż loty prywatne o charakterze rekreacyjnym. Wskazane wyżej statki powietrzne wymagają zastosowania benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych i olejów smarowych do silników lotniczych. Powyższe paliwa, w zależności od celów, do jakich są stosowane, mogą zostać zakupione w cenie zawierającej akcyzę bądź też mogą zostać zakupione w warunkach zwolnienia z akcyzy. W związku z powyższym stanęli Państwo na stanowisku, iż zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz.U. nr 72 poz. 500 z 2006 r. z późn. zm.), podmioty gospodarcze, z którymi zawarli Państwo umowę na wynajem statków powietrznych do celów gospodarczych innych niż loty prywatne o charakterze rekreacyjnym są uprawnione do zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych i olejów smarowych do silników lotniczych w warunkach zwolnienia od akcyzy – na potrzeby związane z prowadzoną przez te podmioty działalnością gospodarczą, a w szczególności na potrzeby: - lotów wykorzystujących statki powietrzne do transportu pracowników i towarów, - lotów szkoleniowych i zapoznawczych. Ponadto stoją Państwo na stanowisku, iż jako podmiot gospodarczy posiadający umowy z innymi podmiotami na wynajem statków powietrznych do celów innych niż loty prywatne o charakterze rekreacyjnym, są Państwo uprawnieni do zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych i olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych w warunkach zwolnienia od akcyzy oraz obciążania kosztami jej zużycia przez podmioty gospodarcze na mocy umowy najmu statku powietrznego, bez konieczności uzyskania koncesji na obrót paliwami.


POSTANOWIENIE

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego dotyczącego niniejszego zagadnienia stwierdzam, iż stanowisko Państwa należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1 – 12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

W myśl art. 65 ust. 1 w/w ustawy stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Z kolei przepis art. 24 ust. 2 oraz art. 25 ust. 5 wskazanej wyżej ustawy zawiera delegację do określenia przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia szczegółowego zakresu zwolnień od akcyzy oraz oraz warunki i tryb ich stosowania. Przepis § 7 wydanego na podstawie tej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz.U. nr 72 poz. 500 z 2006 r. z późn. zm.) określa szczegółowy zakres i warunki zwolnienia od akcyzy sprzedaży benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych.

Przepis § 7 ust 1 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, iż zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 cyt. paragrafu.

Zgodnie z treścią § 7 ust 3 pkt 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 1 tegoż paragrafu jest podmiot dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który :

  1. posiada statek powietrzny lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub
  2. dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1 lub zużywa na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

Poza cytowanymi wyżej przepisami prawa krajowego, w przedmiotowej sprawie znajdują również bezpośrednie zastosowanie odpowiednie przepisy prawa wspólnotowego. Od 1 maja 2004 r. w procesie stosowania prawa uwzględniać bowiem należy dyspozycje płynące z przepisów wspólnotowych, szczególnie dokonując wykładni przepisów dotyczących opodatkowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zwolnień od akcyzy i zasad towarzyszących zwrotowi tego podatku - jak podkreśla Wojewódzki Sąd Administracyjny w Waszawie w uzasadnieniu orzeczenia z dnia 21 marca 2006r. (sygn. III S.A./Wa 4/06).

Zgodnie z treścią pkt 23 preambuły do Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. (Dziennik Urzędowy L 283, 31/10/2003 P. 0051-0070), „słuszne jest kontynuowanie zwolnień od podatku dla produktów energetycznych wykorzystywanych w żegludze powietrznej i morskiej, innych niż dla celów prywatnej przyjemności”.

Art. 14 ust. 1 pkt b cyt. Dyrektywy Rady 2003/96/WE stanowi, iż Państwa Członkowskie zwalniają od podatku produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi powietrznej innej niż prywatne loty niehandlowe. W dalszej części cytowanego przepisu wskazuje się, iż dla celów niniejszej dyrektywy „prywatne loty niehandlowe” oznaczają każde użycie samolotu przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną lub prawną, korzystającą z niego na zasadzie najmu lub w jakikolwiek inny sposób, we wszelkich celach innych niż handlowe, w szczególności nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz władz publicznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa krajowego i wspólnotowego, należy stwierdzić, iż podmiotami uprawnionymi do nabywania paliwa lotniczego i olejów zwolnionych od akcyzy są:

  • podmioty posiadające statki powietrzne, które wykorzystają nabyte wyroby do lotów związanych z celami gospodarczymi oraz
  • pośrednicy, którzy dokonają nabycia paliwa w celu jego odsprzedaży podmiotom posiadającym statki powietrzne lub też sami wykorzystają nabyte wyroby w celach zwolnionych.

Z powyższych przepisów wynika, że ze zwolnienia od akcyzy wyłączone są przypadki, w których paliwo jest wykorzystywane do prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, zwolnieniem od akcyzy objęte są natomiast przypadki, gdzie paliwo wykorzystywane jest do lotów związanych z celami gospodarczymi.

Jednym z warunków skorzystania z przedmiotowego zwolnienia przez podmiot uprawniony, jest złożenie przez ten podmiot oświadczenia, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w § 7 ust. 1. cyt. rozporządzenia Ministra Finansów. Oświadczenie takie powinno zawierać co najmniej dane określone w § 7 ust. 6 i ust. 7 przedmiotowego rozporządzenia.

Analiza przytoczonych wyżej przepisów prawa krajowego - ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jak również przepisów prawa wspólnotowego – Dyrektywy Rady 2003/96/WE - wskazuje, iż w opisanym w Państwa zapytaniu stanie faktycznym brak jest podstaw prawnych do obciążenia podmiotów związanym z Państwa firmą umowami najmu statków powietrznych do celów innych niż loty prywatne o charakterze rekreacyjnych, podatkiem akcyzowym z tytułu sprzedaży benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych i olejów smarowych do silników lotniczych, pod warunkiem złożenia oświadczenia, że nabywane paliwa zostaną zużyte do celów, o których mowa w § 7 ust. 1. cyt. rozporządzenia Ministra Finansów. Oświadczenie takie powinno zawierać co najmniej dane określone w § 7 ust. 6 i ust. 7 przedmiotowego rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze – postanowiłem jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj